שריפה בירושלים
שריפה בירושליםצילום: Yonatan Sindel/Flash90

אל נא תאמרו "שרפות משתוללות" בהקשר לרצף האירועים האחרונים בהם נשרפים אלפי דונמים ברחבי הארץ, עם דגש מיוחד על מבואות ירושלים, הרי יהודה והשומרון. שריפות אינן קורות לרוב סתם כך, הן נגרמות או במילים אחרות- מוצתות. זו פתיחה באש במלוא מובן המילה, כחלק ממלחמה כוללת על הבעלות, השליטה והריבונות בארץ ישראל.

עדים אנו בשבוע האחרון להצתות מתוזמנות ביעדים נבחרים, המסכנות משום מה בעיקר את היישובים היהודים ופוגעות בשמורות הטבע, החורש והיערות שנטע קק"ל. הצתות שהחלו בסוף השבוע הקודם מדרום לירושלים עם שריפת אלפי דונמים של חורש טבעי באזור שמורת הסנסן וצור הדסה שהביאו לפינוי 400 משפחות מבתיהן; הצתות באזור היישוב בת עין בגוש עציון; הצתות בצפון ירושלים ביער רמות; הצתות ממערב לעיר באזור היישובים נווה אילן, יד השמונה ומעלה החמישה שאף פונה מתושביו, שריפות שכילו כ- 2,650 דונם תוך שעות ספורות; הצתות בשומרון באזור אריאל ובשבי שומרון; הצתות באזור ביתר עילית ועוד.

מבין כל האירועים הקשים והמתמשכים בהם פונו מאות משפחות מבתיהן ואלפי דונמים נשרפו, בחרה התקשורת משום מה להדגיש דווקא את הבקשה להפסקת הדיון במשפטו של ראש הממשלה נתניהו נוכח התפשטות השריפות ביום רביעי בפאתי ירושלים. לבטח היה כבר "קונספירטור" נקלה שמצא בדווח את האשם לכאורה בהצתות.

יש הצתה – אין הרתעה

לא כל השריפות מקורן בהצתה מכוונת, יתכן ואלו נגרמות מפאת רשלנות מטיילים ועוברי אורח, יתכן ונגרמות הן גם מפאת תקלות תשתית, אך רבות הן השרפות הנגרמות במזיד- בכוונת מכוון.

לארגוני המחבלים דפוס ברור, משמבינים הם כי לא ישיגו את מבוקשם ולא יחוללו שינוי תודעתי רק משום תקיפה במרחבי הספר כדוגמת הפגזת הנגב המערבי ויישובי "חוטף עזה", פונים הם להרחבת המערכה ופגיעה בשטחים בלב המדינה, היכן שהדבר מטריד את המנוחה ומערער את הביטחון והשלווה.

משנוכחו ארגוני המחבלים כי עם ישראל מתרגל למצב ומקבל בשוויון נפש לכאורה את הצתת שדות הנגב שבמרחב עוטף עזה, אפילו עם התחדשות שליחתם של בלוני הנפץ והתבערה לאחר מבצע "שומר החומות" ללא שזכו אלו לתגובה צבאית הולמת וסיקור תקשורתי נרחב, הגבירו המחבלים את מאמציהם להרחבת אזור הלחימה בו "פתחו הם באש" עם ההצתה של מרחב "עוטף אל אקצא".

אירועי הצתה בקנה מידה דומה חוותה מדינת ישראל במהלך חודש נובמבר 2016 עת נשרפו שטחים נרחבים ונגרם נזק עצום ברחבי הארץ, עד שנתפסו המחבלים המציתים והשטח כבה.
באותה שנה אזכיר מקצת מהאירועים הגדולים שנחוו ובהם את: השריפה הגדולה שהתחוללה בהרי ירושלים וכילתה אלפי דונמים בשמורת הרי יהודה, בקרבת שער הגיא, פארק קנדה, נטף ומושב בית מאיר, בו פונו התושבים ואף נשרפו מספר בתים; ההצתות בקרבת כרמיאל והיישוב הר חלוץ, שפונה אף הוא מתושביו ובתים בו ניזוקו; ההצתה בין הקיבוצים צבעון וסאסא שבגליל העליון, בעין השופט שבאזור זיכרון יעקב ובאזור חבל מגידו ורמות מנשה; ההצתה שסיכנה את תושביהן של מספר שכונות בחיפה שפונו מבתיהם וספגו נזקים לא מבוטלים לרכושם.

