חוזרים למסיכה
חוזרים למסיכהצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לנוכח העלייה בשיעור התחלואה, משרד הבריאות מודיע כי החל מהיום (שישי) בשעה 12:00 חלה חובת עטיית מסכה בכל מקום שאינו שטח פתוח, למעט במקום המגורים הקבוע.

חובת עטיית המסיכה לא תחול במקרים הבאים:

1. קטין מתחת לגיל 7.
2. אדם שעקב מוגבלות נמנע ממנו לעטות מסכה.
3. אדם השוהה במקום סגור או מופרד בלא אדם נוסף.
4. שני עובדים העובדים בקביעות בחדר אחד.
5. אדם המבצע פעילות ספורט.

בנוסף, משרד הבריאות ממליץ לעטות מעתה מסיכות גם בהתקהלויות מרובות משתתפים בשטחים פתוחים, כגון באירועי הלהט"ב שיתקיימו בסוף השבוע ברחבי הארץ.

משרד הבריאות ממליץ לאנשים בקבוצות סיכון ולמי שאינם מחוסנים, להימנע מלהשתתף בהתקהלויות.

אתמול אובחנו בישראל 227 חולי קורונה חדשים לאחר שבוצעו 41,331 בדיקות. הבוקר ישנם 26 חולים שמצבם מוגדר קשה, מהם 16 מונשמים. מניין נפטרי הקורונה בישראל עומד על 6,429 בני אדם.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה) תקפה אתמול את משרד הבריאות והאשימה: מנפחים את מספר המאומתים כדי להאיץ את מבצע החיסונים.

על פי הדיווח בחדשות 12, שאשא ביטון אמרה בשיחות סגורות במשרד החינוך כי "יש גורמים במערכת הבריאות שבכוונה משמרים את ההיסטריה וזורעים בהלה במטרה להאיץ את פרויקט חיסוני הילדים. הם מנפחים את מספר הבדיקות והנתונים מזנקים".

סגן שר הבריאות לשעבר ח"כ יואב קיש מהליכוד הגיב: ''עם חברת קבינט קורונה כזו אני מודאג. אז השרה שאשא ביטון, אני מכיר היטב את מערכת הבריאות - אף אחד לא מנפח מספרים. האמת הפשוטה היא שאנחנו בהתפרצות ראשונית של קורונה ואת פשוט לא מבינה את זה".

אמש הודיע משרד הבריאות כי אותרו סימנים להימצאותו של וריאנט 'דלתא' של נגיף הקורונה במי שפכים באשקלון. הסימנים אותרו במעקב ובבדיקות לזיהוי תחלואה סמויה במי שפכים שנערכו לאחרונה, והתוצאה הזו מעלה חשש שתושבים בעיר נדבקו בנגיף. במשרד קראו למי שסובל מאחד או יותר מתסמיני הקורונה, כמו חום, שיעול, קשיי נשימה וחולשה או חושד שנדבק להיבדק בהקדם.

עיריית אשקלון מסרה בעקבות הימצאות הווריאנט במערכת הביוב, כי "קיים בסיס לחשד של התפשטות תחלואה סמויה בעיר". בעירייה הדגישו כי אין קשר בין מערכת המים לביוב ולכן אין חשש להידבקות באמצעות מי שתייה.

ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש ערך אתמול תדרוך לכתבים בעקבות העלייה בתחלואה וקרא לציבור לעטות מסיכות. אש סיפר: "אנחנו קרובים לחזור לחובת עטיית המסכות בחללים סגורים, ממליץ לעשות זאת כבר כעת''.

"אני לא יכול לומר שאנחנו תחת התפרצות כללית, אבל יש הרבה התפרצויות קטנות - נראה אם נוכל לכבותן. כרגע אין המלצה להגביל התקהלויות. אנחנו מוסיפים את המסכות, אבל לא ממליצים על הגבלות נוספות".

פרופ' אש סיפר: "ההתפרצות שהייתה ממוקדת בבנימינה ומודיעין מתפשטת למקומות נוספים - כפר סבא, רמלה והרצליה ולערים נוספות. המשימה של כולנו היא להשתלט על ההתפרצות ולהוריד את התחלואה למינימום. אני קורא למי שצריך - לבוא להיבדק. מי שהיה במגע עם מאומת חשוב להיבדק, לא חשוב אם אתה מחוסן או לא מהבחינה הזאת".

"שמירה על הבידוד היא עקב האכילס שלנו. מפירי הבידוד הם הבעיה של כולנו. זו הדרך שבו המחלה מתפשטת כעת ואיך שנכנסים וריאנטים לארץ''.

לדברי פרופ' אש: ''חובת הבידוד חייבת להיות במודעות של כולנו. אם ילד שהה בחו"ל ומגיע למחרת לבית הספר, זה לא בסדר. וכולם צריכים לומר את זה לו ולהוריו".

בתוך כך, קופת החולים ''מכבי'' מדווחת כי כלל חברי "מכבי" המחוסנים בשתי מנות ונמצאו חיוביים לקורונה בימים האחרונים מדווחים שאינם סובלים מתסמינים.

מתוך 244 מטופלים במכבי החיוביים לקורונה, כ-39% מחוסנים במנה שנייה. מהנתונים עולה כי כל המחוסנים מדווחים שאינם סובלים מתסמיני המחלה.

לעומתם, כ-60% מהמטופלים החיוביים שאינם מחוסנים מדווחים כי הם סובלים מתסמינים קלים עד בינוניים הכוללים חום, קוצר נשימה וכדומה. שני חולים נמצאים באשפוז בבית החולים – תינוק בן שנה, וגבר בן כ-50, שאינם מחוסנים.

נכון לשעה זו חוסנו יותר מ-19,000 בני נוער חברי הקופה בגילאי 12-15. הערים המובילות בחיסוני בני נוער: מודיעין, רעננה וקריית אונו. על פי נתוני משרד הבריאות מכבי מובילה בשיעור המתחסנים בכל קבוצות הגיל.

בשתי היממות האחרונות נרשם ביקוש שיא להתחסנות בקרב בני 12-15 עם ממוצע כ-8,000 תורים שנקבעו ביום לחברי מכבי, ובסך הכל נקבעו תורים עתידיים לכ-21,500 בני נוער.

מנכ"ל מכבי רן סער: "בני הנוער חברי מכבי ממשיכים להתחסן בקצב מרשים מאוד בזכות עבודה מאומצת של הצוותים שלנו בשטח. חשוב להדגיש שהמלאי שקיים כרגע בארץ מאפשר התחסנות במנה ראשונה עד לתאריך 9 ביולי ולאחר מכן לא ניתן יהיה להתחסן עד הגעת מלאי חדש לישראל, ולכן אנו ממליצים לכל נערה ונער שטרם תיאמו תור לעשות זאת בהקדם האפשרי".