רונאלדו חוגג ניצחון במדי הנבחרת. בדרך לשמור על התואר?
רונאלדו חוגג ניצחון במדי הנבחרת. בדרך לשמור על התואר?צילום: רויטרס

24 נבחרות, 11 מדינות שונות ותואר אחד יוקרתי שכולן יכולות לזכות בו - אליפות אירופה בכדורגל.

מחר (שישי) תצא לדרך אליפות אירופה בכדורגל, יורו 2020 באיחור של שנה. כזכור, הטורניר שמתקיים בכל ארבע שנים, האחרון ב-2016 בצרפת, נדחה משנה שעברה בשל התפרצות נגיף הקורונה בכל העולם ובאופ"א החליטו לדחות כדי לא לסכן את בריאות אנשי הנבחרות, השחקנים, האוהדים וכן כל מי שלוקח חלק בהפקת וקיום הטורניר השני בחשיבותו בעולם הכדורגל לנבחרות, אחרי המונדיאל.

השנה, לראשונה, יתקיים הטורניר האירופי היוקרתי במתכונת שונה מזו שהייתה נהוגה בכל השנים, כאשר מישל פלאטיני נשיא אופ"א לשעבר שהודח מהתפקיד בשנת 2015 בחשד לשחיתות, השאיר ירושה בדמות טורניר בן 24 נבחרות שיתפרש על פני 12 מדינות שונות ו-13 ערים.

ואז הגיעה הקורונה. מארגני הטורניר נאלצו להתאים את עצמם למגבלות הקורונה אך בכל זאת שמרו על הפורמט החדש, כאשר נקבע כי 24 נבחרות ישחקו את משחקי הטורניר על פני 11 מדינות שונות: אנגליה, סקוטלנד, ספרד, איטליה, גרמניה, הולנד, דנמרק, רוסיה, רומניה, הונגריה ואזרבייג'אן.

כניסת אוהדים למשחקי הנבחרות תהיה בהתאם לחוקי הקורונה של כל מדינה ומדינה, כאשר לשם הדוגמא אל המשחקים באצטדיון אליאנץ ארינה שבמינכן בירת גרמניה יוכלו להיכנס רק 14,500 צופים, ואילו לאצטדיון בבודפשט בירת הונגריה יוכלו להיכנס כל האוהדים כששם הוסרו לחלוטין ההגבלות והתפוסה המותרת היא 100%.

מי שנבחרה לארח את כל המשחקים החשובים ביותר בטורניר היא לונדון בירת אנגליה שבה יתקיימו משחקי שני חצאי הגמר והגמר הגדול, כאשר להתקדמות החיסונים במדינה הייתה השפעה גדולה על ההחלטה הזו. על פי ההערכות, למשחקים הללו יהיה אפשרי להכניס תפוסה מלאה של 90,000 אוהדים.

לכל אחת מ-24 הנבחרות מובטחות לפחות 3 משחקים בשלב המוקדם, כאשר בשלב המוקדם לכל נבחרת יהיה אצטדיון משלה שבו היא תשחק בין 2 ל-3 משחקים, זאת כדי למנוע מעברים ונסיעות ארוכות ברחבי אירופה כולה.

בתום השלב הראשון יעפילו לשמינית הגמר שתי הראשונות מכל בית, סה"כ 12 נבחרות ואליהן יתווספו 4 הקבוצות שסיימו במקום השלישי עם המאזן הטוב ביותר. 16 הנבחרות משמינית הגמר והלאה ישחקו בשיטת נוק-אאוט עד לגמר בוומבלי שבאנגליה ב-11 ביולי.

אז מה מחכה לאוהדי הכדורגל בכל העולם?