בשנת 2016 התגובות ברשתות החברתיות בעולם הערבי לאירועי ההצתה היו בעיקרן הבעת שמחה לאיד. אחד המשתמשים בטוויטר צייץ בזמנו : "הם (ישראל) מנעו את הקריאה לתפילה בירושלים, ואללה הנוקם העלה אותם באש". המצייצים שיתפו תמונות מהשריפות ומפה עם היישובים בהם הן פרצו, לחלקם צורפה ההאשטאג "ישראל בוערת" ולא כאות הזדהות עם תושבי מדינת ישראל "המעושנים", חלילה.

בעקבות גל ההצתות של 2016 נעצרו מספר חשודים במעשים, מבין אלו מי שהצליח בעורמתו להוכיח "התרשלות" לכאורה- שוחרר במהירה. מבין הדיווחים בזמנו אוזכרה ידיעה בדבר מעצר בנו של בכיר בתנועה האסלאמית בחשד שקרא בפייסבוק לצעירים להצית יערות: "ישנן חלק מהחורשות שעוד לא הגיעה אליהן האש... צריך לקרוא למופרעים מהצעירים שלנו שיעשו את אשר צריך". גלעד ארדן, השר לביטחון פנים דאז, הורה לפעול נגד המסיתים ואמר בראיון: "אנחנו נמצאים תחת טרור המציתים". שר הפנים אריה דרעי, אמר בזמנו כי ישקול לפעול לביטול כל מעמד שיש לאדם שיימצא מעורב בהצתות במזיד, בהתאם לסמכותו.

ראש הממשלה נתניהו התייחס אף הוא לסוגיית ההצתות שעל פי החשד גרמו לשריפה ואמר: "ביחס לתופעה של הצתות זדוניות, המשטרה עובדת כאן שעות נוספות. ההנחיה היא להעמיד לדין כל מי שביצע עבירה כזאת למען יראו וייראו, ולמען הכלל הפשוט שמי שמנסה לשרוף את מדינת ישראל, ייענש במלוא החומרה. הפעילות הזאת מתבצעת, לצערי, אין כאן ספק, שום ספק שהיו כאן מקרי הצתה. אינני יכול לומר לכם אם זה רוב המקרים, אבל זה חלק לא מבוטל, ואנחנו עכשיו מחפשים דרכים כיצד למנוע את ההתפשטות של התופעה, אבל כמו כל פשע הדבר החשוב ביותר הוא ענישה. יש מחיר לפשיעה, יש מחיר לטרור ההצתה, ואנחנו נדאג לגבות אותו".

במפלגת "הרשימה המשותפת" גינו את מה שהגדירו כ"התלהמות הגזענית והבוערת של נתניהו ואנשי הימין הקיצוני נגד האזרחים הערבים". לטענתם: "נתניהו מנסה להסיח את דעת הציבור מהמחדלים של מערך הכיבוי וההצלה, ומפרשיית הצוללות... במקום ליישם את מסקנות שריפת הכרמל בשנת 2010 הוא עסוק בליבוי אש השנאה וההסתה נגד הערבים ומאשים אותם בהצתות. לא מתקבל על הדעת לחרוץ גורל ציבור שלם ולהאשימו בהצתה טרם בדיקת ופרסום סיבות השריפות".

המלצות וסיכום

נדרש להשיב את ההרתעה במהלך רחב, עמוק ומקיף שיקרא "מלחמת המשילות הראשונה".
נדרש להילחם בחורמה במחבלים המסיתים והמציתים על ידי סיכולם בכל האמצעים העומדים לרשות המדינה. אם ימצא כי מדובר באזרחי המדינה יש להענישם בחומרה, לשלול את אזרחותם ולשגרם לעזה החרבה או ללבנון, ארץ הארזים בה עוד נותרו כמה עצים לבעירה.

האדמה החרוכה שנותרה בעקבות גל טרור ההצתות בשנת 2016 – השתקמה, אך ההרתעה מאז הלכה ונשחקה. גם מבצע "שומר החומות" והתגובה הרופסת, או ליתר דיוק העדרה ביחס לטרור ההצתות המתחדש בעוטף עזה, מעודדת את המחבלים המבעירים עתה את המדינה במלוא מובן המילה.

