הרב אפרים זלמנוביץ'
הרב אפרים זלמנוביץ'צילום: באדיבות המשפחה

אחי ורעי חברי הכנסת החרדים לדבר ה': לתיקוני שדרתיך ולא לעוותי! בעזרת ה' קמה ממשלה נבחרת חדשה בישראל. הפלתה איננה אופציה.

ראשית משום שלדעת הספרי בדיני מלוכה זו מצוות עשה. שנית, לדעת ספר החינוך במצווה תצ"ז ממשלה זו על כל מגרעותיה עדיפה אלף מונים על בחירות חמישיות.

המאמין בהשגחה פרטית ובהשגחה כללית יודע ומבין שמאת ה' הייתה זאת וכל מאן דעביד רחמנא לטב עביד. משה רבינו אמר לקורח ובני עדתו שמרדו במנהיגותו "והיה האיש אשר ה' יבחר הוא הקדוש" (במדבר ט"ז ה').

לכן על החרדים למהר ולהצטרף לקואליציה וטובה שעה אחת קודם. אם הממשלה הנבחרת תיפול נוע תנוע הארץ כשיכור (ישעיה כ"ד כ'). אחרי ארבעה ניסיונות כושלים ומעל לשנתיים של משילות בעצימות נמוכה צריך להודות לה' שסוף סוף קמה ממשלה בישראל. המפלגות החרדיות חייבות להיות בלב העשייה למען חיזוק עולם התורה ושמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית.

יש להבין! ממשלת ישראל איננה ממשלה ככל הממשלות. התנהלותה משפיעה לא רק על חיי האזרחים כאן אלא גם על חלק גדול מאומות העולם שזכו להכיר בקדושת הארץ ומכוונות את תפילותיהן אל שער השמים אשר בירושלים.

אבותינו הקדושים זכו בה ולנו היא ירושה מכוח ההבטחה ההיסטורית אותה נתן ה' לאברהם ליצחק וליעקב לכן עלינו מוטלת החובה להתנהל כראוי לעם הנבחר; תורה עם דרך ארץ. ללכת בדרכי נועם ובנתיבותיה שלום. נלמד מהלל שאמר לגוי שבא להתגייר: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. זו כל התורה על רגל אחד ושאר זיל גמור. נרבה אהבה נאמץ אחדות ונביא שלום לעולם.

התנהלות הממשלה ויחסה כלפי האומות אמורות לזכות אותנו בהכרתם ותמיכתם. לכן הקב"ה השביע את ישראל בשבועה חמורה שלא ימרדו באומות ולא יעוררו את האהבה עד שתחפץ (כתובות קי"א). בדרכי נועם ואהבת כל הנברא בצלם נשכנע את ערביי ארץ ישראל ואת העולם כולו בצדקת דרכנו.

משה רבינו אומר לבני ישראל ערב כניסתם לארץ "ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים אשר ישמעון את כל חוקים האלה ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה. ואתם הדבקים בה' אלוהיכם חיים כולכם היום. ראה למדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר ציווני ה' אלוהי לעשות כן בקרב הארץ אשר אתם באים שמה לרשתה" (דברים ד' ה'-ו').

על ראש הממשלה הנבחר מוטלת החובה לחזק את הצביון היהודי של מדינת ישראל עד שהגויים יאמרו לו "ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת" (שם). להוכיח שאין אומתנו אומה אלא בתורותיה זו שבכתב וזו שבעל פה (רס"ג). לוודא שמציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים. ככל שיצטרפו לראש הממשלה הראשון בישראל חובש הכיפה עוד ועוד שרים דתיים וחרדיים וככל שיותר רבנים ומנהיגים רוחניים יתמכו בו כן יצליח בתפקידו הרם.

