הרב מנחם מקובר
הרב מנחם מקוברצילום: באדיבות המצולם

אפתח ואומר כי אין מדרכי להתבטא בעניינים פוליטיים ומדיניים, אולם לאור מה ששמעתי אמש בתקשורת, בעת הקמת הממשלה החדשה, חשתי שיש להגיב ואולי אף לצעוק בקול גדול.

מתרחש לנגד עינינו מהלך שהינו פלאי ביותר, חלק מההנהגה האלוקית אפופת הסוד. חציית קווים אדומים, שידוד מערכות כללי ובפרט בעולם הציונות הדתית שגורם לשסע ובלבול. מחד - התקשורת מנסה כדרכה לצייר מהלך אידילי של פיוס, שינוי ואחדות, אולם מאידך כל הורתה ולידתה של ממשלה זו מבוסס לכאורה על יסוד אחד משותף: המשטמה כלפי אדם אחד. וכי לכך אפשר לקרוא בשם "אחדות"?

אולם מה שהקפיץ אותי לא היה התנהלות התקשורת, לה אנו כבר כה רגילים, אלא הדגש ששמו תוך כדי השבעת הממשלה על תפילה הנערכת בכותל והיוצאת "כנגד" הממשלה, כנגד האידיליה של "מסר האחדות והשינוי".

זה מה שהפריע להם, והם חזרו והדגישו את דבר קיום התפלה פעם אחר פעם (בטווח הזמן שיצא לי להיות קשוב). יש להדגיש ולומר: אין תפילה "נגד", יש רק תפילה "בעד"! אנו בעוד מלכות שמיים, בעד אמת, בעד אחדות, בעד גאולה ובניין בית המקדש ועוד ועוד. התפילה הינה האור המסלק את החושך, ועניינה לעסוק בטוב וביקר, ומתוך כך לתקן את הטעון תיקון.

אין לי ספק כי מאות האנשים שהתאספו אמש בכותל המערבי, בראשות הרב שמואל אליהו שליט"א, באו להתפלל לבורא עולם מתוך דאגה עמוקה. מעבר לאכזבה על התנהלות בנט וחבריו, שפערה תהום בתוככי הציבור הדתי-לאומי, אנו שלומי אמוני ישראל מאד דואגים! ממשלה שבה דרים בכפיפה אנשי ימין (לכאורה) ושמאל אשר חלקם עוסקים ברדיפת הדת כפשוטה, חלקם הנכבד אינם מזדהים (בלשון המעטה) עם הערכים הלאומיים של התיישבות ברחבי ארץ ישראל, מיעוט ערבי אשר חובק את הממשלה בלפיתה חונקת.

יש להדגיש: איננו מתפללים "נגד" הממשלה, שהרי כשלונה עלול להפיל את כל כלל ישראל! אנו מתפללים לבורא עולם שינחם בדרך אמת, ושאכן כבוד שמיים יתגלה מתוך המהלך ההזוי הזה. צעקתנו באה מתוך דאגה, ובתחינה שהקב"ה יסלק את הסתר הפנים ושמלכות שמיים תתגלה בשלימות! צריך לחזור ולשנן: יש מנהיג לבירה. הקב"ה הוא הממליך ממשלות ומלכים. חלה עלינו חובת ההשתדלות, אולם מאידך צריך לזכור כי "כל מה דעביד רחמנא לטב עביד", ורק בטווח האורך נוכל להבין את דרכי ההנהגה האלוקית.

בתפלה שהקב"ה יקיים במהרה את חזון ישעיהו הנביא (פרק נ"ד): "כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶינָה וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא יָמוּשׁ וּבְרִית שְׁלוֹמִי לֹא תָמוּט אָמַר מְרַחֲמֵךְ ד' ... וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ד' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ ... כָּל כְּלִי יוּצַר עָלַיִךְ לֹא יִצְלָח וְכָל לָשׁוֹן תָּקוּם אִתָּךְ לַמִּשְׁפָּט תַּרְשִׁיעִי זֹאת נַחֲלַת עַבְדֵי ד' וְצִדְקָתָם מֵאִתִּי נְאֻם ד'".

הכותב: רב מכללת אמונה וראש המדרשה לידע המקדש