טרור בלוד. ארכיון
טרור בלוד. ארכיוןצילום: חזקי ברוך

סוף שבוע קשה עבר על תושבי לוד היהודים, לאחר שמספר אירועי תקיפה מצד שכניהם הערבים התרחשו במספר מוקדים בעיר.

כך למשל, במהלך שעת משחק בחצר גן ילדים יהודי בשכונת נווה זית בלוד, שני נערים ערבים שחלפו בצמוד לגן הצמידו בחוזקה ילד בן 4.5 לסורגים של החצר ואיימו עליו. במקרה אחר מספר ערבים התאספו על גשר גני אביב וזרקו ממנו אבנים במשך כשלושת רבעי השעה בשעת לילה. לדברי התושבים המשטרה לא הגיבה ומספר שמשות כלי רכב נופצו.

"קשה לנו בתקופה האחרונה, אבל אנחנו כאן כדי להישאר", אמרה בשיחה עם ערוץ 7 אפרת כהן, תושבת לוד. "הרבה שואלים אותי למה את לא עוזבת כבר. אבל למה לעזוב? זה הבית שלי. אני לא רואה אופציות אחרות".

היום (ראשון) נפתח גן הילדים בשכונת נווה זית לאחר מקרה התקיפה. "יש הורים שלא שלחו את הילדים לגן", אמרה כהן. "אבל שאר ההורים אומרים בסופו של דבר צריך להמשיך בחיים שלנו. אין ברירה".

לדבריה, "הבעיה הקשה שלנו זה שיש בצד השני המון המון מסיתים. זה נכנס לבתי הספר ולמסגדים. יש הרבה נשק בלתי חוקי שמסתובב ואנחנו מבקשים ודורשים ומתחננים מהממשלה ומהמשטרה שיבואו לעשות עם זה משהו".

אפרת פרנס
אפרת פרנסצילום: דנה מוסאי

"המשטרה נמצאת פה במרחק של חמש דקות מהמקום", ציינה. "מאוד תמוה לי למה לוקח להם כל כך הרבה זמן להגיע מרגע שזה מתחיל".

בתקופה קשה כזאת מוצאים התושבים מה שיחזק אותם. "אנחנו מתחזקים בעיקר מתושבי העיר הוותיקים שמחזקים אותנו", אמרה. "הם אומרים לנו שאנחנו שומרים עליהם. התחושה של השליחות מאוד מאוד מסייעת לנו".

"הרי אין לך באמת הרבה מה לעשות, אתה לא יכול לקחת את החוק לידיים", הוסיפה. "אנחנו מנסים להשאר שפויים בעיקר בשביל התושבים הוותיקים ובשביל הילדים שלנו. שלא יחוו חרדות".

תושבי לוד הערבים דואגים שיהודים לא יוכלו להכנס לאזורים מסויימים בעיר שלהם. "יש פה נערים שמותקפים על בסיס כמעט שבועי. כל פעם כשהם בדרך לתנועת הנוער מתקיפים אותם", סיפרה כהן. "יש בלוד שכונות שכבר אסור ליהודים לעבור בהן. איפה נשמע כדבר הזה?"

לדבריה, "אם אתה מגיע אז הבני דודים צועקים לך פה זה לא שכונה ליהודים אתה לא יכול לעבור. הילדים שלנו כבר לא הולכים דרך כל מיני שכונות. הם הולכים כפול זמן למוסדות חינוך שלהם כדי לא לעבור דרך השכונות".

"זה מצב מאוד מאוד מבלבל", ציינה. "הם נמצאים עם השנים שלהם שלפני כמה שבועות היו באים להתייעץ איתם. היו לוקחים אחד מהשני סוכר וביצים, והיום המצב הוא מאוד מתוח".

אך למרות כל הקשיים, אין בכוונת תושבי לוד היהודים להוריד ראש מול הפורעים הערבים. "אנחנו נמשיך להיות פה. אנחנו מזמינים את כל עם ישראל להגיע ולחזק. ואנחנו מקווים שגם השכנים שלנו יחזרו להיות שכנים שלנו ולקבל את המציאות כמו שהיא", כך אפרת כהן, תושבת לוד.