צירוף נציגי המגזר החרדי לשולחן הממשלה יחזק אותה מעצם נוכחותם והקול שיצא מישיבות הממשלה יהיה צלול וברור ויוכיח לעולם שזכותנו על הארץ איננה ניתנת לערעור. כאמור "וְרָאוּ֙ כָּל־עַמֵּ֣י הָאָ֔רֶץ כִּ֛י שֵׁ֥ם ה' נִקְרָ֣א עָלֶ֑יךָ וְיָֽרְא֖וּ מִמֶּֽךָּ" (דברים כ"ח י'). אלו התפילין על ראש ממשלת ישראל (ברכות ו' א'). על דעת רבי אליעזר הגדול מן הראוי להתחיל כל ישיבת ממשלה בהנחת תפילין.

הרמב"ן מונה במניין המצוות את כיבוש הארץ מחד, ומאידך מחייב שהכיבוש יבוצע ברישיון האומות כמאמר הנביא צפניה (ג' ט') כ"ִּֽי־אָ֛ז אֶהְפֹּ֥ךְ אֶל־עַמִּ֖ים שָׂפָ֣ה בְרוּרָ֑ה לִקְרֹ֤א כֻלָּם֙ בְּשֵׁ֣ם ה' לְעָבְד֖וֹ שְׁכֶ֥ם אֶחָֽד". שיבת ציון וגאולת ישראל, אמורים להביא את הגאולה השלימה לעולם כולו.

"בכה תבכה בלילה" (איכה א' ב') קללה זו מפרש בעל ספר משנת שכיר "כל הצרות והמצוקות אשר סבלו בני ישראל ואשר סובלים עד היום הזה, הוא מטעם הפירוד והמחלוקת אשר נעשו מימות ירבעם ואילך כמו שאמרו חז"ל (יומא ט' ב'): בית המקדש השני חרב בעוון שנאת חינם. בית המקדש השלישי שירד מן השמים בנוי ומשוכלל בכוח האחדות ובזכות האהבה לבני אדם. "ואהבת לרעך כמוך" כמוך ממש. אמר רבי עקיבא: זה כלל גדול בתורה. יסוד לצדק ולשוויון.

השל"ה הקדוש (שער האותיות שער א'אות ב') מסביר על מה ולמה מכנים את עם ישראל בשם "כנסת ישראל" יען כי כולנו מכונסים ומתייחדים בסוד אחדות בורא העולם. חלילה להתקוטט בינינו וחלילה ליצור מחלוקת בישראל. מריבה רעה לישראל וקשה לעולם. זו עבירה חמורה מעבודה זרה.

ענין הערבות דכל ישראל ערבין זה לזה (שבועות ל"ט א') תמוה; האחד יחטא וכל העם ייענש?! אלא שחברה טובה משפיעה גם על החוטא; ומחלישה את יצרו הרע ומטיבה עמו (נחלת יעקב בראשית פח"י). השיח הפוליטי חייב שינוי.

חינוך טוב שובר את יצר הרע שלך וגם את כל הסובבים אותך. הוא אשר אמר אברהם בבוא ה' להשחית את סדום ועמורה "האף תספה צדיק עם רשע" "חלילה לך להמית צדיק עם רשע". ריבונו של עולם! כל עוד יש צדיק אחד בסדום הוא משפיע לטובה ואין להתייאש.

כך גם על חבר כנסת החרד לדבר ה', מוטלת החובה להצטרף לממשלה החדשה, כדי לחזק את עולם התורה ולהשפיע על הארץ שפע טהרה וקדושה. תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. מכוח תורתם מעניקים למדינה את צביונה היהודי.

ככל שנחזק את התורה כך נחזק את אחיזתנו בארץ. חבר כנסת הקורא יום יום את שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד מקבל עליו עול מלכות שמים, מחויב מכח אמונתו לספק לכל אזרח ולכל גר תושב החי עמנו במדינת ישראל את מלוא הזכויות המגיעות לו על פי כל הלכה חוק ודין. כך נקדש שם שמים ברבים.