האם ניתן לייצר כלכלת בית נבונה גם בתקופת החופש הגדול עתירת ההוצאות? המאמן לכלכלת המשפחה, יהודה שרפר, מתארח באולפן ערוץ 7 ונותן לנו כמה הדרכות חיוניות.

בפתח דבריו מציין שרפר כי החופש הגדול כבר החל ולכן עיקר ההתמודדות הנכונה תתמקד באופן בו ניתן ונכון להגיע אל החופש הגדול בשנה הבאה, אך ההדרכה רלוונטית לכל אירוע, שמחה או הוצאה מיוחדת שצפויה ונכון להגיע אליה באופן מוכן ומושכל יותר.

"בואו נתכונן לחופש הבא", אומר שרפר: "אם אני יודע מה הולך להיות בחופש הגדול, קייטנות, ספרי לימוד, חופשה וכו' כי שכל זמן פנוי מביא אתו עוד הוצאות, אדע כמה אני רוצה לחסוך כדי להגיע אל החופש הגדול וכך אגיע מוכן".

להורדת מדריך 4 הצעדים להתנהלות כלכלית נבונה בחופש לחצו כאן

מניסיונו האישי הוא מספר על חופשה בה טייל עם בני משפחתו בטיילת בטבריה וחש מועקה גדולה לנוכח ה"בור" בכיס שמותירה החופשה וגם כאשר הילדים ביקשו ארטיק ההוצאה של שבעים שקלים הייתה קשה לו מאוד. "כמה שנים אחרי זה, כאשר הגעתי מוכן לחופש, ידעתי שיהיה לי כסף למה שמתוכנן, אם זו מסעדה, אם זה קיאקים או לכל הוצאה שתבחרו'".

בייעוץ, הוא מספר, קיימת רתיעה של רבים מנבירה במערך ההוצאות וההכנסות, ובעיקר בהצגת העובדות על ההכנסה המשפחתית. הדברים נחשבים ככניסה לכיס, אך הדבר נצרך על מנת לתכנן את המהלכים הכלכליים כך שיישאר כסף גם להוצאות המתוכננות בטווח המעט רחוק יותר, בין אם חופשה ובין אם חתונה של הילדים. "כשמגיעים מוכנים לאירוע הוא נראה אחרת. כיף יותר לצאת לחופש כשאני יודע מאיפה נסתדר ואני לא נמצא בלחץ לאורך כל החופשה או כל האירוע".

בדבריו מרחיב שרפר אודות תחום ההשקעות הרלוונטי כיום גם לשכירים והכנה ראויה בעולם זה תניב תשואות ראויות וטובות לתקופה בה נהיה זקוקים לכסף. ,אם אני יודע כמה אני מקציב להשקעה בכל חודש, אוכל לרוץ קדימה. יש זוגות שאני מלווה ונמצאים כבר שם, בהכוונת ההשקעה, ויש זוגות שלא מבינים על מה מדובר כשעולה הצעה לרכישת דירה להשקעה, אבל כשרואים מאיפה אפשר לחסוך ואיך אפשר להיכנס לעולם ההשקעות העיניים נפתחות".

הליווי, הוא מספר, נוגע גם למי שמתקשה בתכנון הנכון ומוצא עצמו משקיע במאמציו להגיע לתוספת שכר ועם זאת רואה שהמינוס בבנק גדל. "אם מתכננים נכון רואים גם את הכסף שעובדים עליו ונהנים ממנו".

על התפיסה הרווחת בציבור הדתי לאומי ולפיה כסף אינו הכול בחיים וכו', הוא מספר כי אכן לא פעם נדרשת ההקדמה שלו בפני הזוג המבקש ייעוץ, האם ברור להם הצורך לדבר על כסף, ואכן מתברר בשיחה זו שלצד חשיבות הערכים צריך ללכת למכולת, להביא אוכל הביתה, לשלוח את הילדים למוסדות חינוך ועוד, ואת כל אלה נכון לעשות בצורה מסודרת וטובה.

לעולם הייעוץ מגיע שרפר מתוך ניסיון חיים קשה של חיים במינוס והלוואות למרות לא מעט ניסיונות להיחלץ מהמצוקה, ואת הניסיון המצטבר ובעיקר את הדרך שעשה כדי להיחלץ מהמציאות הזו הוא מעביר לנועצים עמו.

להורדת מדריך 4 הצעדים להתנהלות כלכלית נבונה בחופש לחצו כאן