מה באמת עשו פריד וגפן על הבמה? מכתב לח"כ ניר אורבך

השלום והאחווה לא יכולים לצמוח מתוך התקרבות למחריבי הזהות היהודית, והתרחקות מאוהבי המסורת ומשומרי הזהות היהודית.

מנחם ישראלי , ל' בסיון תשפ"א

מה באמת עשו פריד וגפן על הבמה? מכתב לח"כ ניר אורבך-ערוץ 7
אברהם פריד ואביב גפן
צילום: חזקי ברוך

באחד ממכתביו של הרבי מליובאוויטש לנשיא השני של מדינת ישראל מר יצחק בן צבי הסביר לו הרבי את הכבוד הגדול שהוא רוחש לו, והיא מאותה הסיבה ש"רבי מכבד עשירים"

אם הקב"ה הפקיד ביד העשיר כ"כ הרבה כסף (כוח והשפעה וכמאמר: בעל המאה הוא בעל הדעה) הרי שהקב"ה סומך עליו ונותן לו את הכוחות לבחור באפיקי השפעה נכונים.

אשר על כן, אני בהחלט מכבד אותך, בהביני את גודל השעה וכובד ההכרעה המוטלת לפתחך. אני מכבד אותך, ומביע סלידה ושאט נפש מכל הביטויים האלימים והמכוערים שהושמעו כלפיך.

אני מכבד אותך על פועלך עד היום בעשייה הציבורית, ובטוחני שתמשיך לעשות טוב בעשייה הציבורית הלאה.

ועכשיו ארד לדון בגופם של דבריך המרגשים שפרסמת היום, וכה היו דבריך (ציטוט):

"על במה אחת הופיע גדול המוסיקה היהודית אברהם פריד יחד עם כוכב המוזיקה הישראלית אביב גפן. חיבור שאם מישהו היה מדמיין אותו לפני מספר שנים היו אומרים לו שהוא הוזה".

"גפן, שעל שיריו גדל דור שלם הכי רחוק מחיבור למסורת ישראל ולתורת ישראל, עמד כשכיפה לראשו ושר יחד עם פריד את השיר "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב". ישבתי שם בקהל והבנתי שאפשר גם אחרת. אפשר לעשות שינוי, אנחנו רוצים שינוי, וממשלת שינוי, עם כל הקשיים והסכנות והאתגרים והמורכבויות, יכולה להיות דבר טוב לעם ישראל בעת הזאת".

ובכן, כמוני כמוך. גם אני התרגשתי בתוך המוני בית ישראל הדתיים שהתרגשו לראות מחזה מלבב שכזה, זמר דתי-חבד"י עם זמר ישראלי מהקצה השני של הסקאלה עומדים יחדו ומזמרים שירי תורה.

וזה בדיוק לב העניין. כאנשי תורה גודלנו על אימרתו האלמותית של הלל הזקן: "הוי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום". ואכן, לב מי לא יתרגש בראותו כיצד שני זמרים משני הקצוות של עם ישראל עומדים על במה אחת ושרים באהבה ובאחווה ובשלום וברעות…

אך למשנה זו של הלל הזקן יש המשך והוא לא פחות חשוב, והנה המשנה בשלימותה: "הוי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות, ומקרבן לתורה", וכפי שהסביר הרבי מליובאוויטש חזור והדגש: מקרב את הבריות אל התורה, ולא את התורה אליהם. שוב: מקרב את הבריות אל התורה, ולא את התורה אליהם.

אברהם פריד כחסיד של הרבי מליובאוויטש ינק את תורתו ורוח דבריו של הרבי, וברוח זו הוא מזמין את אביב גפן ושניהם שרים להם יחדו "מי האיש החפץ חיים… נצור לשונך מרע… סור מרע ועשה טוב…"

האם תעלה על דעתך, מכובדי, שאברהם פריד ילך לאירווזיון וצפונה כדי לייצר שיח של שינוי שלום ואחווה? האם הנהגה שכזו גם תעלה בקנה אחד עם בקשתו של הלל הזקן?

ובכן, הממשלה המסתמנת הולכת להכיר ברפורמים וגרורותיהם (להטבי"ם, אירוגני בצלם ושות') ולתת להם לגיטימציה… אלו הנמצאים בדרך כלל בצד של אוייבי התורה ואוייב ישראל. ולא לחינם במפלגת העבודה יש "רב רפורמי" במקביל לערבייה שנהנית לשמוע על יהודים מתים - הצפירה ביום השואה זו מנגינה עריבה עבורה… (כולם מדברים נגד ממשלה הנתמכת על קולות רע"ם, אבל בינינו, הרבה יותר גרוע זו ממשלה הנתמכת על קולות של יהודים מתבוללים - רפורמי וערבייה באותה מפלגה, ועם אג'נדה פרוגרסיבית ברורה ומסוכנת הן לתורה והן להתיישבות)

וכל זה המדובר רק במישור התורני-יהודי. אם אך נביט על ארץ ישראל בממשלת מרצ-העבודה נבין שהרוח תנשוב לכיוון לחצים וויתורים, וכבר כעת ברור למנהלי גוש השינוי שיש סיכוי שאפילו בנט עלול לברוח להם ולכן הם טורחים לאזוק את ידיו בחקיקות מקדימות.

השלום והאחווה לא יכולים לצמוח מתוך התקרבות למחריבי הזהות היהודית, והתרחקות מאוהבי המסורת ומשומרי הזהות היהודית.

