ההפגנה הקודמת מול בית ראש הממשלה
ההפגנה הקודמת מול בית ראש הממשלהצילום: "ארגון הנכים זכויות נכים"

מיד עם כניסתו לתפקידו מצא ראש הממשלה, נפתלי בנט, מול ביתו נציגים של ארגון הנכים המפגינים נגדו. בימים הקרובים בכוונתם לחזור ולהפגין. על הסיבות שמובילות אותם לצעד החריף מוקדם כל כך שוחחנו עם דוברת הארגון, אליס הימן.

כבר בפתח הדברים שאלנו אם ארגון הנכים אינו ממהר למחות ולהפגין ולא נכון לאפשר לראש הממשלה החדש להיכנס ללשכתו, להתחיל בעבודתה של הממשלה החדשה, ורק אז לבחון את צעדיה.

"הטענה של ציבור הנכים היא שכל מי שיושב על כיסא ראש הממשלה צריך לדעת שציבור הנכים דורש השוואת קצבת נכות לגובה שכר המינימום באופן שיאפשר חיים בכבוד, לשלם חשמל ומים בזמן, לקנות אוכל בלי להסתמך על עמותות או עזרה משכנים ולא ליפול כנטל על המשפחה", אומר הימן ומוסיפה: "זו מחויבות ערכית כלפי עשרים אחוזים מהאוכלוסיה. אחד מכל חמישה מהאוכלוסיה הוא בעל מוגבלות כלשהי", היא מציינת.

על ההחלטה לבקר את ראש הממשלה כבר בשלבים אלה היא מסבירה: "קראתי את תכנית סינגפור של ראש הממשלה בנט, ושם ראיתי שהוא היה בעד הקפאת הקצבה או הפחתת הקצבה. הוא אמנם הכניס את שירלי פינטו כמייצגת אבל זה פופוליזם זול", היא קובעת.

"מדובר בציבור שחי בעוני, וקודם כל צריך להצמיד את גובה קצבת הנכות לשכר המינימום. נכים מושלכים למוסדות וכו'. לא יתכן שיקחו נציגה שיכול להיות שהיא נחמדה אבל מעולם לא ראינו אותה בוועדות הכנסת השונות ובדיונים הרלוונטיים. היא לא באה להזדהות עם הנכות שלנו. אין לנו יכולת לתקשר איתה. אין גישה אליה. מספר נכים פנו אליה. אי אפשר לראיין אותה", אומרת הימן המטיחה ביקורת גם בהצבתה של חברת הכנסת קארין אלהרר בתפקיד שרת האנרגיה. גם כאן לטעמה מדובר בלא יותר מאשר פופוציזם זול, והיא מסבירה:

"חברת הכנסת קרין אלהרר צעקה והעלתה הצעות חוק וזה היה פופוליזם זול" אומרת הימין הטוענת כי אלהרר אמנם העלתה הצעות חוק, אך כאשר הגיעה השעה לשינוי ולקדם מהלך לטובת ציבור הנכים "היא הייתה אמורה להבין את צרכי ציבור הנכים יותר מכולם", אך ראש המפלגה שלה, "שהכריז מעל כל במה במהלך תקופת הבחירות שהוא ישווה את קצבת הנכות לשכר המינימום ויבטל את חוק לרום שמגביל נכים מלעבוד, וכעת הוא ראש ממשלה חלופי", אינו עושה כך.

"ציבור הנכים נמצא בכל רבדי האוכלוסייה ובכל העמדות הפוליטיות. לא יכול להיות שקרין אלהרר הלכה להיות שרת האנרגיה במקום להשקיע את האנרגיה באוכלוסיית הנכים. לא הכניסו להסכמים הקואליציוניים את הדרישה הראשית של ציבור הנכים, להשוות את הקצבה לשכר המינימום. במשך עשרים שנה מפלגת העבודה ומרץ העלו הצעות חוק לטובת ציבור הנכים והאשימו את הקואליציה בכך שהיא מפילה את ההצעות, אבל כעת, כשהן נכנסות לקואליציה, הן מתעלמות מציבור שלם".

