עו"ד מוריס הירש
עו"ד מוריס הירשצילום: עצמי

עו"ד מוריס הירש שסייע בגיבוש הצעת החוק לשלילת אזרחות ממחבלים מגיב בהסתייגות לדיווח לפיו שרת הפנים איילת שקד מתכוונת לשלול את אזרחותם של שני פעילי טרור.

לדברי עו"ד הירש, "מדובר במקרים חריגים שבהם ייתכן ותתאפשר השלילה גם באמצעות החוק הקיים, זאת מכיוון שאחד מהמחבלים כלל לא נמצא בארץ כבר שנים ואילו השני הוא בעל אזרחות צרפתית".

"במצב הנוכחי לא ניתן לשלול את אזרחותם או תושבותם של 99% מהמחבלים בעלי תעודת זהות כחולה, זאת בשל פרשנות של היועצים המשפטיים ושל בגצ שאיננה מאפשרת שלילה אמיתית למחבלים שאינם מחזיקים באזרחות נוספות ואשר הופכת את החוק לאות כמעט מתה. אם הממשלה לא תתקן את החוק, 99% מהמחבלים בעלי ת.ז. כחולה ימשיכו להחזיק בה וליהנות משלל ההטבות שהמדינה מעניקה לאזרחיה ותושביה", הוא מסביר.

לפני כחודשיים, לקראת שחרורו של המחבל רושדי אבו מוך, רוצחו של החייל משה תמם ז"ל, אשר התקבל בחגיגות ענק בבאקה אל גרבייה, פנו בני משפחתו יחד עם הפורום ליו"ר הועדה המסדרת דאז ח"כ קארין אלהרר לאפשר את קידומו של תיקון לחוק שיאפשר את שלילת אזרחותם של מחבלים שקיבלו משכורת על מעשי הטרור שלהם מהרשות הפלסטינית.

על פי הצעת החוק, שהוביל ראש השב"כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר יחד עם ח"כ אורית סטרוק, קבלת התשלום מהרש"פ יוצרת זיקה בין המחבל לבין הרש"פ, כך שניתן לראות את המחבל כפלסטיני ולשלול את אזרחותו.

אלהרר נמנעה מלקדם את החוק תוך שהיא מצהירה כי "ייתכן שהוא יעלה בישיבה הבאה". בכנסת הנוכחית, בינתיים הממשלה בראשות נפתלי בנט מונעת את קידומה של הצעת החוק, וזאת מכוח ההחלטה של יושבת ראש הוועדה המסדרת, ח"כ עידית סילמן מימינה, למנוע קידום של הצעות חוק פרטיות. זאת למרות שארבעים ואחד ח"כים, מעשר מפלגות, כולל שרת הפנים עצמה, הצטרפו להצעת החוק.

בפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות ונפגעי טרור אומרים כי הם "לא מתרשמים מהניסיון של שרת הפנים איילת שקד להראות שהיא נלחמת בטרור ומגרשת מחבלים בזמן שהיא יושבת בממשלה עם תומכי טרור שמחבקים את רוצחי יקירנו".

בפורום הוסיפו כי "אם ימינה היו באמת מעוניינים לטפל בבעיית האזרחות למחבלים ישראלים הם היו מקדמים את הצעת החוק שהם חתומים עליה בוועדה במסדרת שבראשותם".

משפחתו של החייל משה תמם ז"ל מסרה כי "כפי שניתן לראות מההתגייסות לחתימה על הצעת החוק, שלילת אזרחות ממחבלים איננה עניין של ימין ושמאל אלא של כל מי שמאמין בזכותה של מדינת ישראל להתקיים. לכן לא ניתן לסבול את הרעיון שראש הממשלה בנט יאפשר את עיכוב חקיקתו של החוק ולו ליום אחד. אנו קוראים לרה"מ לקדם מיידית את תיקון החוק ולאפשר שלילת אזרחות מחבלים בצורה אפקטיבית".