ד"ר אשי שלמון
ד"ר אשי שלמוןדוברות מרכז הרפואי הדסה

ד"ר אשי שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות שוחח עם ענת דוידוב ב־103fm והתייחס לעלייה היחסית בתחלואה בקורונה בימים האחרונים, בעיקר דרך חוזרים מחו"ל.

"אני מאוד מודאג. צריך להבין שהתחלואה מראש נכנסה דרך השמיים, כך עוברות מגפות ממדינה למדינה וזו הבעיה העיקרית והאתגר הגדול שלנו. החיסונים מצוינים והם הורידו מאוד את התחלואה בארץ, חשוב לחסן ולהתחסן ואני מקווה שיחסנו את כל הגילאים. עם זאת, הם לא מציעים לנו הגנה מוחלטת, גם המחוסנים יכולים לחלות. אני מניח שמתישהו עד סוף השנה, החיסון יהיה זמין לכל הגילאים מגיל חצי שנה", אומר שלמון.

לדבריו, "צוואר הבקבוק הוא הדרישה לבדיקת PCR, צריכים את הבדיקה הזו כי אנו מוצאים חולים גם בקרב מחוסנים פעמיים ואנשים שהגיעו ממדינות בטוחות. החיסון לא מעניק הגנה של 100 אחוזים. החיסון עושה הבדל אך לא מונע. אנו לא מצב שבו יש חיסון עדר כמו שקיווינו. מרבית הילדים והצעירים מתחת לגיל 16 אינם מחוסנים. אם ילדים לא מחוסנים נמצאים בסיכון לחלות, גם במחלה קלה, הם עדיין יכולים להדביק. נכון לנפוש בארץ ולטוס לנסיעות חיוניות, בתקווה שבשנה הבאה נוכל לצאת כרגיל".

על חיסון ילדים ותינוקות, אמר ד"ר שלמון, "ההנחה היא שלא יהיה הבדל בתופעות הלוואי ביחס לחיסונים אחרים, אנו נותנים לילדים ותינוקות חיסונים מסוגים שונים. נכון שעשו את זה מהר, אך בדיוק לפי הספר ואנו מדברים כבר על מיליארדים שהתחסנו בעולם. צריך לבדוק בכל גיל שהחיסון בטוח, בינתיים לפי המחקר על צעירים לא ראינו תחלואה עודפת או תופעות לוואי חריגות, ובסך הכל פרופיל הבטיחות של החיסון, שיעור תופעות הלוואי הוא אפסי".