אז אמנם נכון שיש הרבה ביקורת על הרבה חכי"ם בימין, וכבר אמרו חז"ל "אין מעמידים פרנס על הצבור אלא א"כ קופה של שרצים תלויה לו בצוארו". אני בהחלט מבין שבמצב הנתון אין "שלום בית" בגוש הימין…

יחד עם זאת, לא יעלה על הדעת שיהודי, שאין לו "שלום בית" ילך לחפש "שלום בית" אצל השכן הרפורמי או השכנה הערבייה…

על כן, אני פונה אליך מכובדי בשאלה, בזעקה, למה?! למה אתם הולכים לזרועות המחבקות והמלטפות של השמאל? הרי הם מצידם כבר הכריזו שכל המהלך הזה, הוא רק ענין זנותי (לא מן הראוי להשתמש במילה הגסה שבה הם השתמשו) קצר כדי לגרש את "היהודים" (חרדים-נתניהו) ממושכות השלטון.

כולנו יודעים מה יקרה ביום שאחרי… (כמה צייצנים שמוחם בקודקודם כבר הספיקו לצייץ שהיום זה כבר ברור שלפיד לא יהיה ראש ממשלה).

אני רואה בעיני רוחי את המפעילים משבת האחרונה "וַיַּשְׁכִּמוּ בַבֹּקֶר וַיַּעֲלוּ אֶל רֹאשׁ הָהָר לֵאמֹר הִנֶּנּוּ וְעָלִינוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' כִּי חָטָאנוּ".

ובאוזני מהדהדת קריאתו של משה אל המפעילים "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לָמָּה זֶּה אַתֶּם עֹבְרִים אֶת פִּי ה' וְהִוא לֹא תִצְלָח".

למה?

את מר נפתלי בנט אינני שואל שאלה זו, ברור לי שהוא נמצא בסחרחורת של החיים. לאחר ארבע מערכות בחירות מטלטלות, ולאחר שנת קורונה קשה עם אופזיציה קשוחה הוא עייף ומסוחרר.

ולדעתי מר נפתלי בנט הוא הכי מסוחרר מכל החכי"ם הקיימים על הקשת הפוליטית מאחר שהוא עבר את הטלטלות הכי משמעותיות, מהמצב הכי משפיל במועד א שלא עבר את אחוז החסימה על חודם של 1400 קולות, ועד למצב שהוא מיועד לראשות ממשלה, בתוך שנתיים… זאת בנוסף לחיבוק דוב ששולחים הדגלים השחורים ושות' ברוב נדיבותם כי הם מבינים שזו הדרך היחידה שלהם לנצח את המחנה היהודי-לאומי.

אבל אתה, מכובדי מר אורבך. מה איתך? למה אתה לא תופס את מה שכל היהודים התורניים - הצועקים במורא - קולטים?

לסיום אוסיף:

נתניהו הוא לא הסיפור כאן. אם הוא סיים את תפקידו או לא זה ממש לא ענייני, אך אני שואל מה יהיה על הציבור של נתניהו, שהוא בעצם הציבור שלך ושלי - שלנו - העם היהודי?

אני רוצה לציין בפניך את הברכה-נבואה שנתן הרבי מליובאוויטש למר נתניהו:

ב' אייר תשמ"ח, עת סיים מר נתניהו את תפקידו החשוב שגריר ישראל באו"ם, ובא לרבי בחלוקת דולרים לבקש ברכה לקראת הפריימריז בליכוד, וכך הרבי אומר לו (תמליל מדוייק מתוך סרט ההקלטה, אפשר לצפות ביוטיוב):

"אתה תצטרך להיאבק ב-119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיון שהקב"ה בצד הזה"

שים לב: הרבי לא אמר לנתניהו שהוא צדיק גדול, והרבי לא מבטיח לו שהוא יזכה במשפט. הרבי רק דורש ממנו לא להתרשם משום לחץ שבעולם כיוון שהקב"ה נמצא בצד שבו הוא נמצא.

המצב כיום צועק ברור שיש 119 חכי"ם נגד נתניהו, מי בקולי קולות ומי בלחש (גם אנוכי הקטן יש לי טרוניות על נתניהו מהפקרת הנגב ועד הפקרת יו"ש ומערכות המשפט, כולל הכשרת רע"ם)… אבל יחד עם זאת ברור כשמש שהקב"ה נמצא בצד אחד, והוא הצד שנתניהו נמצא בו.

ואיך אני יודע זאת? קללל.

אם מרצ העבודה ואפילו הרשימה המשותפת מוכנים לתת עוגן וביטחון לממשלה המתרקמת שתקום, כמדומני שלא צריך הסבר נוסף.

"אהבת הבריות" לא תצא מכזו ממשלה

"שינוי" יצא גם יצא… שינוי לרעה, "דם ואש ותמרות עשן"

לאחרונה יש טרנד לחזור על הפסוק:

"רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו".

אז הנה הפירוש ששמעתי ממורי ורבי הרב משה מרדכי ארנשטיין ז"ל בשם הרב שלמה חיים קסלמן ז"ל:

מה הפירוש: "ואת ובית אביך תֹּאבֵדוּ"? וכי מרדכי מאיים על אסתר באבדון? הרי "לא ידח ממנו נידח?

אלא "ואת ובית אביך תאבדו"

"תְּאַבְּדוּ" - תאבדו את הזכות להיות חלק מהצלת עם ישראל.

אני מאחל לך מעומק ליבי שלא תאבד את הזכות הזו. ומייחל להצלת עם ישראל עולם התורה וההתיישבות.

הכותב: מנחם ישראלי, חסיד חב"ד, מוהל ומרצה