איתמר ליברמן
איתמר ליברמןיהודית ליברמן

זירת החינוך מסכמת שנה סבוכה ביותר שהשלכותיה ימשיכו ללוות אותנו בתקופה הקרובה.

אך בעוד שמירב המאמצים מתרכזים במטרה של השלמת פערים וחזרה לשגרה ניצבת בפני הזירה החינוכית משימה חשובה – ליצור שינוי בתוך חללי הלמידה שצמאים למשב של רוח חינוכי "נושם" וערכי יותר, שנותן מקום לייחודו של כל תלמיד.

הזמנים שבהם חווינו הופעת חיים מצומצמת ושברירית של ריתוק הביאו פנים רכות ותמימות להתכווץ לתוך ריבועי הזום. לעתים הפנים לא הקרינו יותר מדי חיוניות ושמחה ובמקרה עגום בהרבה- כתם שחור הסתיר מאחוריו תלמיד אלמוני. כעת מתעוררים מחדש בהדרגה למרחבים של חיים ותנועה, בתקווה שלא נראה התעוררות מחדש של המגיפה באותם היקפים שכבר ראינו.

מגפת הקורונה, שזעזעה את קרקע חיינו, חידדה אולי יותר מהכול את הצורך לנטוש תפיסות שהכרנו ביחס לחיים ואת התביעה להצמיח פה דור טוב יותר של אנשים בעלי תודעה רחבה וחשיבה אכפתית לכלל הבריאה והאנושות, שמחוברים יותר לעוצמות שבהם ולעושרם הפנימי. לפיכך נכון שמהלך שכזה ראשיתו יהיה כבר מהחינוך- בנתינת מקום למסגרת שבחוץ לא פחות מהמסגרת שפועלת בתוך המסדרונות והכיתות. להקצות פינות של ביטוי אישי במרחב הפיזי שבהן יכול התלמיד למצוא את הנתיב המיוחד עבורו שיוכל לשהות בהם בחלק משגרת לימודיו.

נכון אפוא לשלב פעילות התנדבותית או כל עשייה חברתית אחרת, בטיולים באדמת הארץ תחת כיפת השמיים מתוך הבנה ששום דבר בחיינו לא מובן מאליו - לא מבט קסום בשמיים המופלאים ולא הליכה חופשית בקרקע. לשלב בסדר היום החינוכי גם פעילות גופנית או יוגה כדי לתת מקום לגוף ולנפש. בהיבט הרגשי יש להטמיע תכנית חוסן והעצמה ולגבש אצל החניכים כבר מגיל קטן את שרירי החוסן שבעבורו עוד לא המציאו חיסון אלא צריך לבנותו.

צעדים אלו כל מטרתם להזרים חיים לאותם נשמות צעירות שהיו כלואות וחוו אנרגיה חיים כחושה. נשאף להשתחרר מהתפיסה המקובלת של נתונים, טבלאות ציונים ומספר שולחנות שיש בכל כיתה, גישה שטחית שמטשטשת את עולמו הייחודי של התלמיד ויוצרת קרקע לימודית וחינוכית יבשה, עצבנית וחסרת מעוף, שאינה מוכשרת לצמיחה.

אם לא נחמיץ את המסרים ממשבר הקורונה נרוויח את בריאותם הנפשית והפיזית של תלמידנו גם אם נאלץ לוותר על כמה משוואות במתמטיקה. סיום המשבר, שנקווה שהחלק היותר החמור שלו מאחורינו, הוא הזדמנות לגדל ילדים שמחים ובריאים יותר שמחוברים לסביבתם ולעולם המדהים שאנו חיים בו. ששנה הבאה תהיה שנת פדגוגיה בריאה וקיץ בריא לכולם.