אביתר
אביתרצילום: אלישיב רקובסקי/TPS

הושגה פשרה בין מתיישבי אביתר לממשלה, ולפיו התושבים יעזבו השבוע, המבנים יישארו במקומם וצה״ל יתפוס את השטח.

בהמשך, לאחר סיום בדיקת סקר של קרקעות היישוב, תתאפשר הקמת ישיבה באביתר על פי החוק.

צבי סוכות, יו"ר תנועת אמונים וממייסדי אביתר, סיפר על ההסכם ועל תחושותיו לגביו: "לא הפרעתי לממשלה, עמדנו בפני שאלה אמריקאית - או פינוי לגמרי של המקום או המתווה הזה, אלה היו השאלות, ובחרנו בו.

״עלינו כמחאה על כך שאין בניה של ישובים חדשים בישראל, זו הייתה אמירה. אנחנו לא אוהבים את החלטת הממשלה, אנחנו רואים אותה בדמעות".

סוכות ציין: "הובטחו לנו כל מיני עוגנים שהתעקשנו עליהם, שכרגע אני לא יכול לפרט עליהם בהרחבה. הסכמנו למתווה מתוך ממלכתיות. בסופו של דבר הקמנו את היישוב כסוג של הפגנה".

בתנועת השמאל ''שלום עכשיו'' תוקפים את מה שהם מכנים ''הסכם כניעה'' עם תושבי אביתר בשומרון, במסגרתו התושבים יתפנו ובמקום תוקם ישיבה חדשה לאחר שתושלם בדיקת מעמד הקרקעות.

"במקום לפנות, לקנוס, ולהעניש את פורעי החוק מאביתר, המדינה מתרפסת וחותמת על הסכם כניעה מחפיר", האשימו בשלום עכשיו. "הצבת חיילים שישמרו על מבנים ריקים, בניגוד לעמדת מערכת הביטחון, היא פשיטת רגל מוסרית וערכית, וכניעה מוחלטת לגחמות של עבריינים.

"המסר למפקדי צה"ל ולציבור ברור - חוק אחד לישראלים שומרי החוק וחוק אחר למתנחלים. אנו קוראים לראשי מחנה השינוי, הגיע הזמן להתעשת ולפעול לפירוק המאחזים הלא חוקיים בשטחים שפוגעים בביטחון ומחבלים בסיכוי לשלום", הוסיפו אנשי שלום עכשיו.

חבר הכנסת מוסי רז ממרצ אמר כי ''הסכם הכניעה באביתר הוא מכירת חיסול מוחלטת של ערכים ושל שלומו וביטחונו של הציבור. העובדה שמתנחלים קובעים היכן יוצבו חיילים היא הנפת דגל לבן אל מול המתנחלים והכפפת המטכ"ל למועצת ישע. מעתה רב אלופה דניאלה וייס היא הרמטכ"לית שעל החיילים להישמע לה''.

שר התקשורת יועז הנדל דווקא בירך על ההסכם עם תושבי אביתר שיביא להסדרת היישוב על פי החוק. ''מברך על ההסכם באביתר. ישראל היא מדינת חוק וסדר. חשוב לפתח את ההתיישבות בכל מקום בהתאם להחלטות הריבון. נעודד את המתיישבים בנגב, בגליל, בבקעה ובשומרון. מודה לשר הביטחון גנץ ולראש מועצה אזורית שומרון''.

כאמור, תושבי אביתר קיבלו הלילה (רביעי) את המתווה החדש להסדרת המקום. המתווה כולל את רוב הפרטים של המתווה הקודם, כשהשינוי המשמעותי הוא כי לאחר בדיקה משפטית הישיבה תקום באביתר לא ב-א' אלול אלא בעוד חודשים ספורים, לאחר סיום הליך הסקר המהיר לקרקע והכרזה כאדמת מדינה, לפי החוק.

על פי המתווה, המשפחות צפויות לעזוב את בתיהן עד סוף השבוע. פלוגת חיילים תגיע למקום במקומן עד לסיום סקר הקרקעות. לאחר שייקבע כי מדובר באדמות מדינה תקום במקום ישיבת הסדר ומאוחר יותר התיישבות על פי חוק.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר: "המתווה שסוכם הוא לא מתווה החלומות שלנו, אולם כל צד בא בו לקראת השני למען אחדות ישראל בימים קשים אלו של פילוג בעם. ההסכם הזה מחייב אותנו לצעדים לא פשוטים, הבתים יישארו, הצבא עולה באופן מיידי, ובעוד מספר חודשים לאחר השלמת הליכי הסקר וההכרזה על אדמות המדינה תקום כאן ישיבה לתפארת ובהמשך התיישבות מסודרת בהתאם לחוק ולתפארת מדינת ישראל. הישוב אביתר הוא התשובה הציונית הנכונה לפיגועי הטרור בהם נרצחו יהודה גוואטה ואביתר בורובסקי הי"ד, הישוב אביתר יקום. יהיו בו גני משחקים וקהילה מפוארת.

