ריבלין עם ראשי הארגונים היהודיים
ריבלין עם ראשי הארגונים היהודייםצילום: דוברות

נשיא המדינה ראובן ריבלין ערך אתמול (ראשון) מפגש עם נציגי הקהילה היהודית בניו יורק עם הגעתו לביקור הפרידה מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

בפתח דבריו התייחס הנשיא לאסון הנורא במיאמי ולדאגה הכבדה לחייהם של מאות הנעדרים בקריסת מגדל הדירות בעיר. הנשיא הדגיש כי הוא נושא תפילה יחד עם כל אזרחי ישראל לאיתורם של ניצולים וכי ליבנו דואב יחד עם המשפחות החרדות לגורל יקיריהן.

"אחיי ואחיותיי, לפני שאתחיל בדבריי ברצוני לשלוח תפילות, את תפילותינו העמוקות ביותר, לקהילה היהודית בפלורידה ולכל המשפחות שאיבדו את יקיריהן בטרגדיה האיומה שהתרחשה לפני כמה ימים. אנו מתפללים היום להחלמתם המלאה של כל הפצועים באסון הנורא הזה", אמר ריבלין.

בהמשך נאומו נפרד הנשיא מבכירי הקהילה והודה להם על השותפות רבת השנים. "גם אם מרחק יבשות מפריד בנינו, גם אם אנו מחזיקים באידיאולוגיה שונה או בדרך חשיבה אחרת, אנחנו משפחה, 'משפוחה'," אמר בחיוך.

"התמיכה רבת השנים במדינת ישראל של העולם היהודי והקהילה היהודית האמריקאית, הופכת אתכם ידידיי, לחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, שבט חמישי", הוסיף.

הקהילה היהודית בארה"ב מונה כ-7.5 מיליון איש והנושאים המרכזיים בהם היא ממוקדת לאחר נזקי מגפת הקורונה הם חינוך, זהות, בריאות וכלכלה, כך על פי מנהיגיה.

בשנים האחרונות נרשמת עליה עקבית בשיעור הגילויים האנטישמים בארה"ב, שהובילו גם לפיגועים קטלניים בשלוש השנים האחרונות בפיטסבורג, בג'רזי סיטי, בפוויי ובמונסי. בדו"ח האנטישמיות השנתי של הליגה נגד השמצה לשנת 2020, הצביע הארגון על עלייה משמעותית בהתקפות האנטישמיות הן בהיבט האלימות הפיזית והן במרחב הווירטואלי משני צדי המפה הפוליטית – מימין ומשמאל. עפ"י נתוני הדו"ח, אירעו בשנה שעברה כ-2100 תקריות אנטישמיות בארה"ב. זוהי עלייה של 12% בהשוואה לשנה הקודמת וזהו שיעור האנטישמיות הגבוה ביותר מאז החל המעקב השיטתי אחר אירועים אלה בשנת 1979.

בתקופה האחרונה, ובעיקר בזמן מבצע שומר החומות, חלה הסלמה בגילויים הפומביים של אמירות והתקפות אנטי-ישראליות ואנטישמיות בניו יורק, בעיקר בהפגנות של גורמים פרו-פלסטינים בעיר.

"עלינו להאבק בכל צורות האנטישמיות בעודנו משתמשים בכל הכלים העומדים לרשותנו. אני יודע שהנשיא ביידן והממשל הנוכחי מחויבים למלחמה בלתי מתפשרת בשנאה הגואה ואני מבטיח לכם שמדינת ישראל לעולם תעמוד בחזית המאבק באנטישמיות- בארה"ב ובכל העולם", הצהיר ריבלין.

בנאומו התייחס הנשיא גם לתוצאות הבחירות שנערכו לאחרונה באיראן ואמר כי הבחירה ברודן האחראי למותם של אלפים היא הוכחה נוספת לסכנה האיומה שמהווה המשטר האיראני לעם האיראני, לישראל, למזרח התיכון ולעולם כולו: "בכוונתי לדבר על כך עם הנשיא ביידן במהלך ביקורי", אמר הנשיא. "אני יודע שאולי יהיו בנינו חילוקי דעות אבל כתמיד, ננהל אותם כפי שחברים נוהגים לנהל מחלוקות תמיד".

"ארה"ב תמיד היתה הידידה הקרובה ביותר ובת הברית של מדינת ישראל, ותמיד נהיה אסירי תודה על התמיכה העקבית והעל-מפלגתית לה אנו זוכים מכל ממשל בארה"ב ועל הדאגה לרווחתם וביטחונם של אזרחי ישראל", דברי ריבלין.

בתום דבריו הודה הנשיא לנציגי הארגונים על שיתוף הפעולה ארוך השנים עם בית הנשיא במהלך כהונתו ואמר כי הוא משוכנע כי שיתוף פעולה זה ימשך גם בכהונתו של הנשיא הנבחר יצחק הרצוג.

נציגת ראשי הקהילות דיאן לוב, יו"ר ועידת הנשיאים, הודתה לנשיא על פעילותו עבור הקהילות היהודיות ברחבי העולם ואמרה: "אדוני הנשיא בכהונתך עמלת לחבר לא רק את העם בישראל אלא גם את יהדות התפוצות לישראל, וכך תיזכר. אדם של חיבורים, אנו בטוחים שהפרידה כעת היא לא באמירת שלום אלא להתראות".

דברה יסאק יו"ר AZM הוסיפה, "בשם הארגונים היהודיים כולם, אני מודה לך על התמיכה לאורך שנים ארוכות ועל השותפות ההדוקה שלך איתנו יהדות התפוצות בתקופה זו, בעיקר בתקופה שבה האנטישמיות מרימה ראשה, גם כאן בארצות הברית".

אריק גולדסטיין, מנכ"ל הפדרציה של ניו יורק סיכם את דבריהם: "אנחנו מצפים מאוד להמשיך ולעבוד איתך, ועל כן ניפרד לא בשלום אלא בלהתראות".

השגריר לארה״ב ולאו״ם גלעד ארדן דיבר בחום על ריבלין, "חברי היקר הנשיא ריבלין, במהלך שבע שנות כהונתך איחדת קהילות בארץ ובעולם. פעלת והדגשת את המשותף והמאחד, תוך התמקדות במורשת ובערכים המשותפים שלנו. המורשת שלך היא ביטוי אמיתי לחזונו של ז'בוטינסקי - תמיכה והגנה על המולדת היהודית ושמירה ומלחמה על העיקרון 'שכל יחיד', לא משנה מי הוא- הוא 'מלך'.

לצד האיומים המיידיים על העם היהודי ומדינת ישראל - הגרעין האיראני והאנטישמיות הגואה, קיימים איומים נוספים, ארוכי טווח שעלינו להתייחס אליהם. בראש ובראשונה, הירידה המטרידה בתמיכה בישראל בחלקים מסוימים בחברה האמריקאית, שראינו סימנים אליה במבצע האחרון בעזה. זהו איום חמור עם השלכות ארוכות טווח על מדינת ישראל, ואני פועל למגר אותו", אמר ארדן.

היום (שני) עתיד הנשיא להיוועד עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפגישת פרידה ולאחריה יצא למפגש פרידה בקונגרס אותו תוביל יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי.