אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

מדריך הנהיגה הראשי של מערך הנ"מ בצה"ל לקה בסרטן לאחר שנחשף לאדי דיזל מסרטנים למשך מאות שעות. משרד הביטחון דחה את הבקשה של אלמנתו להכיר בו כחלל צה"ל, אך בית המשפט הפך את ההחלטה.

בגיל 49, לאחר כ־30 שנות שירות צבאי, לקה הנגד בסרטן לוע האף - סוג נדיר וקטלני של המחלה. כעבור כשלוש שנים של מאבק נפטר.

ב־2018 הגישה אלמנתו בקשה לקצין התגמולים במשרד הביטחון להכיר בבעלה המנוח כחלל מערכות ישראל, אך זו נדחתה. בתשובת קצין התגמולים נמסר לאלמנה כי לא הוכח קשר בין שירותו הצבאי של בעלה המנוח למחלתו.

כתב "ישראל היום" חנן גרינווד דיווח כי האלמנה פנתה לעו"ד גיא בית און, והוא הגיש ערר על ההחלטה לוועדת הערר שיושבת בבית משפט השלום בבאר שבע. בתצהיר שהגישה האלמנה היא קבלה על כך שבמשך 30 שנות שירותו היה חשוף בעלה המנוח לאדי גזים שנפלטו ממנועי הרכבים שהיו בסביבתו, ושבהם לימד נהיגה.

נוסף על כך, טענה, בעלה נהג והדריך נהגים על משאיות מתקופת מלחמת העולם השנייה, שהתחזוקה שלהן היתה בעייתית - דבר שמשפיע על אופן העבודה עם הרכב ועל פליטת הגזים ממנו. רכבים אלה נחשבים מזהמים במיוחד.

סגן מפקד טייסת המנהלה בבסיס שבו שירת המנוח הסביר בתצהיר שהגיש כי: "למיטב ידיעתו, המדריך היה חי בסביבת עבודה של משאיות, גנרטורים פולטי עשן ומזהמים, בעת שלא הייתה מודעות לנזקי עשן. "פעילות המנוח חייבה אותו לרדת מהמשאית וללמד את החייל להסיע את הרכבים אחורה, כשהוא עומד בקצה המשאית ונושם את אדי הדיזל שנפלטו מהמנוע של המשאית".