הוצאה להורג (אילוסטרציה)
הוצאה להורג (אילוסטרציה)צילום: iStock

ממשל ביידן ממשיך לשנות את מדיניות ממשל טראמפ. הנשיא הקודם החליט לחדש בשנה הקודמת את ההוצאות להורג הפדרליות לאחר 17 שנות הפסקה כעת הורה התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד לעצור שוב את ההוצאות להורג תוך שהוא רומז על אפליה גזעית ועל כך שמספר בני קהילות המיעוטים שהוצאו להורג גבוה בצורה יוצאת דופן.

גרלנד הורה לבצע ביקורת על המדיניות ונהלי ההוצאה להורג של משרד המשפטים, במטרה לבחון האם מספר הנידונים להורג אינו חורג מהצפוי והאם פסקי הדין אכן ניתנים לאחר משפט הוגן.

"משרד המשפטים חייב לוודא כי לכל אדם לא רק שמוענקות הזכויות המובטחות על ידי החוקה וחוקי ארצות הברית, אלא הם גם מטופלים בהגינות ובאנושיות על ידי מערכת המשפט הפלילית. לחובה הזו יש חשיבות מיוחדת בתיקי הוצאה להורג", אמר גרלנד.

סגן דוברת הבית הלבן, אנדרו בייטס, אמר כי הנשיא ביידן אישר את הוראתו של גרלנד לעצור את ההוצאות הפדרליות להורג עד לבחינה מחודשת של ההליך. "כפי שהבהיר הנשיא, יש לו דאגות משמעותיות לגבי עונש מוות ואופן היישום שלו. הוא מאמין שמשרד המשפטים צריך לחזור לנוהג הקודם של אי ביצוע הוצאות להורג". בשנת 2020, לאחר 17 שנות הפסקה, חודשו ההוצאות הפדרליות להורג.

בחודשים האחרונים של השנה החולפת הוצאו להורג 13 בני אדם, יותר מפי שלושה מאשר בכל ששת העשורים הקודמים. כיום נמצאים במעצר 50 בני אדם שנידונו להורג, אבל ממשל ביידן עדיין לא ביצע אף אחת מהפסיקות והאסירים עדיין ממתינים להחלטה הסופית.