יועז הנדל ולירן אבישר בן-חורין
יועז הנדל ולירן אבישר בן-חוריןצילום: דוברות

משרד התקשורת קיבל את הודעתה של חברת בזק על האזורים בהם היא מתכוונת לפרוש תשתית סיבים בהתאם לתיקון החוק שעבר בשלהי שנת 2020.

בזק צפויה לחבר 80% ממשקי הבית בישראל לתשתית אינטרנט מהיר, ביישובים קטנים וערים גדולות; בפריפריה החברתית והגאוגרפית ובמרכז; לאוכלוסיה ערבית ויהודית; בתוך הקו הירוק ובאיו"ש; בכל קצוות המדינה, בהתאם לעקרונות המנחים של מתווה הסיבים.

בין הישובים בהם יפרשו סיבים אופטיים על ידי חברת בזק: שלומי, נתיב העשרה, אילת, חצור הגלילית, טמרה, אלון שבות, מעלות-תרשיחא, דימונה, בית ג'ן, קצרין, ערד, נאות גולן, אשדוד, בית שמש, פצאל, גבעת שמואל, בית שאן, גן יבנה, כפר יאסיף, חצבה, נהריה, קרני שומרון, שבי ציון ועוד יישובים רבים אחרים.

במסגרת מתווה הסיבים, משרד התקשורת מתכוון להבטיח את פרישת הסיבים באיזורים בהם בזק לא תפרוש תשתית, ופועל לקיים מכרזי תמרוץ בהם המדינה תשתתף במימון פרישת תשתיות מתקדמות באזורים אותם מצאה בזק נעדרי כדאיות כלכלית. לשם כך תוקם קרן מהכנסות חברות התקשורת (0.5% בכל שנה) - 'קופת תמרוץ', שהכספים שיאספו בה יסבסדו את פרישת הסיבים בשאר הארץ.

לכן, במקביל לתיקון הרישיון של בזק, מפיצה ועדת מכרזים בין-משרדית, בראשות סמנכ"ל כלכלה, ד"ר עופר רז-דרור, ובה נציגים ממשרד התקשורת, משרד האוצר ורשות התחרות, "קול קורא" להערות הציבור. בקול קורא מפורטים הקריטריונים להשתתפות במכרזי התמרוץ לפרישת סיבים באזורים נעדרי כדאיות כלכלית, תהליך המכרז, המנגנון המכרזי ומכלול החובות שיושתו על הזוכים, והכל על מנת להבטיח שכל תושבי ישראל יהנו מתשתיות מתקדמות ורמת תחרות גבוהה המתקיימת על גביהן.

בהתאם לקבוע בחוק, יודיע המשרד בחודשים הקרובים לחברות התקשורת הרלוונטיות (וגופים רלוונטים נוספים) על חובת התשלום לקופת התמרוץ, והגבייה צפויה להתבצע עד סוף ספטמבר 2021. המכרז הראשון על כספי הקופה צפוי להתפרסם במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2021, ולקדם את ישראל צעד נוסף לעבר פרישת סיבים מלאה.

בהמשך להודעתה של בזק, מתקן המשרד את רישיונה של חברת בזק וקובע את לוחות הזמנים לפרישת הסיבים. חברת בזק תחויב להשלים בתוך שנתיים 60% מהפרישה שהתחייבה אליה, 80% בתוך שלוש שנים, 95% בתוך חמש שנים ולהשלים את הפרישה באזורים עליהם התחייבה בתוך שש שנים.

בזק תעדכן באופן רציף באתר החברה את כל הכתובות בהם היא מציעה שירות, וכל משק בית יוכל לבחור לקבל שירות גם באמצעות מפעילים אחרים העושים שימוש בתשתית בזק במסגרת השוק הסיטונאי.

שר התקשורת יועז הנדל: "מדינת ישראל בעיצומה של מהפכת תשתיות ותנופת פריסת סיבים אדירה בכל רחבי הארץ שעתידה לייצר מנוע צמיחה אדיר לכלכלה הישראלית. התחלנו את זה לפני כשנה ועכשיו אנחנו רואים התקדמות משמעותית. אינטרנט מהיר ויציב הוא צורך חיוני בסיסי לחיים בעידן הנוכחי. הבטחתי כי המהפכה של האינטרנט המהיר תגיע לכל בית בישראל ובפרט לפריפריה, ואני מתכוון לעמוד בהבטחה הזו. אנחנו מצעידים את ישראל קדימה ובתוך זמן לא רב ישראל תעמוד בשורה אחת עם המדינות המערביות בכל הנוגע לתשתיות התקשורת".

מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין: "משרד התקשורת מברך על הודעתה של בזק שצפויה לחבר את מרבית משקי הבית בישראל לתשתית אינטרנט מהיר. מתווה הסיבים מתחיל להניב פירות ובחודשים הקרובים נכניס לפעולה את קופת התמרוץ שתאפשר לנו לעודד את חברות התקשורת לחבר גם את המקומות המרוחקים ביותר לתשתית המתקדמת, ולהבטיח שכל משק בית בכל יישוב במדינה יוכל להתחבר לסיבים".

יו"ר ועדת המכרזים הבין-משרדית ד"ר עופר רז-דרור: "הקול הקורא מפרט את עקרונות המכרז למימון הפרישה באזורים נעדרי כדאיות כלכלית. אני מודה לחברי ועדת המכרזים - ממשרד התקשורת, משרד האוצר ורשות התחרות - על העבודה המאומצת והמקצועית. אנו מדביקים פער של עשור בפרישת רשתות הסיבים – מכרזי התמרוץ יתקיימו עד לפרישה מלאה של המדינה".