אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: ISTOCK

בנסיון להיאבק ב"מודל היופי המזוייף", הודיעו הרשויות בנורבגיה על חוק חדש שייכנס בקרוב לתוקף, ובמסגרתו יידרשו ידוענים המעלים תמונות שעברו עריכת פוטושופ לעדכן את העוקבים שלהם כי לא מדובר בתמונה אותנטית.

החוק הוא יוזמה של המשרד לענייני ילדים ומשפחה, ולדברי יוזמי החוק מדובר בניסיון להיאבק בהשפעה שיש לתמונות מרוטשות על ידי פוטושופ או תוכנות עריכה אחרות, על מודל היופי שילדים מאמינים בו.

החוק קובע כי כל ידוען שמרוויח כסף מתוקף היותו משפיע על מעריציו יאלץ לסמן את התמונות שעברו עריכה בסימון מיוחד, על מנת שהעוקבים ידעו כי מדובר בתמונה ערוכה עם פילטרים שונים. החוק כבר אושר על ידי הפרלמנט הנורבגי ברוב של 72 תומכים מול 15 עוקבים, והוא קובע כי "על המפרסם וכן המעצב את הפרסומת לוודא כי יש לסמן בסימון מיוחד את הפרסומת בה שונתה צורתו, גודלו או עורו על ידי ריטוש או מניפולציה אחרת".

החוק קובע את הכלל החדש גם על תמונות שעברו ריטוש בעזרת המסננים הפשוטים ביותר. בהודעת המשרד לענייני ילדים ומשפחה נמסר כי "יש לקוות כי התיקון החדש לחוק יעניק תרומה מועילה ומשמעותית לריסון ההשפעה השלילית שיש לפרסום כזה, במיוחד על ילדים וצעירים".

למרות האישור של הפרלמנט, החוק ייכנס לתוקפו רק לאחר אישורו של מלך נורבגיה.

נושא ההשפעה של תמונות מסוננות או מרוטשות על "מודל יופי" של צעירים המאמינים כי מדובר בתמונות אותנטיות, הפך לנושא מדובר בנורבגיה בשנים האחרונות, ובממשלת נורבגיה מקווים כי הוא יסייע להסביר לצעירים כי תמונות רבות של הדמויות הנערצות עליהן אינן התמונות האותנטיות שלהם.