ריבלין במדשאת הבית הלבן
ריבלין במדשאת הבית הלבןצילום: יוני קמפינסקי

‏ ‏נשיא המדינה ראובן ריבלין שנפגש הלילה (שלישי) עם נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן בבית הלבן, שוחח עם העיתונאים לאחר הפגישה וסיפר כי ביידן אוהד את ישראל ופועל לשמור על ביטחונה.

״היתה לנו פגישה מאוד מעמיקה ומאוד מפורטת בנושאים שמעסיקים את המזרח התיכון כולו וכמובן את ארה"ב מול הבעיות שגם ישראל עומדת מולו״, אמר ריבלין כשהוא עומד על מדשאת הבית הלבן.

הנשיא העיד: ״מצאנו בבית הלבן חבר אמת של מדינת ישראל שבכל שנותיו ללא קשר פוליטי תמיד עמל ואמר עוד בימים שפגשתי אותו ב-1971 בירושלים עם טלי קולק, אמר שלא צריך להיות יהודי בשביל להיות ציוני.  

״מצאנו ידיד וגם היענות לבקשות ולדרישות שלנו על מנת לפקוח עין בכל מה שקשור להסכם המתגבש עם איראן. הדברים עוד רחוקים מהכרעה. הנשיא הבהיר את עמדותיו ושמע את עמדותינו״.

באשר לפגישה ראשונה בין ביידן לראש הממשלה נפתלי בנט, ריבלין סיפר: ״הנשיא חושב שיש צורך להזמין את ראש הממשלה מהר ככל האפשר על מנת לתאם עניינים בנוגע להמשך הדרך בה אנחנו צועדים מול הבעיות שהעולם מתמודד איתן ובמזרח התיכון״.

ריבלין הודה לביידן והוסיף: ״מצאנו מנהיגות וידידות אמיתית ואוהדת ביותר למדינת ישראל ולצורך לשמור על ביטחונה וקיומה״.

כאמור, הנשיא הגיע אל ביקור הפרידה שלו בבית הלבן בהזמנת נשיא ארה"ב אשר ביקש להוקיר לנשיא תודה על שנות פעילותו כנשיא לקידום שותפות, תקווה והבנה במדינת ישראל ומול שכנותיה.

בפגישה השתתפו סגנית מזכיר המדינה וונדי שרמן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, המתאם למזרח התיכון ולצפון אמריקה, בארט מק'גרק, היועצת הבכירה למזרח התיכון וצפון אפריקה וג'ולי שוויאר היועצת האחראית על ענייני ישראל והפלשתינים.

בפתח הפגישה מסרו הנשיאים הצהרות לתקשורת. ביידן אמר כי "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני במשמרת שלי. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה".

ריבלין אמר לנשיא ביידן: "אדוני הנשיא, אני שמח מאוד להיות כאן שוב. למדינת ישראל אין ידידה אמיצה וקרובה מארצות הברית. הקשרים היחודיים בין שתי האומות שלנו היו מאז ומתמיד מבוססים על הערכים המשותפים שלנו, ערכי הדמוקרטיה והליברליות. אנחנו שותפים, ידידים, שלומנו קשור בשלומכם."

"לידידים שכמותנו יכולות להיות מחלוקות מפעם לפעם אך אלה לעולם לא יסכנו את היחסים ההדוקים שלנו. המשימה המשותפת שלנו חוצה את הגבולות המפלגתיים והפוליטיים. גם כשהנהגה משתנה, המחויבות שלנו, אומה לרעותה, נותרת איתנה."

"אני יודע שביטחון ישראל, רווחת אזרחי ישראל, כמו גם רווחתם של יהודי ארה"ב, קרובים אל ליבך מאוד, אדוני הנשיא. בשם העם בישראל אני מודה לך ולעם האמריקאי על התמיכה הבלתי מסויגת שלך בישראל ועל פועלך למען ביטחון ישראל."

הנשיא העניק לנשיא ביידן מטבע מתקופת המרד היהודי הראשון נגד רומא. זהו העתק של מטבע עברי, שהוטבע בירושלים תחת מצור הרומאים הזהה למטבע המקורי. בצדו האחד של המטבע משורטטים שלושה חצאי רימונים ונכתב סביבו "ירושלים הקדושה".

בתו של הנשיא ריבלין, ענת, המלווה אותו בנסיעתו, העניקה לבני הזוג ביידן זוג ספלים שהכינה עבורם הקרמיקאית הישראלית עירית בירן, יוצרת מקומית משדה ורבורג, שיוצרת כלי קרמיקה אישיים ומסוגננים בעבודת יד מסורתית על האובניים.

ענת סיפרה שהיצירה המקומית יקרה מאוד ללב המשפחה וכי היא שמחה על ההזדמנות לחשוף את הזוג ביידן אל הכישרונות האומנותיים היחודיים שפועלים בישראל.