חנן בן ארי
חנן בן אריצילום: אורטל לביא

בואו נתחיל עם שאלה פשוטה, מי הזמרים המצליחים בישראל כיום? מכיוון שקצת קשה להסכים על הגדרה מדויקת, נעזוב כרגע בצד מונחים כמו 'זמר לאומי' וניתן לאריק איינשטיין המנוח לנוח בקברו, ופשוט נדבר על אנשים שמצליחים לגרום לאחוז נרחב מהעם להאזין ולצרוך אותם.

בדיקה קצרה של לוח ההופעות באמפי קיסריה הנחשק תגלה לנו נתון מעניין: תל אביב הלבנה והשבעה לא הוציאה מתוכה זמר מצליח אחד בעשור האחרון. אחד!!! החריג היחיד שאני יכול לחשוב עליו כרגע זו נגה ארז, אבל ההצלחה הגדולה שלה מגיעה דווקא מעבר לים. לא אצלנו.

כיום, יש בישראל שתי סצינות מוזיקליות פורחות. האחת היא כמובן המוזיקה המזרחית, שלדעתי המייצגים הטובים ביותר של הדור הצעיר שלה הם עדן הבן ועדן הבת וכמובן, עומר אדם. והשנייה, מוזיקת פופ-טראש עם מילים בהתאם, שמגיעה אלינו מבית מדרשם של נועה קירל פינת סטטיק ובן-אל.

ומה לגבי מוזיקה קצת יותר קלאסית? גם היא עודנה חיה ובועטת, ויעידו על כך שלמה ארצי ועידן רייכל שממלאים קיסריות בלי למצמץ. אבל שלמה, כפרה עליו, כבר בן 70. ובואו נגיד שגם עידן כבר מתחיל להריח את חגיגות היובל לחייו.

ומה לגבי הדור הצעיר? מה לגבי הזמרים ש'פרצו' בעשור האחרון? אין בהם אפילו אחד שמסוגל למלא את קיסריה. תיקון טעות, בעצם יש. אפילו שלושה כאלו. קוראים להם נתן גושן, ישי ריבו וחנן בן ארי. וכן, אני יודע שחנן עוד לא עשה את זה, אבל הוא יעשה את זה הערב. ומחר. ומחרתיים ועוד פעם בחמישי. איזה זמר 'תל אביבי' שפרץ לפני פחות משבע שנים יכול לחלום על זה?

אז אפשר כמובן להתנשא ולהגיד שלפעמים מספרים זה רק המון נבער, ושהופעות קטנות זה אליטיסטי או אינדי. אבל בסוף הייתי שם. בהופעות של שלושתם. ועם ישראל התייצב גם הוא על כל גווניו, גילאיו, מגדריו ורמות הכנסותיו. טוב, אולי בהופעה של נתן היה רוב למגדר הנשי, אבל הבנתם את הרעיון.

יש לא מעט עיתונאים שאוהבים לקטר על ה'השתלטות' הזו של הזמרים הדתיים על המיינסטרים אבל הרי לכולם ברור שאותם מקטרים לא רואים ערך תרבותי בנועה קירל או בעדן חסון, ושבעצם, מבחינה מוזיקלית טהורה, הם הרבה יותר קרובים לנתן, ישי וחנן.

כלומר, הבעיה היחידה שלהם היא עם התוכן, עם מה שהם קוראים לו 'הדתה'. שזה לגיטימי להסתייג מתכנים, אבל העובדה היא שרוב העם לא מסכים איתם. העובדה היא שהעם אמר את דברו. שרק לפני שבע שנים חנן היה בחור אנונימי לחלוטין, ועכשיו הוא ממלא ארבע קיסריות ברצף, בזמן שאף זמר צעיר אחר מהז'אנר הזה לא מסוגל לעשות זאת. אה, וצעיר ברוחו לא נחשב. סליחה שלמה.

לא רק חנן אלא גם המוזיקה הישראלית עברה מהפך בעשור האחרון, מהפך שרובו היה מתחת לפני השטח אבל הערב הולך להתפוצץ בקיסריה ובגדול. שיהיה בהצלחה.