את ההרתעה יש להשיב בכוח כפי שנעשה בכל מערכה, באמצעות כוחות הביטחון, רשויות האכיפה ובתי המשפט הנדרשים לפעולה תקיפה, נחרצת ונחושה שבסופה ישלמו המחבלים ושולחיהם, בין אם בתחומי עזה או בכל שטחי ישראל – מחיר בלתי נסבל שיכבה כל ניצוץ או זיק של רעיון לפעול כנגד המדינה.

טרור ההצתות הוא המשכה הישיר של המלחמה בין אוהבי הארץ למחריביה; בין אלו הגואלים את אדמתה לאלו השורפים אותה; בין אלו המקדשים אותה ואת יופיה לבין אלו המחרבים אותה וכל חלקה טובה בה; בין אלו המכבדים את החי והצומח בה לאלו הדואגים להשמידם ולכלותם.

זו מהות ההבדל בין בני אור לבני חושך, בין עם ישראל ותרבות תאבת חיים שאת החושך והשחור (דגל דאעש) באה לגרש, לבין בני עם ותרבות שחלק לא מבוטל מהם במזרח התיכון מקדש דם, חורבן ומוות.

מרבית אזרחי ישראל הנאמנים ושומרי החוק מכבדים ושומרים על אתרי המורשת והאתרים המקודשים בה לבני כל הדתות והאמונות, לצד שמירה על ערכי הטבע, החי והצומח בה. אך משום מה דווקא חלק לא מבוטל מהערבים הדורשים לרשת את הארץ מהיהודים לא עשו או תרמו דבר למען פיתוחה ושמירתה. הם לא הקימו מפעלות כקק"ל, אלא מנסים הם לגדוע ולשרוף חורש, יערות ושדות שנטעו לאחר שנים של שיממון וצחיחות בחסות הכיבוש העות'מאני והחורבן שהותירו המוסלמים בארץ; אין הם חסים על בעלי החיים אלא צדים אותם באכזריות ומכחידים את הפרטים האחרונים שעוד נותרו חופשיים בארצנו; אין הם שומרים על הצומח אלא קוטפים ומכחידים זנים כדוגמת הזעתר, ובמקום זאת מתמחים הם בגידולים לא חוקיים בשטחי האש שבחולות צאלים.

על המנהיגים, העם והתקשורת בישראל לקרוא לתופעה בשמה- מלחמה!
ההצתות הן בסך הכל חלק מהמערכה על שלמות הארץ, הריבונות והמשילות בה. רוב ההצתות מבוצעות בקרבת יישובים יהודיים, ביערות קק"ל, בגנים הלאומיים ושמורות הטבע המהוות את שכיות החמדה של ארצנו היפה.
הקורא הנבון מוזמן לתהות כיצד זה יישובים וכפרים ערביים, הסמוכים לאלו היהודים שגם בסמיכות להם חורש וצמחיית בר, בדרך כלל נמצאים מחוץ לטווח הסכנה של התפשטות השריפה. כיצד זה יישובי הערבים בנחל עירון (וואדי עארה) המוקפים שטחי חורש לא עמדו בסכנה מוחשית וברורה? כיצד זה כפרים ערבים בגוש עציון ובגליל, שסביבם צמחיה לרוב ועצים ״דליקים״, הפכו לחסיני אש? האם גזירת "האש משמים" מדלגת עליהם? האם מעשי התרשלות המובילים לדליקות אינם נפוצים בקרבתם? היש להם נוסחה מדעית או טכנולוגיה ייחודית המרחיקה את הלהבות ומצילה רכוש ונפשות משריפה וכליה?

במדינת ישראל לא שריפות הן המשתוללות, כי אם מלחמה על הבית היא זו המשתוללת. על כן מומלץ להוציא את הראש מהחול או מתוך האפר והעשן ולהבין שיש אויב בשער ויש אויב בבית ומבית הדואג להציתן כחלק ממלחמת המשילות הראשונה או כחלק מהמלחמה הנמשכת מעל מאה ועשירם שנה על ארץ ישראל כולה.

הערכה רבה מסורה ללוחמי האש המסורים הפועלים ברציפות, בנחישות ובמקצועיות בכל מוקדי האש להצלת חיים ורכוש האזרחים.