פולין
פוליןצילום: איסטוק

משטרת פולין והתובע הכללי במדינה בודקים דיווח הטוען שאותר קבר אחים חדש שלא נודע עד כה על קיומו.

זאת, לאחר שתושב מקומי הבחין בשרידים ועצמות לאורך גדת נהר סולה. הוא מיהר להזעיק את המשטרה המקומית שגידרה את השטח המדווח ופתחה בחקירת האירוע.

על פי הדיווח, לא מדובר במתחם שבשטח מחנה העבודה אושוויץ אלא באזור מרוחק יותר סמוך לעיירה אושוויצ'ים והגובל בתחום העיירה.

ההערכה היא כי השרידים היו במקום מאז השואה והם נסחפו לגדות הנהר. אולם רק עתה הם התגלו לאחר שמפלס המים של הנהר ירד נמוך.

למרות זאת המשטרה בודקת אם השרידים קשורים למחנה המוות ונסחפו לנהר. אולם דובר מוזיאון אושוויץ הדגיש כי הם התגלו מחוץ למתחם המחנה ועל כן האפשרות שהם קשורים למחנה נמוכה, למרות שאופציה זו עדיין קיימת.

מלשכת העיתונות של מוזיאון אושוויץ נמסר כי הממצאים ידועים אך האזור נמצא מחוץ לסמכות ההיקפית והניהולית של המוזיאון, ולכן לא ניתן לחוות דעה בענין המסור כולו לחקירת הגורמים הרלוונטיים והרשויות השונות.

מיד עם פרוץ המלחמה, הופצצה אושווייצ'ים מהאויר ומאוחר יותר נכבשה העיר על ידי הצבא הגרמני. בעשרת הימים שחלפו מפרוץ המלחמה ועד כיבוש העיר, הצליחו חלק מהיהודים לברוח מזרחה לכיוון שטחי ברית המועצות.

בתקופה הראשונה נמנעו הנאצים מגיוס היהודים לעבודות כפיה והעדיפו לאפשר להם לעבוד במפעלים המקומיים שגויסו למאמץ המלחמתי הגרמני. אולם לאחר תקופה קצרה גויסו רבים מתושבי העיר שהחלו בבניית מחנה ההשמדה אושוויץ.

בחורף ת"ש הוציאו הגרמנים צו שהורה לכל האוכלוסיה היהודית לעזוב את העיר ולעבור לגטאות בעיירות הסמוכות סוסנוביץ, בנדין וקשאנוב. בתוך כשבוע מהוצאת הצו פונו כל יהודי העיר. רוב יהודי העיר הובלו מאוחר יותר מאותם גטאות להשמדה באושוויץ.