מחקר חדש של ערוץ 7 עוסק בהיבטי עומק של זהות דתית בקרב אנשים שגדלו בציבור הציוני-דתי. המחקר בוצע על ידי מכון המחקר רבדים, שנוסד לאחרונה על ידי יעקב כהן, איש חינוך ופסיכולוג, וד"ר עדו ליברמן, סוציולוג ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי. בסדרה חדשה באולפן ערוץ 7 יציגו עדו ויעקב בשבועות הקרובים את ממצאי המחקר.

"מכון רבדים בא לענות על חוסר ב'שוק הידע' בישראל בנוגע לציבור הדתי, שמעלה שאלות ייחודיות, שמכוני מחקר אחרים לא נוגעים בהן. קיימים מכוני מחקר שמתייחסים לציבור הדתי, אך לא ברובד עמוק של השאלות הקשורות למציאות היום. המכון אמור למלא את החלל הזה", הם מספרים.

כהן מסביר את ייחודיות המחקר שיוצג בסדרה. "יש מחקרים על שינוי בזהות דתית וכמעט כולם מתנקזים למקומות מאוד מסויימים, כמו מדד החילון או להיבטים חיצוניים של דתיים. יש מעט מאוד מחקרים יותר מעמיקים, אבל היבטים רבים נותרו ללא שנגעו בהם. המחקר החדש עוסק בשני נושאים מרכזיים: הנושא הראשון הוא הצד היותר פנימי של הזהות הדתית - עמדות, מניעים, מגמה וכו', והנושא השני הוא קשרים בין מאפיינים שונים של בית ההורים לבין הזהות הדתית בבגרות. דברים אלו לא קשורים רק לצד המעשי, אלא גם לצד הפנימי והאישי".

ד"ר עדו ליברמן מוסיף כי "ברור שלמושג הדתיות יש היבטים חיצוניים ופנימיים. אנחנו רוצים להסתכל על החיבור הזה בין הצד ה'פורמלי' יותר לבין הצד הפנימי יותר של האמונה והתחושה הדתית ולבדוק את הקשר הזה. התחברנו יחד ובמהלך השנה האחרונה - שנת הקורונה - בעיקר באמצעות זום וטלפונים, והקמנו מחקר שהוא ייחודי וראשוני. זה אתגר גדול שגורם לנו להתאמץ אבל גם התוצאות הולכות להיות יותר מעניינות".

הוא נשאל האם המחקר הפתיע אותו ועונה "יש הרבה דברים שהפתיעו, בנושאים כמו הקשר בין מקום המגורים שנער גדל בו לבין הזהות הדתית בעתיד, או הקשר בין לקות למידה לבין הזהות הדתית. תהליך גיבוש הזהות הדתית במהלך החיים אינו קל לבחינה, אך גילינו יש עליות ומורדות שדי מאופיינות לגילאים שונים, וזה כמעט לא מקרי. יש גילאים שבהם נער מתבגר וגם מבוגר מגיעים לזהות דתית מסויימת שהיא עצמה מאוד מורכבת".

יעקב כהן מציין כי "המחקר מציף על השולחן ממצאים שיכולים להשפיע גם ברמה החינוכית. בדקנו לדוגמה האם יש היבטים מסוימים בבית ההורים שמאפיינים עלייה ברמה הדתית בבגרות, ירידה או יציבות, האם יש היבטים בבית ההורים שמאפיינים הזדהות גבוהה עם אורח החיים הדתי בבגרות או הזדהות נמוכה. אם נזהה היבטים אלו, יהיה יותר ברור מה צריך להיות בבית שמחזק את הזהות הדתית".

ד"ר ליברמן מסכם ומסביר מה הניע את החוקרים לקיים מחקר כל כך מעמיק. "אני מצד אחד איש אקדמיה ומעניין אותי לפרסם את הממצאים, אבל אינני יכול להתנתק מהזהות שלי כאדם דתי. כאיש מאמין שחי בחברה הישראלית ומסתכל ימינה ושמאלה, חשובה לי הזהות הדתית של הדור הבא ואני חושב שיש המון מה לעשות עם זה כהורים, אנשי חינוך ואפילו הצעירים עצמם יכולים ליישם דברים מהמחקר".

בשבועות הקרובים יוצגו בערוץ ממצאי המחקר בסדרה חדשה של כתבות.