פייסבוק
פייסבוקצילום: ISTOCK

הארגון הלאומני הפולני "המרכז לניטור נגד פולוניזם" הגיש תלונה לתביעה הפולנית כנגד ההיסטוריון המפורסם יאן גרבובסקי, העיתונאית קטרז'ינה מרקוש וחברת הפרלמנט קלאודיה יאכירה.

התביעה הוגשה בחשד ל"ביצוע פשע" כהגדרתם, לאחר שהשלושה פרסמו פוסטים שבהם טענו כי השואה נועדה להשמדת היהודים בלבד ולא נגד הפולנים, וכן גינו את השחתת בית העלמין היהודי בעיר ביילסקו-ביאלה.

בשבוע שעבר הושחתו מספר מצבות בבית העלמין העתיק בביילסקו-ביאלה על ידי אלמונים, וחברת הפרלמנט יאכירה ממפלגת האופוזיציה "הפלטפורמה האזרחית" פירסמה פוסט בו כתבה כי "אפילו היטלר לא השמיד בתי קברות".

מרקוש, עיתונאית פולניה שנחקרה לפני מספר שבועות במשטרה לאחר שהאשימה חלק מהפולנים בפשעים נגד היהודים בשואה, צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי "מעולם לא היו מחנות השמדה המוניים לפולנים. במהלך המלחמה הם יכלו ללכת ברחובות, לעבוד ולחיות. איש לא הרג אותם על היותם פולנים. 90 אחוזים מיהודי פולין מתו, ו-10 אחוזים מהפולנים האתניים מתו".

בתלונה שהגישו נגדה, כתבו אנשי הארגון הפולני הלאומני כי "היא שיקרה שוב ושוב על ההיסטוריה הפולנית", וטענו כי היא מסלפת את האמת.

יאן גרבובסקי, אחד ההיסטוריונים המפורסמים בפולין שהפך לדמות שנואה במיוחד לאחר שפירסם מספר ספרים בהם האשים חלק מהפולנים בפשעים נגד יהודים בשואה, שצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "בפולין צריך כל הזמן להזכיר שתוכנית ההשמדה הגרמנית נוגעת ליהודים, רק ליהודים, וכי יהודים הועברו למחנות ההשמדה, ולא הפולנים".

גם במקרה הזה האשימו אנשי הארגון הפולני הלאומני את גרבובסקי בהעלבת האומה הפולנית וסילוף האמת ההיסטורית לטענתם.