לוקה
לוקהבאדיבות דיסני ישראל פורום פילם

זוכרים שבתור ילדים דמיינו מפלצות בכל מקום? הם יכלו להיות בצל המפחיד ההוא, בחושך שמתחת למיטה או אולי אפילו בבית הנטוש ההוא שבקצה הרחוב. כי ככה זה כשאתה ילד, הדמיון שלך עובד שעות נוספות.

כשאנריקו קסרוסה היה ילד הוא דמיין שההרים שמסביב לעיירת החוף הציורת בה גדל הם מפלצות, ולא סתם מפלצות – מפלצות ים. חמישים שנה אחרי זה הוא לוקח את הדמיון הזה צעד אחד קדימה, ומזמין אותנו למסע מצויר בין נופי ילדותו למפלצות הים.

'לוקה' הוא הסרט הראשון באורך מלא שכתב וביים קסורסה, שבער לקח חלק בלא מעט להיטים כמו 'מכוניות', 'רטטוי' ו'משפחת סופר על 2', והוא מספר את סיפורם של שני מתבגרים שהם במקרה גם מפלצות ים.

זהו סיפור התבגרות מצויר שמלא בגלידות, פסטות ורכיבה על קטנוע, אך על הכל מעיב הצל הכבד של הסוד שמסתירים השניים – אסור שאף טיפה תיגע בגופם או שבני האדם, אותם הם מכנים 'מפלצות יבשה', יגלו שהם לא אנושיים.

כל דמות בסרט מרגישה שונה או מוזרה בצורה כזו או אחרת, והכל מתחבר לאותה מטאפורה של מפלצת שמרגישה שהיא לא חלק מהקבוצה. מעל הכל, הסרט מציג את הרצון הנואש של השונה להיות חלק מהקבוצה, ואת החשש שלו שהעולם לא יקבל אותו כפי שהוא.

אבל, וזה אבל גדול, הסרט לא נשאר ברמה הפשטנית של 'קבלת השונה', כמו סרטי ילדים רבים שלעיתים מרגישים כמו דף מסרים, אלא מצליח להעביר גם את המורכבות. את כך שלא בכל מקום יקבלו אותך ואת השוני שלך, שיש גם אנשים פחות נחמדים, אבל שאתה צריך לדעת למצוא את המקום שלך, את הסביבה שתקבל אותך.

אז למרות שבתחילת הסרט נדמה היה כאילו המסר הוא 'יולו' – יו אונלי ליב וואנס, ואפילו חשנו מעט אכזבה מהמוטו החלול של "תחיה את החלום" שמוצג בצורה שטחית משהו, הסרט לקח משם תפנית חדה והצליח לגעת בנושאים גדולים כמו הורות, התבגרות, חברות, קנאה וקבלת השונה, והכל בצורה סוחפת וקלילה בלי להתיימר לחנך את הילד.

נכון, בכותרת של 'לוקה' הוא אולי מוגדר כסרט ילדים, אך מבוגרים חובבי פיקסאר בוודאי לא יתאכזבו גם הפעם. אם זה הבדיחות השנונות שרק מבוגרים יבינו (זנב פאנטום), אם זה המסר שכל אמא מודאגת מנסה להעביר לבנה "למה לך לסכן את החיים שלך בשביל לרכב על אופנוע", ואם זה האנימציה המושקעת.

מפיקסאר כבר התרגלנו לרמה גבוהה ל אנימציה, אבל מה שמיוחד ב'לוקה' זה שגם לאנימציה בו יש רבדים. יש את הצורה בה כל הסרט מצויר, ויש את הצורה בה חלומותיו של לוקה מצוירים שהיא פשטנית יותר. אנימציה בתוך אנימציה. מומלץ בחום.