בנימין ליפקין
בנימין ליפקיןצילום: באדיבות המצולם

העליה בתחלואה נמשכת, דווח לאחרונה בחדשות 13. כמו באורח טבעי, התצלום שצורף לכותרת היה של לא אחר מאדם בעל חזות חרדית שמסכה עוטה אך בקושי את מחצית פניו. המושג צילום אילוסטרציה מוכר וידוע בעיתונות.

למרות שעל מנת להימנע מפרובלמה משפטית כלשהי, נהוג לציין בשולי התמונה כי למצולם בה אין כל קשר לנאמר בגוף הכתבה, במערכות כלי התקשורת בוחרים בצילומי אילוסטרציה שיש להם קשר, ולו עקיף, לנשוא או מושא הדיווח שהתצלום מעטר אותו.

אפס כי במקרה הנוכחי אין ולא היה שום קשר, לא ישיר ולא עקיף, בין המצולם וחזותו הבלתי ניתנת לטשטוש לבין גוף הדיווח הדרמטי. לציבור החרדי ולכל מי שנראה כמותו אין קשר לגל הנוכחי של הקורונה. בחסדי שמים, בכל מחוזות הציבור החרדי בכל רחבי הארץ אין הפעם לא חולים, לא מאומתים ולא נדבקים.

כל נסיון לקשור בין היהדות החרדית לבין הנגיף ההודי או כל וריאציה אחרת של הקורונה במתכונתה החרדית, יחטאו לאמת. אז מה עושה העורך כשאינו יכול לגייס שום טקסט בגנות החרדים בהקשר לתפוצתו המתחדשת של הנגיף, לשם כך יש מאגר צילומים שממנו נשלף כביכול בדרך אקראית תשליל שצובע את הנגיף הארור עם אותם בעלי חזות מאוסה.

חדשות 13 לא היה לבד בימים האחרונים בחטא הספונטני הזה. תחת הכותרת "שר הבריאות הורוביץ: אלה הסנקציות שיוטלו על מי שיטוס למדינות אסורות" יצא 'מעריב' בכותרת ראשית עם פרטים בלעדיים על הצעדים שהממשלה עומדת לנקוט נגד מי שיפר את התקנות ויתעקש לטוס למדינות שישראל אסרה לפקוד אותן לנוכח היותן נגועות בקורונה מכף רגל ועד ראש.

גם כאן התצלום הגדול שהאפיל על הידיעה היה של עבדקן חרדי, חבוש מגבעת ועטוי מעיל עליון, אגלי זיעה מבצבצים ממצחו, הנצפה איכשהו בתוך מתחם בדיקות הקורונה בנתב"ג.

וכזו היתה עוד כותרת, הפעם מבית היוצר של העיתון של המדינה. הכותרת דווקא היתה פוזיטיבית ובה צוטט "ראש קבינט המומחים" (יש תואר כזה?) הקובע כי "החיסונים עוזרים" וקורא לכולם "לעשות הכל כדי למנוע התפשטות".

אף כאן, כמו בשאר כלי התקשורת, הוגשה לקורא תמונת זוג חרדי העושה דרכו ברצפה הנעה של בית הנתיבות. הטרמינל של נתב"ג עמוס בימים אלו בלא פחות מרבבות אלפי נוסעים העושים דרכם לשורה של מחוזות חפץ בעולם כולו. מכל אלו בחר עורך הצילומים לצרף דווקא את התיעוד של הזוג החרדי העושה דרכו לעבר מטוסו.

הדרך הנפסדת הזו, שלא היה כלי תקשורת במדינה שנגמל ממנו, היא הנדסת תודעה שלה שותפים באופן פעיל ומלא כל כלי התקשורת החופשית בישראל באשר הם. גם אם העובדות אינן תומכות כלל ועיקר, יהיה מי שיטרח להנציח את נרטיב הכזב שכל כולו שקר, כזב והסתה.

הכותב הוא עורך עיתון 'המבשר'