ניו יורק
ניו יורקצילום: ערוץ 7

תושבי ניו יורק סיטי לא צעדו עדיין לקלפיות לקיומן של בחירות רשמיות לראשות העיר, ובכל זאת, ראש העיר כבר נבחר בפריימריז שנערך אתמול במפלגה הדמוקרטית.

זאת, בשל העובדה שהמנצח בפריימריז הוא המנצח הבטוח בבחירות לראשות העיר, שנחשבת למעוז בלתי מעורער של המפלגה הדמוקרטית.

ראש העיר שייבחר, צפוי להחליף את ראש העיריה היוצא ביל דה בלאזיו שמסיים שתי כהונות רצופות בתפקיד, ושגם הוא מייצג כמובן את המפלגה הדמוקרטית.

בגלל שינוי שיטת הבחירה בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית בניו יורק, התקשו הסוקרים להעריך מראש מי ינצח בהם, שכן בשונה מהמקובל עד כה, כשכל אחד שלשל לקלפי פתק עם שם של מועמד אחד, בשיטה החדשה יכול כל אחד להגיש דירוג של חמישה מועמדים בסדר יורד, ומי שיזכה בתמיכה הגבוהה ביותר, גם אם פחות מרוב בחרו בו במקום הראשון בדירוג, הוא יהיה המנצח בבחירות.

המועמדים המובילים הם אריק אדאמס, שחור שכיהן עד כה כנשיא רובע בורו פארק, ולפני כן כקצין בכיר במשטרת ניו יורק וזוכה לאהדה גדולה בקרב הציבור החרדי בעיר; אנדרו יאנג, אמריקאי ממוצא אסיאתי שבעבר התמודד גם על הנשיאות ונחשב ליזם עשיר ומצליח; קתרין גרסייה, היספאנית שכיהנה כראש מחלקת התברואה בעיריית ניו יורק; מאיה וויילי, פרשנית לשעבר בתקשורת ופעילת זכויות אדם ממוצא אפרו אמריקני; וכן מבקר העיריה כיום, סקוט סטרינגר.

שיטת הבחירה המעניינת יצרה מצב שבו חלק מהמתמודדים איחדו כוחות זה עם זה, וקראו לבוחריהם לרשום אותם ראשונים בדירוג, אבל מיד לאחריהם לרשום את המתמודדים בני הברית שלהם, וכך בעצם לחזק את הסיכויים שדווקא הם או בני בריתם הפוליטיים ניצחו, ולא היריבים הקשים שלהם.

השלכה משמעותית נוספת של שיטת הבחירה בפריימריז עשויה להתבטא במועד בו תוכרז זהות המנצח. הקלפיות של המפלגה הדמוקרטית ניו יורק נסגרו כשכאן בישראל הצביעו מחוגי השעון על השעה ארבע לפנות בוקר.

התוצאות צפויות להתחיל לזרום בתוך שעות אחדות ואם יהיה פער גדול מאוד לטובת אחד המתמודדים נוכל לדעת זאת כבר בשעות הקרובות.

מאידך, במקרה של מרוץ קצת יותר צמוד, התוצאות הסופיות יתבררו רק אחרי ספירה ממושכת וחישוב משוקלל של הדירוג של כל אחד ואחד מהמצביעים, במטרה להגיע לבסוף לדירוג מסודר של מידת התמיכה בה זוכה כל אחד מהמתמודדים, מה שלבסוף יקבע את זהות המנצח בפריימריז שכאמור הוא יהיה גם זה שצפוי לנצח בבחירות לראשות העיר.