תורים לבדיקת קורונה בנתב"ג
תורים לבדיקת קורונה בנתב"גצילום: פלאש 90

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, חוקר ומרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל, מציג את הנתונים הידועים סביב מה שנראה כהתפרצות המחודשת של הקורונה בישראל.

על רמת התחלואה לפי שעה אומר פרופ' גרוסמן כי מדבור ב"תחלואה שבעיקרה בדיקות חיוביות או מחלות קלות ולא מעבר לכך בשלב הזה". עם זאת הוא מציין כי יתכן וישנו או שיהיה גם חולה ברמה קשה בשל הסתברות סטטיסטית טבעית של ההתפרצות.

על הדבקת מבוגרים אומר פרופ' גרוסמן כי "זה יכול להיות מסוכן למבוגרים, כי יש כשבע מאות אלף מבוגרים לא מחוסנים מגיל 16 והלאה. בנוסף בחיסון מדובר בהגנה של 95 אחוזים, כלומר שישנם חמישה אחוזים שאצלם החיסון לא תפס ולא ניתן לזהות אותם".

האם יתכן וההתפרצות נובעת מחלוף ששת החודשים מאז ראשית החיסון? פרופ' גרוסמן משיב בשלילה וקובע כי זו אינה יכולה להיות הסיבה להתפרצות שכן "רמות הנוגדן אמורות להגן על המחוסנים גם מעבר לתקופה הזו". לדבריו כל התפרצות של הנגיף יכולה לסכן את כולם כשהיא מגיעה להיקפים של עשרות אלפים ואף מעבר לכך.

איפה הטעות? רק נתב"ג או אולי היעדר אכיפה? גרוסמן מעדיף שלא להגדיר את הדברים כטעויות אלא כעובדות, כלשונו. "העובדה היא שנתב"ג פרוץ. כשנמל פתוח לחופשות קיץ אי אפשר לדעת מי נוסע להיכן, ומי חוזר מהיכן. המציאות היא שנתב"ג פרוץ ולכן צריך לעשות את מה שניתן בביתנו פנימה, כלומר חיסון של בני נוער 12 עד 18. זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהוירוסים הללו ימצאו פחות אנשים להסתובב בתוכם הסיכוי לפתח מוטציות קטן יותר".

פרופ' גרוסמן מודע לחששות ההורים ואף מבין אותם. הוא אינו מקבל את סגנון ההרגה הקובע כי יש מאה אחוזי ביטחון בחיסון ואומר "אין מאה אחוזים בשום דבר". לזאת הוא מוסיף וקובע כי "תופעות הלוואי יקרו גם כאן, אבל לא הן מה שמטריד את ההורים".

מה שמטריד את ההורים הוא החשש מהתפתחות דלקת שריר הלב בעקבות החיסון, אך לדברי פרופ' גרוסמן דלקת זו "יכולה להתרחש, אבל היא נדירה ויכולה לקרות באחת לכמה עשרות אלפי מקרים. הסיכון לאין ערוך להידבקות מקורונה". בנוסף, הוא מציין כי גם מצב של דלקת קרום הלב ברוב המקרים הוא ברמת סיכון נמוכה והתמודדות קלה. "רק אחד לעשרים מקרים הוא מחלה קשה". המשמעות מכל אלה היא שהסיכון להידבקות בקורונה או יצרת מעגלי הדבקה נוספים, גם בקרב מבוגרים, מסוכנת לאין ערוך מהחשש המדובר.

בהקשר זה הוא מזכיר ומציין כי "היו מעל מאתיים ילדים מאושפזים, כמאה מאושפזים בטיפול נמרץ וכו'", כך שהמסקנה המתבקשת היא מאזן לטובת התחסנות הילדים.

כעת ההמלצה של משרד הבריאות היא התחסנות, ואת רמת ההמלצה משווה גרוסמן לרמת ההמלצה שהייתה לפני כחצי שנה להתחסנות מבוגרים, "זה לא חיוב. אי אפשר לבוא עם שוטר ולחייב חיסון, אבל זו המלצה ללא סייג", הוא אומר ומעריך כי ההמלצה עושה את שלה כפי שניתן לראות בתורים המתארכים להתחסנות ילדים. בין השאר נוצרים תורים אלה בשל הרצון של משפחות לצאת לחופשות, בתי הספר הנסגרים בעקבות הדבקה והזיכרון הטרי מהתקופה של לפני חודשים אחדים, תקופה שאיש אינו רוצה לחזור אליה.

האם הניסיון שהצטבר בשנה האחרונה מאפשר בלימה של ההתפרצות בדרכים נוספות? "יש דברים נוספים כמו הקפדה יתרה על הבידודים. לצערי האופי הישראלי לא לטובתנו בעניין הזה. אירופי או אמריקאי היה מקבל בידוד של 14 יום כלשונו, ואצלנו זה אחרת. דרושים הידוק של נתב"ג והידוק הבידודים".