איתמר בן גביר
איתמר בן גבירצילום: שלו שלום - TPS

ילדי גן בחינוך הממלכתי דתי נלקחו בשבוע שעבר לסיור במשכן לאמנויות עין חרוד במהלכו הוקרן להם סרטון בו שורף האומן את שם ה'.

הורי גן הילדים ביישוב הקהילתי גדעונה הופתעו והזדעזעו לגלות כי כחלק מיצירת האומנות כותב האמן את 4 אותיות ה' על דף גדול ואז שורף אותו.

רועי מנשה, אב לשתי בנות שלהן הוקרן המיצג המזעזע, סיפר בשיחה עם ערוץ 7 על הזעזוע העמוק. "לא האמנתי", אמר. "זה לא הגיוני. נחרדתי. אמרתי אני לא מאמין מה הילדים שלנו עוברים. הייתי בהלם ומיד התקשרתי לגננת לברר מה פשר העניין, וזה באמת נכון. הוקרן הסרטון הזה".

מנשה ניסה לברר מול המשכן לאמנויות מדוע הם מקרינים לילדים בפרט ולאנשים בכלל מיצג שכזה. "ניסיתי להסביר להם שיש הרבה דברים משונים באומנות שאותם הם יודעים שלא מראים לגיל הרך, אבל הדברים נפלו על אוזניים ערלות. אמרתי להם שאני לא מקבל את ההתנצלות שרגשותיי נפגעו עד שהם לא מורידים את המיצג הזה", כך רועי מנשה.

ח"כ איתמר בן גביר תקף: "אם היה מדובר במוחמד, הייתה פורצת אינתיפאדה במדינת ישראל וכל העולם היה מזדעזע, אבל כשמדובר באלוקי ישראל כולם שותקים. צריכים להסיר את מיצג החרפה המזוויע הזה, לפני שתפרוץ מהומה ובנוסף, להפסיק לאלתר כל תקצוב ממשלתי למי שפוגע בקודשי ישראל וברגשותיו של העם היהודי המאמין".

אלעד צדיקוב, מנכ"ל אופק ישראל, פנה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון. "נחרדנו לקבל את תלונת הוריי גן הממ"ד ביישוב גדעונה, המועצה אזורית גלבוע", כתב. "מיותר להדגיש עד כמה המסר המזעזע המעניק לגיטימציה 'אומנותית' לשרוף את שם השם– הינו בלתי מתקבל על הדת, חורג מכל טעם והגיון וגובל בפשיעה חינוכית כאשר הוא מוצג לילדי מערכות החינוך, כאילו לגיטימי וראוי לשרוף את שם אלוקי ישראל".

לדבריו, "תשובתם הדלה והמגוחכת של הנהלת המשכן, בתואנה כי המיצג לא מיועד לציבור דתי – מעיד על רפיסות הערכים והמוסר באצטלה של נאורות תרבותית. בטוחני כי משכן האמנות לא היה מפרסם שום פגיעה בדת או בסמל ציבורי אחר. אך כאשר מגיעים לשם אלוקי ישראל באותיותיו המפורשות – אותה 'הנהלה נאורה' מורה לעצמה היתר לרמוס במזיד ולשרוף את היקר מכל לעם ישראל".

"כ-40% מתקציב המשכן לאומנויות עין-חרוד מתוקצב ע"י ממשלת ישראל", הוסיף. "בלתי ראוי בעליל שאתר כזה יחליט על דעתו לשרוף את שם אלוקי ישראל. קל וחומר כאשר פושע המוסד בתצוגה 'תרבותית' לכאורה ל'חינוך' מחדש".

"הננו דורשים טיפול מיידי ומשמעתי כנגד האחראים, ביטול והסרת המיצג לאלתר מהמשכן לאמנות עין חרוד, וכן תקנות ברורות לכלל אתרי התרבות בישראל ביחס הראוי למסורת ישראל וסמליה", כך אלעד צדיקוב.