יאיר גולן
יאיר גולןצילום: Photo by Oren Ben Hakoon/POOL

אתמול בערב מתנחלים מהמאחז הלא חוקי ״קומי אורי״ ליד ההתנחלות יצהר תקפו לוחמי מג״ב.

אתמול בבוקר, ככל הנראה, הממשלה עשתה עיסקה עם המתנחלים מהמאחז ״אביתר״ בו הם יעזבו עד סוף השבוע ואז ידונו במעמד ההתנחלות, שהוקמה באופן לא חוקי, וייתכן שעל קרקע פלסטינית פרטית.

לצערי מדובר באותו דפוס שהמדינה נאלצת להתמודד איתו שנים ארוכות. מיעוט קיצוני, המעוניין במימוש חזון משיחי בו יסופחו לישראל שטחי איו״ש, ויחד איתם מיליוני פלסטינים, מכופף את ידה של המדינה באמצעות עבריינות ואלימות.

העבריינות של המתנחלים, בין אם היא תקיפת חיילים או הקמת מאחז לא חוקי, היא אותה עבריינות ואסור להשלים איתה. עם פושעים לא מנהלים מו״מ ולא מגיעים למתווים, עבריין דינו להיענש, ביתר שאת עבריין שמעוניין לכפות את האידיאולוגיה הקיצונית שלו על מדינה שלמה בדרכים לא דמוקרטיות.

לצערי הקואליציה בחרה להגיע עם העבריינים למתווה פשרה, זו טעות וזה יזמין עוד ועוד תרגילי משילות מטעם המתנחלים. מעתה ואילך ידעו המתנחלים שהם יכולים לעבור על החוק ואז לקבל הצעת פשרה מהמדינה, שהממשלה תתכופף כדי שהטלוויזיה לא תראה תמונות של חיילים מפנים יהודים מקראוון מאולתר, שהוקם על גבעה שכוחת אל.

כשהממשלה הוקמה הוחלט שמשאירים את המצב המדיני כמו שהוא, וכל עוד מוקמות עוד התנחלויות, והסיפוח הזוחל נמשך, מדובר בהפרת הסטטוס קוו. אני קורא לרה״מ ושר הביטחון לפנות כל מאחז לא חוקי שקם. הסכמים צריך לכבד. נדרשת מדיניות ברורה - סיפוח או היפרדות - ולא רק טיפול בבעיות מקומיות שהיו ועוד יהיו.