ישראל אייכלר
ישראל אייכלרערוץ 7

לרגל ציון יום נציבות תלונות הציבור בכנסת, בהשתתפות מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, נאם ח"כ ישראל אייכלר וטען כי רוב השחיתות הבירוקרטית נעשית בחסות החוק.

"על אף שהדיון עוסק בתלונות ציבור ולא בפניות ציבור, אני חש קשר לעניין הזה משום שכיהנתי שנים לא מעטות כיו"ר הוועדה לפניות הציבור של הכנסת", פתח בדבריו.

"אני רוצה לקדם בברכה את מבקר המדינה מתניה אנגלמן. במשך שנים אמרו שצריך לשמור על מעמדו של מבקר המדינה כמו בית המשפט העליון. אבל ברגע שמינו אדם ששמו מתחרז עם נתניהו, התחילו להטיל בו ספק וביושרה שלו.

ח"כ אייכלר סיפר: "בעבר ניסיתי לחוקק חוק שבכל משרד ממשלתי יהיה אחראי על תלונות הציבור. קמו מבקרי הפנים ואמרו: 'לא. יש אותנו'. ניסיתי להסביר להם את ההבדל. ויש הבדל גדול: תפקידם של מבקרי הפנים ותלונות הציבור במשרדים הוא לבדוק תלונות על שחיתות שנעשית על ידי פקידים בניגוד לחוק. וזה חשוב ונצרך. אבל רוב הבעיות של האזרחים - וזה אני יכול לומר לכם מניסיון רב שנים בראשות הוועדה לפניות ציבור - הן לא בניגוד לחוק, אלא בעיות בחסות החוק.

"דוגמה הכי נפוצה היא בתחום התחבורה הציבורית. אוטובוס שלא הגיע בזמן לא פעל לפי החוק, אבל גם לא בניגוד לחוק. מבקרי הפנים ותלונות הציבור לא יטפלו בו. אני מתבייש לומר זאת, אבל משרד התחבורה היו עונים לנו שאורך להם שישה חודשים לבדוק נהג שסרב להעלות אדם או שלא הגיע לתחנה. יש פה בעיה של יחס בין עובד המדינה לאזרח, ושם נמצאים רוב הבעיות.

"כך למשל גם מול הביטוח הלאומי. שוב ושוב אומרים לא לקחת את שירותי החברות שמסייעות למצות את הזכויות המגיעות לנכים, כי הן לוקחות אחוזים. אבל המציאות היא שכאשר מגיע נכה בליווי חברה שעוסקת בזה, הוא מקבל את מה שמגיע לו. ואם הוא בא לבד, הוא נזרק הצידה. גם כאן הרופאים המזלזלים בנכים לא פועלים בניגוד לחוק, הם פועלים בחסות החוק.

"לכן אני חוזר על הצעתי שבכל משרד ממשלתי יהיה ממונה על פניות הציבור שיפעל לפנים משורת הדין ובתוך שורת הדין ולא רק כאשר הפקיד פועל בניגוד לחוק. אף פקיד לא טיפש מספיק כדי לעבור על החוק. יש לו את החוק לצדו הוא משתדל להיצמד אליו ולפעול בתוכו. נבל ברשות החוק.

בדבריו השווה בין המדיניות הנוכחית לסטאלין. "ההבדל בין השיטה המתוקנת לשיטת סטאלין, שסטאלין טען שעדיף שישבו כל אנשי העיר החפים מפשע בכלא אם יש גנב אחד ביניהם. ואילו השיטה המתוקנת אומרת שעדיף שכולם יהיו חופשיים וביניהם גם הגנב, ובלבד שלא יישבו חפים מפשע בכלא.

"במדינת ישראל", סיים ח"כ אייכלר, "מתייחסים לכל אזרח כגנב, ומבקשים ממנו עוד טופס ועוד טרטור. במקום להתייחס לכל פונה כאזרח מכובד שמגיע לו, ורק במקרה שלא מגיע – אז לומר אנו מתנצלים אבל לא מגיע לך. את זה צריך לשנות מהיסוד".