ראש מוסדות "בני דוד" ביישוב עלי, חתן פרס ישראל הרב אלי סדן, התייחס בשיעורו לממשלה שקמה בתחילת השבוע כשבראשה נפתלי בנט.

הרב סדן הביע אכזבה מהממשלה שקמה, אך הדגיש כי צריך להתבונן על הדברים בפרופורציות. בנוסף, הסיבה להקמת הממשלה היא "כישלון שלנו, שאפשרנו לשנאת חינם הזאת להתפתח ולהתפתח".

"אני מצפה מאיתנו לישרות כלפי ריבונו של עולם", אמר הרב סדן. "המצב של מדינת ישראל ושלנו כיום הוא הרבה יותר טוב. יש הרבה בעיות, אבל אחד הדברים הכי חשובים בחיים זה לקבל פרופורציות נכונות של מה שיש".

"הממשלה הזאת היא בהחלט לא משוש ליבנו. ואנחנו מאוד מאוכזבים", ציין. "אבל עברנו ממשלות הרבה יותר גרועות. צריך לומר את האמת. חוץ מנקודה אחת, שזאת פעם ראשונה בתולדות המדינה שערבים מנהלים את מדינת ישראל והם מחובקים על ידי מפלגות שזו שיטתם, שמדינת ישראל לא צריכה להיות מדינה יהודית אלא מדינה דו-לאומית. זה ללא ספק תקדים שלא היה כמותו. אבל בכל זאת לא להתייאש, לא להתעצבן, לא לחשוב שהכל אבוד. להאמין בה'".

לדבריו, "שנתיים וחצי היהודים רבים ביניהם, לא מסוגלים להקים ממשלה ולנהל את עניינו העם היהודי היושב בציון אז בסוף אין ברירה, באים הערבים ולוקחים את הקופה. מה שהיה עד היום מאוד פשוט, שמדינת ישראל היא מדינה יהודית, היא המדינה של העם היהודי, מדינת הלאום. חוק הלאום כבר לא כל כך פשוט היום. מי שמקשיב לתקשורת רואה חגיגות שלימות שסוף סוך אנחנו מתקדמים למדינת כל אזרחיה".

"רגע, אבל מי אשם בזה?", שאל. "זה לא קרה בגלל הכח של הערבים, לא בגלל הכח שיש למרצ או לעבודה, שזה מפלגות קטנות בתוך החברה הישראלית. שני שליש מהחברה הישראלית הצביעה למפלגות ימניות וגם לפיד ובני גנץ זה לא מפלגות שמאל. רוב עם ישראל יש לו עמדה ברורה איזה מדינה הוא רוצה. אבל כיוון שכולם רבים עם כולם, ובתוך הימין ובתוך הדתיים יש מלחמות, אז לא מסוגלים להתיישב ביחד. כשיש שנאה אז 'כל הכועס חוכמתו מסתלקת'. למה זה בא לנו? כי אנחנו לא מסתדרים יחד".

הרב סדן אמר שהסכנה הקיומית עוד מצליחה לאחד אותנו. "כיוון שהקב"ה רואה איך עם ישראל קרוע כל כך לגזרים אז הוא דואג שיהיה משהו שיאחד אותנו", אמר. "אין בכל כדור הארץ אף מדינה שכל 73 שנות קיומה נלחמת על חייה ממש. מדינת ישראל עד היום נלחמת על עצם קיומה".

לדבריו, מה שהוביל להקמת הממשלה זאת השנאת חינם בינינו, ובראש ובראשונה הפיצול בתוך הציונות הדתית. "אני רק רוצה לומר שאם יש למישהו טענות איך זה שקמה ממשלה עם ערבים אני רוצה לענות - ואיך זה שאנחנו ירדנו לשפל המדרגה של שנאת חינם שמעולם עוד לא הייתה בפוליטיקה הישראלית? זה לא חשבון קודם?"

"אני חושב כבר כמה שנים שבמקום שהציונות הדתית תתפצל היא צריכה לשבת ביחד, כפופים זה בפני זה ולנסות להגיע להסכמות", ציין. "המחלוקת לא קשורה לפוליטיקה, היא בהחלט קשורה לתורה... הייתה הזדמנות היסטורית לאחד את הכוחות. כשבצלאל סמוטריץ' שינה את השם של האיחוד הלאומי למפלגת הציונות הדתית הוא נתן נאום שהוא קורא לאחד את כל חלקי הציונות הדתית. הייתי מאושר. שלחתי לו מסרון יישר כוח, הסכמתי עם כל מילה שאמרת אבל תדע שאתה צריך לממש את מה שהבטחת, תאחד את האיחוד הלאומי עם הבית היהודי".

"זה לא נעשה", אמר הרב סדן, "למרות שבבית היהודי הייתה החלטה חד משמעית ללכת לאיחוד, וכל היכולת של בצלאל למחוק את הבית היהודי הייתה בגלל שהמרכז של הבית היהודי בחר בחגית שרצתה להצטרף לאיחוד הלאומי ולא בניר שרצה ללכת עם בנט. חגית אפילו הסכימה ללכת למקום 2 ו-8 שזה צחוק. אבל מישהו העדיף למחוק את הבית היהודי ולא להתחבר אליו".

