הרצוג משיק עם שליחי הסוכנות היהודית את המיזם ללימוד עברית
הרצוג משיק עם שליחי הסוכנות היהודית את המיזם ללימוד עבריתצילום: שלומי אמסלם, זוג הפקות

הסוכנות היהודית משיקה מיזם עולמי ללימוד השפה העברית במחנות הקיץ בתפוצות בצורה חווייתית ולא פורמלית.

המטרה היא להשתמש בשפה העברית ככלי לחיבור הדור הצעיר בעולם היהודי לתרבות הישראלית ובכך, להעמיק עוד יותר את הקשר שלהם עם ישראל.

התכנים יועברו על ידי השליחים של הסוכנות היהודית המדריכים מדי שנה ילדים ובני נוער במחנות הקיץ היהודיים. השליחים הישראלים ילמדו את החניכות והחניכים במחנות הקיץ מילים בסיסיות בעברית ויערכו להם היכרות עם הסלנג הישראלי - בעזרת שירים ישראלים, הפעלות חינוכיות, משחקי חצר, פעילויות ספורט, סדנאות בישול ועוד.

המיזם, שיופעל כבר השנה במספר מחנות קיץ בארצות הברית ובצרפת, ישמש כפיילוט להוראת עברית חוויתית בקרב ילדים ובני נוער במסגרות חינוך לא פורמליות בתפוצות. הוא פותח על ידי נשות אקדמיה בעלות שם העוסקות בלימוד עברית לא פורמלית ובזיקה שבין הלשון לחברה (סוציו לינגוויסטיקה).

מחנות הקיץ היהודיים הם המפעל החינוכי הגדול ביותר של הדור הצעיר בתפוצות. הם מאורגנים על ידי כל התנועות והארגונים בקהילות היהודיות וממלאים תפקיד מרכזי בבניית דור העתיד של העם היהודי ובחיבור הדור הצעיר לישראל, בין היתר הודות לאלפי השליחים הישראלים של הסוכנות היהודית.

הפעילות של הסוכנות היהודית במחנות הקיץ מצטרפת לפעילות רחבה של ההסתדרות הציונית העולמית העוסקת בהוראת עברית בתחום הפורמלי וגופים נוספים העוסקים בהנחלת השפה העברית בתפוצות.

"המטרה של המיזם החדשני היא לעורר בקרב ילדים ובני נוער במחנות הקיץ סקרנות להכיר את השפה העברית ואת התרבות הישראלית העכשווית באמצעות שיטות הוראה לא פורמליות", אמר יו"ר הסוכנות היהודית והנשיא הנבחר של מדינת ישראל, יצחק הרצוג. "העברית היא גשר חי ותוסס המחבר בין מדינת ישראל לבין יהדות התפוצות, בין העבר המפואר שלנו לבין העתיד המשותף לנו. זו זכות מלידה של כל ילדה וילד ללמוד את השפה המשותפת לכולנו".

עבור הרצוג שיושבע בחודש הבא לנשיא ה 11 של מדינת ישראל זוהי סגירת מעגל אישית. בנאומו הראשון כיו"ר הסוכנות היהודית, שנשא לפני כשלוש שנים בפני מאות מנהיגי קהילות יהודיות בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (ה־GA), הציג הרצוג את חזונו להנחלת השפה העברית לדור העתיד של העם היהודי.

מנכ"ל ארגון 'עברית במרכז', הרב אנדרו ארגז, הוסיף כי "השפה העברית ומחנות הקיץ הם שני כלים בסיסיים לחיזוק הזהות והקשר עם הדור הצעיר באופן משכנע ומהנה. אנו שמחים לשתף פעולה עם הסוכנות היהודית וקרן דרהי בהשקת היוזמה הזו".

אנג'לינה דרהי, יו"ר קרן פטריק ולינה דרהי סיכמו: "אנו מאמינים בכוחה של השפה העברית לחבר את הדור הצעיר לעם שלנו ולישראל ושמחים לראות שהתוכנית החשובה הזו יוצאת לדרך בקיץ הקרוב. אין ספק שהתוכן המדהים והשליחים הנפלאים ייצרו חוויות משמעותיות בעברית".