הרב לאזאר
הרב לאזארצילום: לוי נאזרוב

עקב העלייה בגל הנדבקים בנגיף הקורונה ברוסיה, נאלצו הרשויות המקומיות לצאת בשורה של הגבלות קורונה חדשות במוסקבה הבירה.

בין השאר נקבע, כי כל העובדים שבמסגרת תפקידם נותנים שירות לציבור באופן ישיר יחויבו לקבל חיסון נגד קורונה.

מדובר בצעדים חריפים במטרה לגרום לאזרחים להתחסן, וזאת, על-אף שרוסיה החלה להציע חיסונים לציבור כבר בשנה שעברה, אך שיעור המתחסנים בה נמוך: רק כ-18 מיליון מתוך 144 מיליון תושבי רוסיה חוסנו.

רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר, יצא בקריאה נרגשת לכל יהודי המדינה להתחסן בחיסון ה'ספוטניק', הניתן חינם לכל אזרחי רוסיה.

באיגרת שהופצה במאות הקהילות היהודיות, נכתב בין השאר: "למרבה הצער, מגפת הקורונה עלתה לאחרונה שוב ורבים נדבקו במשפחות רבות. ראשית, אני רוצה לאחל להם החלמה מהירה ואנו מתפללים עליהם ומקווים באמת שכולם יצליחו להתגבר על המחלה. אני פונה אליך בבקשה חשובה ביותר - להתחסן נגד הקורונה, כפי שההלכה קובעת שחייבים לשמור על הבריאות בכל דרך שהיא".

בהמשך נכתב: "יש לזכור, כי הנגיף מסוכן מאוד לא רק לקשישים, אלא גם לאנשים עם מחלות כרוניות. לרבים המחלה אומנם קלה וכמעט ללא תסמינים, אך רופאים מזהירים כי גם במקרה זה ייתכנו השלכות וסיבוכים שונים, והכי חשוב יש לזכור שחולים ללא תסמינים יכולים להדביק אחרים. ומי מאיתנו מוכן לקחת אחריות כזו על בריאות משפחתו וסביבתו? ברצוני להודיע, כי שדיברנו עם רופאים רבים ברוסיה ומחוצה לה - וכולם אומרים פה אחד, כי החיסון בטוח לחלוטין ומי שעדיין לא התחסן, עליו להזדרז לעשות זאת בהקדם..."

במקביל, הגבירו ארגוני החסד והעזרה במוסקבה את פעילותם, לאור ביקוש גובר לסיוע למאושפזים בבתי רפואה או בבתים.

בנוסף למנות מזון טריות המחולקות מדי יום על-ידי ארגון 'ביקור חולים', כאשר היקף החלוקה גדל בתקופה זו, הזמינה מנהלת הארגון הגברת פערי דייטש, מחוללי חמצן נוספים, מכשירי אינהלציה וויטמינים מתאימים, לחיזוק מערכת החיסונית, לסיוע מיידי לכל נדבק חדש ובכדי לחסוך ממנו התאשפזות במקום ציבורי.

הארגון פועל באמצעות מתנדבים בכל רוסיה, לסייע במידע נצרך לטיפול בייתי ומשקיעים בפעילות הסברתית מקיפה ברוסית במדיה היהודית, לחסוך התאשפזות ובכך כבר ניצלו חייהם של רבים.

הפעילות נעזרת בארגוני החסד הנודעים "חסדי עמרם", "גמ"ח רפואה ושלום בלגיה", וקוביד ASSIST הקשובים גם למצבם הרפואי של יהודי רוסיה.