לדבריו, "זה לא קשור למשא ומתן. אני נכנסתי לנושא רק אחרי שהמשא ומתן התפוצץ תחת הבטחה של האנשים של בצלאל ש'בא נשב ותעזור לנו לחבר', והתחייבו שאף אחד לא יזכיר את שמי, אך לצערי הרב מסתבר שהיו להם כוונות אחרות".

הרב סדן אמר כי אילו הייתה אחדות בתוך הציונות הדתית הממשלה הנוכחית לא הייתה קמה. "אם היינו מתאחדים כל מה שקורה היום לא היה", אמר. "עכשיו אומרים ששני מנדטים עזבו את בנט ועברו לבצלאל. זה אותם שני מנדטים שרצינו מראש לחבר אליו. ואם הוא היה מתחבר עם הבית היהודי היו לו 8 מנדטים, לנפתלי היה 4 מנדטים אם הוא היה עובר את אחוז החסימה בכלל, וכל מה שקורה היום לא היה קורה. אבל זה קשה להתאחד. אחדות זה בין אנשים שלא חושבים אותו דבר".

"המציאות הזאת, שמצד אחד הלכנו לבחירות בצלאל, נעם ובן גביר, שהם מבטאים מגזר מסוים בתוך הציונות הדתית, והבית היהודי אחרי שהצליח למחוק אותו מהריצה נאלץ בעל כורחו ליצור איזה קשר עם ימינה, זה מה שגרם למה שקורה היום", הדגיש. "כל החילוק בין הזרם היותר תורני לזרם היותר ליברלי זו סכנה וזה מה שהוביל לממשלה הזאת".

בסיום דבריו אמר הרב סדן שוב: "כל הממשלה הזאת באה בגלל כישלון שלנו, שאפשרנו לשנאת חינם הזאת להתפתח ולהתפתח. פעם אחת בתוך הליכוד סביב ביבי, בזה יש לנו קצת פחות שליטה אבל זה גם כן עמדנו בצד, ופעם שניה בתוך הציונות הדתית שהתפלגה. ראינו, ואני דיברתי עם אנשים ואמרתי להם שזה מה שיקרה. מה שקורה היום אני כבר שלוש שנים מדבר שזה מה שיקרה. ולא הצלחנו. למה לא הצלחנו? כי לא היינו מספיק גדולים".

הרב סדן חשף כי כמעט עלה בידו לגרום לכמה מחברי ימינה להצביע נגד הממשלה הזאת. "היה רגע שאני שכנעתי כמה אנשים מימינה לפרוש מהעניין, אבל היה להם תנאי מסוים שהיה תלוי באדם אחר והוא לא הסכים. למה אני מספר את זה? כי אני באופן אישי יודע שלפחות חלק גדול מאנשי ימינה אמרו שאם יש רק אפשרות להקים ממשלה אחרת אנחנו בפנים. אפשר לחלוק עליהם על האמירה הזאת, אבל אני כן יודע בוודאות שאצלם הקמת ממשלת ימין היה עדיפות קודמת והם היו מוכנים אפילו אחרי החתימה".

תיקי נתניהו

בדבריו התייחס הרב סדן גם למשפט נתניהו. "רבי יהודה החסיד כותב שכשעם מבזה מנהיג הוא מקבל מנהיג פחות טוב", אמר. "אני רק רוצה להגיד משפט אחד. לא חושב שהיו לנו הרבה ראשי ממשלה שקידמו את מדינת ישראל בכל מיני פרמטרים כל כך קדימה כמו נתניהו. זה לא אומר שאין בו חסרונות, זה לא אומר שהוא דוד המלך, אבל אין ספק שהפיכת ישראל למעצמה כלכלית, בניית מערכת יחסי החוץ וגם במבחן התוצאה בטחון ישראל לעומת מה שהיה לפני כן".

"אני מרגיש בושה וכלימה על הרדיפה ועל השנאה", הוסיף. "אין לי שום מושג אם יש משהו בתיקים, הייתי נוטה לחשוב שיש משהו בתיקים אילו הכל היה נעשה בכבוד וביושר וכאב. כי אם ראש ממשלה נאשם בפלילים זה כואב לכולנו. אם הייתי מבחין באווירה כזאת הייתי חושב אולי בכל זאת יש. הסיבה שאני נוטה לחשוב שאין בהם שום דבר רציני זה בגלל שאני רואה את ההתלהמות ואת השנאה ואת היכולת לדבר מילים שאני לא מאמין".

לאחר הקמת ממשלת בנט-לפיד "הייתה חגיגה ליד עיריית תל אביב שהייתה כולה מוארת וזמרת שרה שיר ניצחנו את המן. אם איש ימין היה משווה משהו לנאצים אז מיד הכל מתפוצץ", ציין. "אבל בכיכר המרכזית בתל אביב יכולה זמרת לשיר ניצחנו את המן והכל לגיטימי. משדרים את זה בחדשות. שנאה כזאת לא הייתה אצלינו אפילו בתקופות היותר קשות. אני מאוד מאוד מודאג. אני לא יודע איך להתמודד עם זה".