האסון במיאמי
האסון במיאמירויטרס

על רקע האסון הכבד שפקד את הקהילה היהודית במיאמי, מספר עסקן הקהילה הרב יונה לונגר על ממדי הטרגדיה ומציין כי מדובר בבניין שרובו בבעלות יהודית.

"מדובר בבנין שרובו בבעלות יהודים, עד שברוב הבתים היו מזוזות", סיפר, "אך העובדה שכעת קיץ, מנעה אסון גדול בהרבה. אם זה היה לפני שנה בימים אלו, הבנין הזה היה עמוס עם יהודים מניו יורק, שבאו לכאן בעקבות ההגבלות של הקורונה, או אם זה היה בחורף, הרי מאות יהודים היו בבנין הזה".

לדבריו, יש להימנע מלפרסם שמות שלא פורסמו על ידי הרשויות באופן רשמי. "אכן ישנם עשרות רבות של יהודים נעדרים, אבל לא ברור אם כולם היו שם. בכלל, צריך לשמור על השמות ולא לפרסם. אני מכיר אישית אלמנה שמתגוררת בניו יורק שלא ידעה כלל שבנה ואשתו נסע לחופש בפלורידה, ונודע לה רק מהשמות שפורסמו. היא קיבלה את זה מאוד קשה, וכבר מגיעה לכאן.

לונגר התייחס לערבות ההדדית של עם ישראל. "בצד האסון הקשה שפקד אותנו, אנו עומדים נפעמים נוכח הערבות ההדדית של כלל ישראל מכל רחבי תבל שמציעים כל עזרה שרק שייך בכדי לסייע ולהקל".

"למיאמי עצמה הגיעו מתנדבים רבים מכל רחבי ארה"ב. אך לעת עתה לא נכנסים לשטח. לצד התקוה והתפילה לניסים, המטרה ראשונה היא כמובן לדאבוננו לעשות ולדאוג לכבוד המת, וזה נושא מורכב מאוד".

בנוגע למאמצי החילוץ אמר לונגר כי הם המתנדבים מספרים כי העבודה קשה. "הם עובדים מאוד קשה, בתנאים כמעט בלתי אפשריים, הם עושים צעד אחר צעד. וזה לא פשוט בכלל. הביאו את המכשור הכי מתקדם, וכולנו מתפללים שבכל זאת יצליחו להציל חיים".

על מצב המפונים אמר הרב לונגר: "שכרו כאן שני מלונות, אחד לתושבים שפונו מהבנין הסמוך ומהבניינים ליד, איש אינו רוצה להישאר בבית עד שלא יודעים בדיוק מה קרה, והאם האזור הזה נהיה מסוכן. ומלון נוסף לבני המשפחות הנעדרים שהגיעו מכל רחבי העולם. בנוסף לכך, מאות יהודים שיש להם כאן דירות לחורף, מהם אנשים שיש להם בתים יוקרתיים בסמוך לים, פשוט התקשרו והתחננו להעביר את בתיהם לאנשים שאין להם קורת גג. מי כעמך ישראל".

שליח חב"ד באזור הרב שלום בער ליפסקר אמר ביום שישי האחרון כי למרות כל הסימנים "הרי אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל יתייאש מן הרחמים. עדיין מחפשים ניצולים וממתינים לניסים".