הגנה על זכויות היולדות
הגנה על זכויות היולדותצילום: shutterstock

ישנם מקרים בהם ההריון מסתיים עם לידת ילד פגוע ו/או נזקים לאישה ההרה. לפעמים זה קורה בשל כשלים במעקב ההריון.

מתי כשלים במעקב הריון ייחשבו לרשלנות רפואית המזכה בפיצוי כספי ומהם המקרים המצדיקים פנייה לייעוץ עם עורך דין בחשד לרשלנות בהריון ? עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר המתמחים בתביעות רשלנות רפואית מסבירים

מתי כשל רפואי במהלך ההריון ייחשב לרשלנות רפואית המזכה בפיצוי ?

על פי הוראות הדין, במידה שבשל נקיטת רמת מיומנות ו/או מידת זהירות בלתי סבירות על ידי הגורמים המטפלים במהלך ההריון, נגרם נזק ליילוד או לאישה ההרה, ניתן לתבוע בשל כך פיצויים כספיים בעילה של רשלנות רפואית בהריון.

מכאן שרבות הן הנסיבות העשויות להיחשב לאירוע רשלני בהריון המזכה בפיצוי כספי.

בפועל, הדרך להוכיח כי התרחשה רשלנות במהלך ההריון היא על ידי חוות דעת של רופא מומחה בתחום הרלבנטי (בדרך כלל רופא מומחה במיילדות וגינקולוגיה) הקובעת כי רמת הטיפול שניתן לאישה ההרה בהריון היה בלתי סביר מבחינת המיומנות שננקטה ו/או מידת הזהירות.

דוגמאות למקרים העשויים להיחשב לרשלנות רפואית בהריון

במרבית המקרים, המערכת הרפואית לא תדווח לאישה ההרה על טעויות וכשלים שהתרחשו בטיפול הרפואי במהלך ההריון. משכך, המלצתנו היא לפנות לייעוץ עם עורך דין לרשלנות רפואית באותם מקרים בהם ההריון הסתיים עם נזק ליילוד ו/או לאימו.

להלן רשימה קצרה וחלקית של מקרים העשויים להיחשב לרשלנות בהיריון המזכה בפיצויים:

לידת ילד פגוע – לידת ילד עם מומים מולדים ו/או תסמונת גנטית עשויה להיות תוצאה של רשלנות במהלך ההריון. במקרים בהם בשל רשלנות בהריון לא אובחן כי העובר פגוע ונשללה מההורים האפשרות לפנות לוועדה להפסקת הריון, ניתן לתבוע פיצויים בעילה של הולדה בעוולה.

לידה מוקדמת- לפעמים, לאור רקע של היולדת, כמו לידה מוקדמת בעברה או נתונים המתגלים במהלך ההריון, כגון קיצור מוקדם של צוואר הרחם, יש להעניק ליולדת טיפול במטרה למנוע לידה מוקדמת העלולה להיות כרוכה עם נזקי פגות חמורים כמו שיתוק מוחין (CP). במידה שבשל רשלנות בהריון, הסיכון ללידה מוקדמת לא אובחן ו/או לא טופל כנדרש ונולד פג עם נזקי פגות, ניתן לתבוע בשל כך פיצויים כספיים.

מות עובר ברחם אמו – לפעמים במהלך ההריון מתרחשת מצוקה עוברית אשר אינה מאובחנת ו/או אינה מטופלת כנדרש, שאז עלול העובר למות ברחם אימו. מקרים אלו עשויים גם הם להוות רשלנות ולזכות בפיצוי כספי.

נזקים לאישה ההרה- ישנן שלל מחלות העלולות להופיע אצל האישה ההרה במהלך ועקב ההריון. התעלמות ממצבים רפואיים בהריון המחייבים טיפול, כגון רעלת הריון, עשויה להיחשב גם היא לרשלנות בהריון המזכה בפיצוי כספי.

מהו הפיצוי במקרה של רשלנות רפואית בהריון ?

הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית הם אינדיבידואליים ומושפעים ישירות מגובה הנזק שנגרם וכן מנתוני הנפגע.

במקרים של תביעות בשל רשלנות רפואית בהיריון, מדובר בדרך כלל בנזקים קשים אשר ילוו היילוד לאורך כל ימי חייו, כמו מקרים של יילוד שנולד עם מומים מולדים או עם תסמונת גנטית. מקרים אלו כרוכים בדרך כלל בפגיעות קשות בתפקוד הילד, כמו פיגור שכלי, שילוו אותו למשך כל ימי חייו. מקרים אלו עשויים לזכות בפיצויים של מיליוני שקלים, לאור העובדה שהופכים הם את היילוד לתלוי בזולת בכל תפקודיו למשך כל ימי חייו.

גם נזקים חמורים לאישה ההרה בשל רשלנות בהריון עשויים לזכות בפיצויים גבוהים במיוחד, הכל בהתאם להיקף הפגיעה והשלכותיה על האישה ההרה.

ג. נסים – א. דר | עורכי דין רשלנות רפואית