מנדלבליט בבר אילן, הערב
מנדלבליט בבר אילן, הערבצילום: דוברות

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השתתף הערב (חמישי) באירוע לרגל השקת ספרו של הפצ"ר לשעבר והשופט בדימוס ד"ר מנחם פינקלשטיין באוניברסיטת בר אילן.

מנדלבליט רמז בנאומו כי הוא מתנגד לרעיון לפיצול תפקיד היועמ"ש אשר שר המשפטים גדעון סער דרש להכניס להסכמים הקואליציוניים.

"הקביעה המשפטית של הפצ"ר פינקלשטיין בדבר תחולת דיני העימות של פעולות צה"ל כנגד ארגוני הטרור הפלסטינים, גזרה משמעויות בהיבט האופרטיבי של הכלים העומדים לרשות הצבא לשם מיגור איום הטרור, והן בהיבט של אכיפת הדין, בכל הקשור למדיניות הבדיקה והחקירה של מקרי מוות שאירעו במהלך הפעילות המבצעית", אמר מנדלבליט.

לדבריו זוהי דוגמא מובהקת לממשק שמתקיים בין שני "כובעיו" של הפצ"ר, כיועץ המשפטי של רשויות הצבא, מחד, וכאוכף הדין במקרה של הפרת החוק, מאידך. "היו כאלה שטענו כי מדובר בניגוד עניינים, שיש בו כדי להצדיק את פיצול כובעיו של הפצ"ר. פכו סבר, לעומת זאת, כי ההיפך הוא הנכון, וכי הממשק המתואר דווקא תומך באיחוד כובעיו של הפצ"ר. גם אני עדיין חושב כך".

"ועדת הבדיקה הממשלתית בראשות השופט טירקל עמדה בפניה השאלה האם נכון לפצל את הכובעים של הפצ"ר. הועדה דחתה טענות בדבר הצורך בפיצול כובעי הפצ"ר, וחלף זאת, גיבשה המלצות שונות לחיזוק עצמאותם של גופי התביעה בצבא, תחת תפיסה כוללת של כובע כפול למי שעומד בראש המערכת המשפטית הצבאית. וכל מי שחושב שאפשר להקיש מכך גם להקשרים אחרים, אקטואליים, איננו טועה בהכרח", אמר מנדלבליט.

כזכור שר המשפטים הטרי גדעון סער שמתכוון לפצל את קובעי היועמ"ש לתפקידי תובע כללי ויועץ משפטי לממשלה, אמר ביום שני האחרון כי "יש מה לתקן במערכת המשפט שהיא בין המערכות שלא חל בהם שינוי משמעותי שנים רבות. ואני באתי כדי לתקן. לתקן כן, להרוס לא. אין דמוקרטיה בלי מערכות משפט עצמאיות. אבל עצמאות אינה פותרת מביקורת מפיקוח או משינוי. המשפט פועל בתוך מרקם חברתי חי ונושם, דינאמי".