גלי צה"ל
גלי צה"לללא

כוונתו של שר הביטחון בני גנץ לסגור את גלי צה"ל נתמכת גם על ידי משרד התקשורת.

שר התקשורת יועז הנדל יקיים בשבוע הבא יחד עם בכירי משרדו דיון מקצועי בעניין גלי צה״ל והתחנות אזוריות.

הנדל יזם את הדיון אחרי פניות שקיבל מעובדי גל״צ על רקע הכוונה לסגור את התחנה הצבאית.

השר הצהיר בעבר כי אין מקום לתחנת רדיו צבאית העוסקת באקטואליה ונוטה לאמץ גישה של הגדלת התחרות בתדרים הארציים.

ממשרד התקשורת נמסר כי "שר התקשורת מתכוון לבחון תהליך של הפיכת גל״צ לתחנה מסחרית או תחנה נוספת בתאגיד השידור. במקביל יבחן השימוש במשאב התדרים כדי לאפשר כניסה של תחנות נוספות לשוק הארצי".

הבוקר נחשפה בעיתון 'ידיעות אחרונות' חוות דעת משפטית שנכתבה על ידי מחלקת הייעוץ המשפטי במשרד הביטחון והועברה לידי היועץ המשפטי לממשלה הקובעת כי בידי שר הביטחון והרמטכ"ל קיימת הסמכות להורות על סגירת תחנת גלי צה"ל מבלי צורך בחקיקה מיוחדת.

על פי הפרסום חוות הדעת מעלה מספר נימוקים לסגירה ביניהם העובדה שהקמת התחנה לא מעוגנת בשום חוק וכי "אין תקדים לכך שפעולה שעניינה הניהול הפנימי של יחידות הצבא נחשבת כהסדר ראשוני המחייב חקיקה ראשית של הכנסת".

עוד נקבע בה כי "סמכות הרמטכ"ל לסגור יחידה צבאית היא מסמכויות הליבה של הרמטכ"ל ולעולם אינה מותנית בחקיקה".

"המשך פעילות התחנה, על הקשיים הניכרים שהיא גורמת, שנויה במחלוקת ציבורית עזה. בנסיבות אלה קשה לטעון שדווקא סגירת התחנה, להבדיל מהמשך פעילותה במסגרת הצבא, היא הסדר ראשוני שמחייב חקיקה ראשית דווקא. ההיפך הוא הנכון – בשים לב למחלוקת שנוצרה בהחלט ייתכן כי דווקא המשך הפעילות של התחנה מחייב חקיקה. זכות חוקתית לחופש ביטוי ושידור ציבורי זו אינה טומנת בחובה בהכרח חובה לקיים שני גופים נפרדים לשידור ציבורי, ודאי שלא קיומה של תחנה צבאית דווקא לצידו של תאגיד שידור ציבורי עצמאי ומבוסס. אדרבא, אילו המחוקק היה סבור שנדרש ריבוי תחנות רדיו בתחום התוכן החדשותי, היה קובע כך במפורש", לשון חוות הדעת.

על פי הערכות הצידוק המשפטי יאפשר לגנץ וכוכבי להוציא את תוכניתם לסגירת התחנה אל הפועל. המפקד הנוכחי של גלי צה"ל שמעון אלקבץ מסיים את תפקידו בחודש הבא והשניים מעוניינים לקבוע עוד לפני כן מועד בו תיסגר התחנה.