מפתחות להצלחה. אילוסטרציה
מפתחות להצלחה. אילוסטרציהצילום: depositphotos

כנות

כנות אמיתית נובעת מהיכולת להקשיב לרגשות שלנו ולשים לב לתחושות שלנו ושל אחרים. זוהי תכונה מוסרית שמעידה על יכולתו של אדם להיות הוגן ואמין, ולאפשר לאחרים לסמוך עליו. בתרבויות רבות, עמים ודתות, כנות נחשבת למדיניות הטובה ביותר. בארצות הברית אף חוגגים ב- 30 באפריל את יום הכנות הלאומי.

לעיתים, כנות יתרה עלולה להתפרש כחוצפה. לדוגמה, כאשר אנשים מביעים דעות שליליות על אחרים, כאלו שעלולות לפגוע, הכנות שלהם הופכת לשלילית, ונהיית גסות רוח.

החוכמה בכנות היא לראות ולהבין גם את הצד השני, מתוך ההבנה את רגשותיו, וכך גם אם ברגע אחד נבחר לשתוק מאשר להגיד דעה שלילית – גם אז אנו כנים מפני שאנחנו נאמנים לעצמנו.

הקשבה

המוח שלנו לא מפסיק להריץ מחשבות על העתיד ועל העבר, גם בחלומות. והמחשבות האלה עוסקות כמעט כולן בנושא אחד – אני. לכן, פעמים רבות אנו מתקשים או לא מרוכזים כאשר תורנו להקשיב לדבריו של אחר. ההקשבה היא תכונה נדירה וחשובה, זו יכולת יפהפייה להיכנס לתוך עולם של מישהו אחר ולהתמסר לכמה רגעים לתחושות שהוא מביע.

אומץ

כאשר אנו שלמים עם עצמנו באמת ובתמים, אנו קשובים למחשבות שלנו ויודעים מה הוא הצעד הבא שבאמת נרצה לפעול לקראתו. ואם אנחנו מוכנים לפעול למען כל שעולה על רוחנו ומשרת עקרונות פנימיים ותחושות העמוקות – אז כנראה שניחנו באומץ.

היכולת להקשיב לעצמנו וללכת, לפעמים כנגד אנשים אחרים שאנו אוהבים, היא יכולת חשובה מאוד, והכרחית לכל אדם על מנת שיהיה חופשי באמת. אומץ הוא לא רק לעלות על רכבת הרים בלונה פארק, אומץ הוא ערך עמוק הרבה יותר. היכולת לקחת את עצמך לטיול בפארק לבד, או הבחירה להיעדר מאירוע חברתי פשוט כי אין לכם חשק – זהו אומץ אמיתי.

חמלה

כולנו נתקלנו באנשים שנראו לנו קצת שונים מאיתנו, אולי מאוד. חלקנו אפילו צחקנו מהדרך בה הם מדברים. אך אלה בעלי הערך חמלה יביטו באדם ויבינו אותו. כל אדם שייקרה בדרכם יוכל להיות הוא, מפני שתכונה זו היא תכונה המנטרלת את השיפוטיות. היא מאפשרת להסתכל על כל אדם ולראות את הכאב שלו, את הבדידות, ואולי אפילו להפיג אותה בחיוך אחד וחד פעמי.

רוגע

שקט פנימי הוא תכונה חשובה ביותר. מתוך השלמה עם מי שאני, מפסיק מעין מרדף. מרדף אחר הצלחות, הישגים, ופגישות חברתיות. מתוך ההבנה שכל עוד אני עם עצמי, אין לי מה להפסיד. גם אם איעדר מאירוע שכולם נמצאים בו, וגם אם אבחר בדרך מקצועית אחרת. השלווה הזו מוקרנת גם כלפי חוץ, בין אם נרצה ובין אם לאו, ומשרה אווירה טובה בכל מקום.