שר הביטחון בני גנץ עם אנשי צד"ל לשעבר
שר הביטחון בני גנץ עם אנשי צד"ל לשעברצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

נוסח מיוחד של תפילת "יזכור" לזכר חללי צד"ל שנפלו בלבנון נכתב במיוחד לאחרונה, בעברית ובערבית.

זאת לכבוד טקס חנוכת האנדרטה לזכרם וחלוקת אות המערכה, שייערכו הערב, כך נחשף בעיתון 'ישראל היום'.

הגרסה החדשה תוקרא בעברית על ידי מפקד המכללות, אלוף איתי וירוב, ובשפה הערבית על ידי לוחם צד"ל, פאדי נאמור.

האנדרטה, שתיחנך היום (ראשון) בגדר הטובה במטולה, תשמש אתר מורשת לצבא דרום לבנון, שפורק עם יציאת כוחות צה"ל מדרום לבנון במאי 2000.

האנדרטה המקורית לזכר חללי צד"ל הוקמה טרם הנסיגה, על ראש הר במרג' עיון, מול פסגת הבופור. היא נחנכה בטקס חגיגי ב־22 במאי 2000. יומיים לאחר מכן נסוג צה"ל מלבנון והאנדרטה פוצצה על ידי חיזבאללה.

מאז ועד היום לא הוקמה אנדרטה חלופית, אם כי אבן הפינה לאנדרטה החדשה הונחה ב־2017. בסמוך לאנדרטה החדשה, שתיחנך היום, אמור לקום מוזיאון בבניין ההיסטורי של מפקדת יחידת הקישור ללבנון במטולה.

שר הביטחון, בני גנץ, והרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, דחפו מאוד לחלק את אות המערכה ללחימה ברצועת הביטחון גם ללוחמי צד"ל, אך לשם כך נדרשה הכנסת לחוקק חוק מיוחד, שכן סעיף 7 לחוק העיטורים בצבא הגנה לישראל, התש"ל־1970, מאפשר לשר הביטחון להעניק עיטורים אך ורק לחיילי צה"ל.

לאחר שגנץ יעניק הערב את אות המערכה למפקדי צד"ל, יעניקו בימים הקרובים מפקדי צד"ל את אות המערכה ללוחמי הארגון.

"נזכור את לוחמי צבא דרום לבנון", נכתב, "אחים ורעים לנשק, שלחמו שכם־אל־שכם עם חיילי צבא ההגנה לישראל ומפקדיו ועם שירותי הביטחון, ומסרו את נפשם מתוך אחדות הגורל כדי להגן על הבית - על הרי הלבנון ועל הרי הגליל, כדי ליצור שכנות, אחווה, שיתוף וביטחון בין העמים אשר חיים בחבל הארץ ההררי הזה, וכדי לתת הגנה ויד תומכת מול שביקשו לזרוע טרור ולגדוע חיים".

"נזכור אותם, את כולם, שלא שבו לבתיהם, כאשר נתנו את דמם - באהבה, במסירות ובגבורה, למען פעילותה של הגדר הטובה בין המדינות, למען אחיהם ושכניהם משני צידי הגבול, שסבלו מאויב משותף, למען עתידו של האזור שבו חיו בעבר, חיים בהווה וימשיכו לחיות יחדיו בני עמים שונים, וכדי לאפשר מרקם חיים ברכסי ההר, המצמיחים לנצח עצי אורן וזית, שבין מרג' עיון וקליעה ובין בירנית למטולה. נזכור אותם - את האחים לדם ולמלחמת הקיום, שקשרו את גורלם עם גורלה של מדינת ישראל למען עתיד משותף. זכרם, לעולם, יהיה לפיד של אור ותקווה".