"זהו מתווה לא פשוט, קיבלנו את ההחלטה בלב לא קל, קיבלנו את ההחלטה גם לטובת בניית ההתיישבות בארץ ישראל וגם לטובת אחדות בעם בוודאי בימים הקשים האלו שאנו נמצאים בהם היום", הוסיף דגן.

שרת הפנים איילת שקד בירכה: ״הישג חשוב להתיישבות בארץ ישראל. אני מודה לשר הביטחון בני גנץ על הירתמותו למציאת פתרון, לראש הממשלה נפתלי בנט על התגייסותו המלאה. ליוסי דגן, לרב לבנון ולדניאלה וייס שגילו מנהיגות יוצאת דופן ועבודה ללא לאות למען ארץ ישראל.

''ואחרונים חביבים, חלוצי אביתר שבמסירות נפש מפגינים ציונות מהי. אל תראו ואל תחתו. מי יתן ותזכו להמשיך ליטול חלק בפיתוחה ושגשוגה של ארץ ישראל. לו יהי חלקי עמכם״, הוסיפה שקד.

יו"ר תנועת נחלה דניאלה ויס אמרה: "קיבלנו את ההחלטה הנכונה לעם ישראל וארץ ישראל. העוצמות של תושבי אביתר מקרינות על האוירה הציונית".

לאחר הפרסום בכאן חדשות מוקדם יותר השבוע על המגעים לפשרה שמקדמים בכירים בממשלה לפינוי המאחז אביתר, שר הביטחון גנץ הביע הסתייגות מההבנות. גנץ מתנגד להקמת הישיבה באביתר כל עוד מעמד הקרקע טרם הוסדר. מבחינה חוקית, לא ברור איך המדינה יכולה לתת היתר להקמת הישיבה, כל עוד האדמות במקום לא הוכרזו כאדמות מדינה.

נכון להיום, האדמות במקום לא מוגדרות אדמות מדינה - אך גם לא אדמות בבעלות פלסטינית פרטית. עוד אמר שר הביטחון בנושא: "אנחנו רוצים למנוע אלימות ולא להביך את הממשלה. אבל הפתרון יהיה רק לפי החוק".

יו"ר מפלגת עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר קורא לתושבי אביתר לשקול שוב אם לעזוב את בתיהם במסגרת מתווה ההסדרה שגיבשו עם הממשלה.

ביומן הבוקר של רשת ב' אמר ח"כ בן גביר לאריה גולן כי "אני חושש שהממשלה תחליט בסופו של דבר לפנות את היישוב אביתר ותטען 'הבטחנו לא לפנות, אבל לא הבטחנו לקיים את ההסדר'".

ח"כ בן גביר התייחס לפשרה שהתושבים קיבלו כאשר הסכימו לפנות את המקום אך המבנים יישארו ותוקם במקום ישיבה תוך שנשמרת נוכחת צבאית. "דינם של תושבי אביתר כדינם של תושבי הפזורה הבדואית בנגב. בנגב גם כאשר הבדואים יושבים על אדמות פרטיות הממשלה מקדמת הסדר לטובתם אז על אחת כמה וכמה באביתר. חייבים להפנים כי היהודים לא סוג ב' שרק אותם תמיד מפנים".

באשר לחוק האזרחות שיעלה בקרוב להצבעה במליאה אמר בן גביר: "אני אצביע נגד חוק האזרחות. מדובר בחוק גרוע שקיים בהוראת שעה ואין בו שום סנקציות כלפי מי שמפר אותו".

בן גביר הוסיף: "אתמוך בהצעת חוק האזרחות של ח"כ שמחה רוטמן שהיא אותה הצעת חוק שהציעו נפתלי בנט ואיילת שקד לפני מספר שנים. אנחנו לא צריכים להיות גלגל ההצלה של הקואליציה. החוק שהצענו, חוק יסוד ההגירה הוא חוק חזק ולפני מספר שנים גם איילת ונפתלי ייזמו אותו אבל כאשר יושבים בקואליציה עם רע"מ רואים דברים אחרת".