שיקגו
שיקגוצילום: ISTOCK

"לחטוף את הנצחון ברגע האחרון", כך הגדיר אחד מאנשי אגודת ישראל באילינוי את המאמצים לשמר את קווי החלוקה למחוזות במסגרת מפות החקיקה החדשות שהתקבלו לאחרונה בהצבעת הגוף המחוקק של מדינת אילינוי, ארה"ב.

התיקונים של הרגע האחרון הותירו את הקהילה החרדית במחוז אחד, כך שכוחה לא נחלש.

בכך הגיעו לשיאם מאמצים של אגודת ישראל באמריקה שנמשכו שנה תמימה, ואשר נועדו למנוע את חלוקת הקהילה למספר מחוזות שונים.

הרב שלמה סורוקה, מנהל משרדי אגודת ישראל באילינוי לענייני ממשל, הוביל קמפיין עבור הקהילה החרדית בשיקגו, בירת אילינוי, לשימור שלמותה של הקהילה כגוף בוחר אחד.

הקמפיין כלל שימוש באמצעי המדיה ויחסי ציבור, שתדלנות אצל מחוקקים, מנהיגי מפלגות ואפילו המושל. לפני כחודשיים הוא העיד בפני ועדות החלוקה מחדש למחוזות בסנאט ובבית הנבחרים של אילינוי, והעביר למחוקקים מפות, באמצעות הפורטל של הוועדות.

למרות המאמצים הנרחבים והגישה המקיפה, הצעת המפה החדשה הראשונית חילקה עוד יותר את הקהילה החרדית, ועוררה חששות מפני השתקת קולה של הקהילה בממשלה.

במאמץ של הרגע האחרון, הרב סורוקה העיד בפני ועדות החלוקה מחדש שקיימו דיון בשעת ערב מאוחרת, כדי להסביר למחוקקים כיצד ההצעה תפגע ביכולת השפעת הציבור החרדי, "על קצה חוסר רלוונטיות פוליטית", והציע קו גבולות חילופי.

"למרבה הצער, הקהילה היהודית החרדית חווה לעתים קרובות התעלמות ואינה זוכה ליחס של קהילה שיש אינטרס להשקיע בה, למרות הצרכים והאינטרסים הייחודיים שלנו", העיד הרב סורוקה.

"אינני מאמין שהשינויים הללו נעשו מתוך כוונה להשתיק את הקהילה שלי, אך חשוב לי שהגוף הנכבד הזה יידע כי ללא כל קשר לכוונה, התוצאה תהיה זהה".

טיעוניו נשמעו ונפלו על אוזן קשובה, וכאשר התפרסמו המפות החדשות למחרת היום, הן הופיעו עם השינויים המבוקשים.

בהודעה לעיתונות, נציגי המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים ובסנאט של אילינוי הדגישו את השינוי שנעשה במענה לבקשתה של הקהילה היהודית החרדית.

אמנם, המפה החדשה, שהועלתה מאז להצבעה והתקבלה, איננה מושלמת, אך יש בה שיפור משמעותי לעומת ההצעה הראשונית, והישג חשוב לאגודת ישראל באמריקה.