דני דנון
דני דנוןערוץ 7

מומחים רבים מתחבטים בשנים האחרונות בשאלה כיצד להגביר את החיבור של יהדות העולם למדינת ישראל ולאזרחיה.

ישראל היא משכנו של העם היהודי אשר מפוזר בכל רחבי העולם. ברור לנו שבמציאות הגלובלית לא כל יהודי העולם יעלו לישראל. יש שגרים בקהילות מבוססות ומשגשגות ורבים יצרו קשרים הדוקים למקום בו נולדו וגדלו. המטרה שלנו כיום היא להדק את הקשר, להגדיל את מספר המעוניינים לעלות לישראל ולסייע בקליטת אלו שכבר החליטו לעשות עלייה.

נגיף הקורונה יצר מצב אבסורדי. מדינת היהודים נאלצה להגיד ליהודי העולם שהתדפקו על שעריה שהיא אינה יכולה לקבל אותם. שעקב הנגיף וסגירת הגבולות הם אמנם רצויים בישראל, אך לא יכולים לבוא אליה. הכמיהה לציון ניכרה בשנה האחרונה יותר מבשנים קודמות. המגיפה האיצה את החלטתם של יהודים מכל רחבי העולם לעשות את הצעד ולעלות לישראל, אך הם נאלצו לחכות, לפעמים במשך חודשים ארוכים.

הצד החיובי של המשבר שגבה מחיר יקר הוא הגברת תחושת השייכות משני הצדדים. יהודי העולם עקבו בדאגה בזמן שמטחי טילים שוגרו לעבר ישראל וכולנו הזדעזענו מגילויי האנטישמיות במרכזי בירות העולם.

זו השעה לחזק את הקשר בין ישראל ליהודי העולם ולהציע הצעה חדשה שתתאים את 'חוק השבות' הקיים למציאות בת זמננו.

אנחנו בישראל גאים בחקיקת החוק הזה שכולו עוסק באיחוד וחיבור העם היהודי לארצו. בלשון החוק נקבע כי "עליה תהיה על פי אשרת עולה" וכי "אשרת עולה תינתן לכל יהודי שהביע את רצונו להשתקע בישראל" למעט במצבי קיצון שבהם המועמד עלול לסכן את העם היהודי, את בריאותו או ביטחונו. בנוסף גם "יהודי שבא לישראל ולאחר בואו הביע את רצונו להשתקע בה, רשאי, בעודו בישראל, לקבל תעודת עולה".

החוק נחקק ב-1950 ותוקן לאחרונה ב-1970. לאור המציאות החדשה של העולם היהודי בשנת 2021, התיקון המוצע נועד למקסם עוד יותר את התחושות שהתעוררו בשנה האחרונה. מדובר בתוספת לחוק השבות שתאפשר קבלת אישור זכאות לעלייה. המשמעות היא שכל יהודי יוכל לקבל תעודת זכאות שתאפשר לו לעלות לישראל בכל רגע בחייו, ללא צורך במימוש מיידי. הכוונה היא לאפשר לאחינו ואחיותינו להשלים את התהליך הקיים בחוק השבות ולקבל אישור, אותו ישאו קרוב לליבם ויממשו אותו בכל מועד בו יבחרו לעשות את הצעד ולהשתקע בישראל.

התועלת של השינוי המוצע רבה. ראשית, עצם ההחלטה הזו ברמה ההצהרתית, משדרת ליהודי העולם את החשיבות שאנו רואים בקשר עימם. שנית, כל מי שיקבל את אישור הזכאות לעלייה יקרב את עצמו עוד יותר למדינת ישראל ואין לי ספק שצעד כזה יגדיל גם את מספר העולים בכל שנה, את מספר הביקורים של יהודי העולם ואת ההשקעות בישראל.

בשנים האחרונות אנחנו עדים להתגברות משמעותית באנטישמיות בכל רחבי העולם. ליהודי העולם צריכה ישראל להוות בית חם. אפילו אם זה רק במחשבה. תעודת זכאות לעלייה תהיה אמנם רק תעודה, אבל הכוח שלה ותחושת השייכות שתביא איתה יהיו משמעותיים.

בימים בהם יהודי העולם מתמודדים עם נגע האנטישמיות ששולח את גרורותיו לכל מקום, החיבור המשותף ייתן עוד מכפיל כוח מצד ישראל לאחינו ואחיותינו ויהווה עוד נדבך לחיבור העם היהודי כולו.

 

דני דנון הוא יו"ר הליכוד העולמי וכיהן כשגריר ה-17 של ישראל באו"ם