"רוב הנכים עבדו שילמו מיסים וביטוח לאומי, הם לא נולדו עם המגבלה, כל אדם יכול ליפול ברחוב, לשבור את עמוד השדרה, להפוך לסיעודי ולחיות מ-3300 שקלים לחודש. נראה את השרים מתחלפים עם הציבור שחי מהסכומים הללו. ראש הממשלה התחייב בנאום שלו למצוא פתרונות מעשיים לאזרחי המדינה. הנכים לא חלק מהאזרחי המדינה? שכחו את הציבור הזה".

עוד דורשים הנכים במחאותיהם נגד קווי היסוד של הקואליציה לבטל את חוק לרון שנועד לעודד שילוב של נכים המסוגלים לעבוד בשוק העבודה, אך לדבריה כולל גם קיצוץ בקצבאות למי שאכן בוחר לצאת לעבודה. "מדובר בביטול שלא עולה שקל למשלם המיסים ויכול להכניס לקופת המדינה ארבעה מיליארד שקלים", אומרת הימן.

"יש נתק בין מקבלי ההחלטות לעם. הממשלה התחלפה, המרכז שמאל שולט על השיבר ולא מדברים עם ציבור שלם. זה לא יתכן", היא אומרת ומעירה כי "מבחינת היקף מדובר במגזר שווה לזה הערבי, ולערבי נתנו 35 מיליארד שקלים ואת ציבור הנכים לא הכניסו. לנכי צה"ל בני גנץ קידם את רפורמת 'נפש אחת' של נכי צה"ל ועינינו לא צרה בכך, אבל מדוע ציבור שלם נשכח הופקר והוזנח?".

"כל קמפיין הבחירות של יאיר לפיד, ראש הממשלה החלופי, היה על ציבור הנכים. הוא הדגיש שקארין אלהרר מייצגת את ציבור הנכים. גם 'ימינה' התגאתה בזה, ולא יכול להיות שבפועל לא עשו כלום למרות שתי הנציגות הללו. במשך כל השנים האלה קארין אלהרר הייתה בהפגנות בודדות ולא עשתה שום דבר למען הנכים בישראל. ציבור שלם משרגיש שצוחקים עליו".

עוד תובעת הימן מהממשלה להקים ועדת חקירה שתבחן את מסקנותיה של יו"ר ועדת הביקורת של הביטוח הלאומי אורנה אנג'ל. "אנחנו דורשים מראש הממשלה לחקור לאן נעלמו 365 מיליון שקלים שנלקחו על ידי האוצר מכספי הגבייה של הביטוח הלאומי והיו מיועדים לציבור הנכים והקשישים בישראל".

"אנג'ל חשפה את היעלמות הכספים הללו. מדובר בסכומים מטורפים שהיו מיועדים לכולנו והועברו למשרד האוצר שעשה בו שימוש לא גלוי ולא חשוף לציבור. צריך למצות את הדין עם כל מי שהיה שותף ישירות או בעקיפין עם היעלמות הכספים הללו. לא יכול להיות שגורמים מקצועיים שתפקידם היה לשמור על הקופה הציבורית ועל הכספים הללו מעלו בתפקידם, לא התריעו בזמן אמת, שתקו ואיפשרו להעביר את הכספים של הביטוח הלאומי למקומות אחרים. אלו כספים שנועדו להבטיח חיים בכבוד לאוכלוסיה שמאבדת את יכולת ההשתכרות שלה".

"אני פונה לראש הממשלה נפתלי בנט ליישם את החובה המוסרית לחשוף לאן ואיך נעלמו הכספים, מי ידע ושתק. הוא נשבע אמונים והצהיר שידאג לכל האזרחים בישראל ואני פונה אליו בשם הציבור שבחר בו והציבור שלא בחר בו, הדרישה המיידית של ציבור הנכים הוא החיים בכבוד", אומרת הימין ומציינת כי לבד מהמחאות וההפגנות עתר ארגון הנכים גם לבג"ץ בדרישה ליישם את החלטת הממשלה משנת 2018 להעלות את קצבת הנכים. החלטה זו הוקפאה לנוכח התפרקות הממשלה וארגון הנכים עותר לבג"צ בדרישה לחייב את הממשלה ליישם את ההחלטה.