פרופ' יובל אלבשן
פרופ' יובל אלבשןצילום: חזקי ברוך

פרופ' יובל אלבשן, דיקן הקמפוסים הרב תרבותיים בקריה האקדמית אונו, הופתע לקרוא ראיון בעיתון "הארץ" עם השופטת בדימוס דליה גנות שבו היא חושפת את "תרבות השתיקה" ששולטת במערכת המשפט.

גנות סיפרה, בין השאר, על קלדנית שפנתה אליה בבכי לאחר ששופט נגע ברגליה מתחת לדוכן. גנות דיווחה לשופט מיכאל שפיצר, מנהל בתי המשפט דאז על המקרה החמור "ולא קרה כלום" לדבריה. לשאלה מדוע התלונה לא טופלה השיבה השופטת "לא רוצים ללכלך את השם של מערכת המשפט".

פרופ' אלבשן כותב בטור שפרסם בגלובס הבוקר "נורא לחשוב גם כמה עוד מעשים מגונים נעשו בנשים באולמו של אותו שופט מאז התלוננה הקלדנית".

אלבשן מדגיש כי "מערכת המשפט אמורה להיות מגדלור של אור וצדק בחברה שלא תמיד צועדת לכיוונים אלה. כדי למלא את התפקיד הזה היא חייבת להיות טהורה בתוכה".

"זה לא פשוט משום ששופטים אינם מלאכים צחורי כנף ועל-אנושיים שלא מסוגלים למעוד ולטעות, אלא הם כמו כולנו - בשר ודם נעדרי הגנה מיוחדת. דווקא משום כך, חייבים שופטות ושופטי ישראל להקפיד קלה כחמורה על כל תג ותג בחוק, הרבה יותר ממה שהחוק לא פעם דורש ובוודאי הרבה יותר ממה שהם עצמם דורשים בפסקי הדין שלהם מהרשויות האחרות. זה מקור הלגיטימציה והאמון הציבורי. בלעדיו - פנס המגדלור אפל והספינה הגדולה עליה חיים כולנו עלולה להיטרף".

פרופ' אלבשן קורא לפתוח מיד בחקירה נגד השופט, "לתחקר כל מי שעבדה עם אותו שופט, גם אם הוא עצמו כבר פרש לגמלאות וגם אם לאו. גם אם יש התיישנות מאותו מעשה ספציפי וגם אם לא".