יצחק הרצוג
יצחק הרצוגללא קרדיט צילום

לפני שמונים וחמש שנים, בחודש סיון תרצ"ה, ביקר בסמינר מזרחי בירושלים, סבי, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג שהיה אז רבה הראשי של אירלנד. הוא כתב בספר האורחים מילות ברכה ושבח למוסד ולתפקידו בהכשרת המורים.

כיום, במלאת מאה שנים להקמת הסמינר, ובראותנו את ההיקף והעוצמה של החינוך הממלכתי במדינת ישראל בכלל, ושל מערכת הכשרת המורים במכללות בפרט, אנו מבינים את גודל החזון והמעוף של המייסדים, ואת האחריות הגדולה שנטלו על שכמם.

החינוך הממלכתי-דתי מהווה כיום רכיב איתן ויציב בבניינה של החברה הישראלית ובחינוכו של הדור הבא, לפי הדרך שהתווה מייסד הסמינר ומנהלו, ברוח חזונם של הרבנים הראשיים, הרב קוק והרב מאיר, הרב עוזיאל וסבי הרב הרצוג. כל זאת – למען הנחלת מסורת היהדות ושמירת מורשתה, תוך שילוב עם חלקיה השונים של החברה הישראלית, חיבור של קודש וחול, תורה ומדע, ומתוך גישה ציונית וממלכתית, סובלנית ומקרבת.

לקראת מאה השנים הבאות, נטלה על עצמה מכללת הרצוג, ממשיכתו של סמינר "מזרחי", להפנות מבטה גם אל מערכת החינוך היהודית בגולה ולקדם בשיתוף עם משרדי התפוצות והחינוך מהלך של הקמת מרכז עולמי לחינוך יהודי, משותף לכל הקהילות ומערכות החינוך היהודיות בעולם. ממשלת ישראל הבינה כך את האחריות שיש למדינת ישראל כלפי אחינו ואחיותינו שבגולה. כיו"ר הסוכנות היהודית בשנים האחרונות התוודעתי יותר ויותר לצורך בחיזוק מערכות החינוך היהודיות ברחבי תבל, לנוכח האתגרים הקשים העומדים בפני הקהילות היהודיות בעולם, מבפנים ומבחוץ.

הפניה אל כלל העולם היהודי מחייבת להתבונן גם על האתגרים הניצבים בפני יהדות העולם. חיזוק הקהילות, חיזוק הקשר בין הדור הצעיר לבין מורשתו היהודית, וחיזוק הקשרים בין הקהילות בעולם לבין עצמן ובינן לבין מדינת ישראל. החינוך היהודי בעולם נושא עיניו לציון ולירושלים, שכן זהו המרכז הטבעי שאליו פונים יהודים מכל העולם. ועליכם, המחנכים בישראל, מוטלת גם המשימה להיות קשובים לעולם היהודי ולהירתם לשותפות בחשיבה ועשייה עם המחנכים היהודים בכל רחבי תבל.

אני מבקש לברך את משתתפי הכנס האקדמי של מכללת הרצוג המוקדש לנושא הכשרת המורים במלאת מאה שנים להקמת הסמינר הראשון למורים "מזרחי". בהצלחה רבה בכנס עצמו, ומתוך כך גם בהצלחה בהמשך העשייה המפוארת לקידומה ושגשוגה של מערכת החינוך הישראלית והיהודית – בעולם כולו.

בברכה,

יצחק הרצוג

יו"ר הסוכנות היהודית

נשיא מדינת ישראל הנבחר