מבנה הקואליציה החדשה מטריד ומדאיג מאוד את אנשי מרכז ליבה ובשיחה עם ערוץ 7 מסביר אורן הניג, מנכ"ל הארגון, את הסיבות לדאגה.

כבר בראשית דבריו מניח הניג על השולחן את הקביעה לפיה למרות חברותם של אנשי 'ימינה' ו'תקווה חדשה' מדובר בממשלת שמאל לנוכח הרוב המשמעותי שיש לשמאל בממשלה זו, והדברים באים לידי ביטוי כבר בהסכמים הקואליציוניים.

"צריך לדבר על העובדות. אומרים לנו של'ימינה' יש זכות ווטו בענייני דת ומדינה והיא תעצור הכול, אבל אם נבחן את הדברים נראה כבר בהסכמים בין ימינה ליש עתיד שיש בהם שני חוקים, אחד בנושא הגיור שנותן לרבני ערים סמכות לגייר, סוגיה שיש עליה מחלוקת גדולה ולא הרבנות הראשית ולא רוב רבני הציונות הדתית מסכימים לדבר הזה", אומר הניג המציין כי המתנגדים למהלך אינם רק רבים במספר אלא מדובר גם בגדולי הרבנים בציונות הדתית, בהם הרב דרוקמן, הרב אריאל ורבים אחרים.

האם הוא לא סומך על רבני הערים בנושאי הגיור? הניג משיב: "בדברים של כלל ישראל צריך להיות או הרבנות הראשית או קאדר גדול של רבנים. יש רבנים שסבורים שבכוחם לפסוק בענייני כלל ישראל על בסיס קולא, וכמו שלא נוכל לתת לחבר כנסת אחד להחליט אם יוצאים למלחמה, כך לא ניתן לרב אחד להכניס גרים לישראל, החלטה שיכולה לפרוע את האחדות בישראל ולגרור אחרי ספרי יוחסין. אלו דברים שנוגעים בנפש האומה".

החוק השני שמטריד את מרכז ליבה הוא השינויים המתוכננים בוק הכשרות על פי ההסכם בין 'ימינה' ו'יש עתיד', והניג מציין כי מדובר בהסכמים שהתקבלו על דעת 'ישראל ביתנו'. "שם מדובר על הפקעת הכשרות מידי הרבנות הראשית והעברתה למשרד הכלכלה ומשרד הדתות. בחוק הזה כתוב שכל גוף שייתן סטנדרטים אחידים לכשרות לא ניתן יהיה לעצור אותו. כלומר, יבא גוף רפורמי עם סטנדרטים לכשרות נהיה חייבים לקבל אותם והם יוכלו להנפיק תעודות משלהם".

את ההבדל בין גופי הכשרות הללו לאלו של החרדים מוצא הניג בכך שבד"צי הציבור החרדי אינם מפקיעים את הכשרות מהרבנות הראשית אלא מוסיפים על כשרות הרבנות חומרות משלהם שניתן להתווכח איתם אך לא מדובר בהפקעת כשרות מהרבנות כפי שמבקשת הקואליציה החדשה לקבוע.

לדבריו לא נמצאו בהסכמים הקואליציוניים פרטים מעודדים כלשהם. עוד הוא מציין כי לצד השיח על זכות הווטו יש לזכור שמדובר בזכות הקיימת בוועדת שרים לחקיקה, אך כל מה שנעשה ללא חקיקה אינו כלול בווטו, ומדובר בשינויים רבים בתוך המשרדים כדוגמת שינויי טפסים להורה 1 ו-2, עצירת תקציבים ליהודה ושומרון ועוד. הניג מציין כי תקדים ברית האחים בנט-לפיד מלפני שמונה שנים לימדה ש'ימינה' לא הטילה ווטו ולו פעם אחת.

מעבר לכל אלה מעלה הניג את מה שהוא מגדיר הפגם המוסרי העמוק בעצם הקמתה של ממשלה בדרך של רמייה.