בית מספר 1 יכלול את נבחרות איטליה, שווייץ, וויילס וטורקיה, כאשר איטליה היא הפייבוריטית המובילה להעפיל לשלב הבא ואף אולי ללכת עד הסוף לזכיה בטורניר כשרשמה 10 ניצחונות ב-10 משחקים בשלב המוקדמות והיא עם רצף של 27 משחקים ללא הפסד ו-8 ניצחונות ב-8 המשחקים האחרונים. ועדיין, לאיטליה יהיה אסור לזלזל בנבחרת טורקיה אותה תפגוש במשחק הפותח של הטורניר כבר מחר, כשטורקיה עלתה לטורניר מבית בו שיחקה מול אלופת העולם נבחרת צרפת ואף ניצחה אותה יחד עם מאמנה גונש שחתום על ההישג הגדול בתולדותיה - המקום השלישי במונדיאל 2002.

בית מספר 2 כולל את נבחרות בלגיה, רוסיה, דנמרק ופינלנד וצפוי להיות הבית שיביא את הפתעת הטורניר. אמנם בלגיה היא המועמדת להעפיל מהמקום הראשון של בית זה, אחרי שהגיעה עד לרבע גמר יורו 2016 וחצי גמר מונדיאל 2018, אך גילה המבוגר כשהיא נחשבת לנבחרת המבוגרת השניה ביורו ולמרות 65 שערים שכבשה ב-20 משחקיה האחרונים שב-18 מהם ניצחה, היא תצטרך להתמודד מול נבחרת דנמרק המפתיעה שהציגה יכולת מצויינת במשחקי מוקדמות המונדיאל ובזכות הגרלה נוחה רבים מהמרים עליה כהפתעת היורו.

בבית מספר 3 תשחק מי שנעדרה לא פחות מ-7 שנים מטורניר כדורגל גדול, הלא היא נבחרת הולנד שתשחק שם מול אוקראינה, אוסטריה וצפון מקדוניה שהגיעה לטורניר בזכות שיטת ליגת האומות ופגשה את נבחרת ישראל לא מזמן.

אמנם ההיסטוריה לטובת הולנד כאשר בפעם האחרונה שהולנד החמיצה יורו ומונדיאל ברצף היא זכתה ביורו שלאחר מכן, אך נדמה כי למרות שחקנים יצירתיים והתקפיים ובראשם ממפיס דפאיי, הולנד לא תצליח בטורניר יותר מדי. באין יריבות קשות, אוסטריה לה זה הופעה שלישית בסך הכל בטורניר גדול, עשויה לתפוס את המקום השני.

בבית מספר 4 תהיה הנבחרת שרבים מכתירים אותה כלוזרית הגדולה ביותר באירופה, נבחרת אנגליה, שתשחק מול סגנית אלופת העולם קרואטיה, צ'כיה המוכשרת היחידה שניצחה את אנגליה בשלב המוקדמות וסקוטלנד העקשנית שהדיחה את ישראל בליגת האומות בדרך ליורו.

עם 21 נקודות מ-24 ויחס שערים של 6:37 במשחקיה האחרונים, אנגליה מועמדת כמו תמיד ללכת עד הסוף. השאלה אם כמו תמיד זה גם ייעצר בשלב מוקדם.

בית 5 יפגיש את ספרד, שיאנית הזכיות של המפעל שלא הגיעה לחצי גמר של טורניר גדול כבר תשע שנים, עם פולין המאיימת של רוברט לבנדובסקי שקבע שיא היסטורי עם 41 שערי ליגה בגרמניה העונה, שבדיה שתיאלץ להסתדר בלי זלאטן איברהימוביץ' שזומן מחדש לסגל הנבחרת אך נפצע וסלובקיה שתנסה להוות יריבה ראויה.

הבית המעניין מכולם, בית המוות, הוא בית מספר 6 שיכלול את אלופת העולם צרפת שנחשבת למועמדת הגדולה מכולם לזכיה בתחרות, עם אלופת אירופה פורטוגל שתרצה לשמור על התואר ואלופת העולם לשעבר ומי שתמיד נחשבת לנבחרת קשה ומסוכנת, נבחרת גרמניה. בין לבין תהיה שם גם נבחרת הונגריה שבעיקר תהיה קישוט לכל המשחקים ואולי אולי המשחקים מולה הם שיקבעו את המקומות בבית זה.

חודש אחד, אלופה אחת, מחר מתחילים.