סמינר לרבנים צעירים
סמינר לרבנים צעיריםצילום: אלי איטקין

הסתיים המחזור הראשון להכשרת העתודה הרבנית של אירופה: 38 רבנים צעירים מ-19 מדינות סיימו בימים אלה תוכנית מקיפה לרבנים להתמודדות מול האתגרים בקהילה.

במשך שנתיים למדו הרבנים בדיקת מקוואות, פיקוח על משגיחים במפעלים ובמסעדות, בירור יהדות מקדים ועוד. כך גם קיבלו הרבנים הכשרה מקצועית וכלים לפיתוח וניהול הקהילה בתחומי תקשורת, מנהיגות, בניית הקהילה, ניהול וגיוס כספים, הופעה בפני קהל ועוד.

במהלך הטקס הוענקו לשלושה מהרבנים; הרב דניאל ברזאנר רבה של מינסק בבלארוס, הרב דניאל אשכנזי רבה של ברצלונה בספרד והרב אבינועם ציטרון רבה של ליברפול בבריטניה פרס 'מעולם האצילות לעולם העשייה'. שלושה רבנים נוספים; הרב נחום זיכרמן ממוסקבה, הרב דייוויד בסוק מוורצלב שבפולין והרב אליהו קריבושי מישיבת 'תורת חיים' במוסקבה זכו בפרסי עידוד אישיים.

'ועידת רבני אירופה' החלה לפני שנתיים בהפעלת תוכנית 'העתודה הרבנית של אירופה' להעצמת רבני הקהילות ולהכשרתם כעתודה הרבנית בהלכה ובקירוב ברחבי אירופה. בתוכנית השתתפו רבנים צעירים המכהנים ברבני קהילות בערים בגרמניה ספרד שוויץ רוסיה צרפת בריטניה פולין בלארוס לטביה מולדובה שבדיה בולגריה פולין יון רומניה אוסטריה גיאורגיה אוקראינה ואסטוניה.

את התוכנית ליוו נשיא הוועידה ורבה של מוסקבה הרב פנחס גולדשמידט, אב בית הדין הגדול של אירופה ובית הדין לונדון יו"ר הועדה המתמדת הרב מנחם געללי, ועדת רבנים קבועה של בעלי ניסיון רב ברבנות ובקירוב שבראשה הרב משה לבל ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה והמנהל הרבני של הועידה, הרב ראובן לויכטר מנהלה הרוחני של 'נר לאלף' והרב נפתלי שיף מייסד ארגון 'נצח' והעומד בראשו. הרבנים שמעו שיעורי הלכה למעשה מפי גדולי הרבנים וזכו למנטור צמוד של עשרים רבנים חברי הועדה המתמדת מכל רחבי אירופה, חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל ובית הדין 'דרכי תורה'.

צילום: אלי איטקין
צילום: אלי איטקין

הרב פנחס גולדשמידט אמר בטקס כי ''רבני הקהילות הם המנהיגים את העם ועלינו מוטלת החובה להכשירם להנהגה. הרבנים הם מתלמידיו של אברהם אבינו; המביא אך ורק ברכה וחסד לעולם ואהל פתוח לכל דורש ה'. מנהיג ללא צבא, ללא מדינה, כאשר כל העולם מעברו השני, והשפעתו בדיבור ובמעש היא הגדולה ביותר בתולדות האנושות - האתגרים העומדים היום בפני רב הקהילה בעולם כולו ובאירופה במיוחד הם רבים, וההתמודדות חייבת שתהי' על ידי הכלים המתאימים לתנאי הסביבה של ימינו. אחוזי ההתבוללות הם גבוהים מאוד ורבני הקהילות הם חוד החנית והציר המרכזי העומדים כחומה בצורה להגן לחזק ולהרחיב את הקהילה היהודית שברובה, לצערנו, אינה שומרת תורה ומצוות''.

הרב משה לבל אמר כי "אנו מצווים להכשיר את הדור הבא של הרבנים שיוכלו 'להלך נגד רוחו של כל אדם' כפי שמסביר רש"י בפרשת השבוע על בקשתו של רועה ישראל משה רבנו; 'יפקוד ה' איש על העדה... ולא יהי' כצאן ללא רועה' - הקריטריון הוא 'איש אשר רוח בו' - תפקידנו ואחריותנו היא לתת לרבנים את הכלים והמיומנות הנדרשת כדי שיוכלו לפעול בעוז רוחני להעביר את מסר היהדות האותנטית השורשית ללא פשרות ויחד עם זאת להנעימה על הצעירים לחבר אותם לערכי התורה ולצרפם לחייה הפעילים של הקהילה".

הרב לבל שיבח את ראש מטה נשיא הועידה גדי גרוניך שהגה והניע את התוכנית שהופעלה בחסותם האדיבה של 'קרן פטריק ולינה דרהי', 'קרן פילג'נס' וגב' ג'ואל אפללו מראשי 'מתנאל', ואת מזכ"ל הועידה הרב אהרן שמואל בסקין שריכז את התוכנית.