אלעד גביאן מציג את החולצה עם הדם
אלעד גביאן מציג את החולצה עם הדםצילום: דוברות

חברות הכנסת גלית דיסטל אטבריאן וקטי שטרית קיימו היום (שני) בכנסת כנס בנושא חופש הביטוי באקדמיה.

בין השאר נכחו בכנס חברי הכנסת עמיחי שקלי מימינה וחברת הכנסת קרן ברק מהליכוד.

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) אמרה, "מבחינתי העבודה שהאקדמיה הישראלית הולכת ונשלטת על ידי פוסט אנטי ציוני היא עובדה מוגמרת. מה שקורה בישראל זה תעתיק חיוור למה שקורה במוסדות בארה"ב שם הפרוגרסיבים חוגגים וכך גם כאן. הדיון פה הוא בסופו של דבר על חופש. חייבים להילחם בתופעה הזו וחייבים להחזיר את האקדמיה למה שהיא הייתה. החזרת האקדמיה לשיח של מחשבות חופשיות שונות".

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) הוסיפה, "הפוליטיזציה באקדמיה חצתה כבר כל גבול. השמאל הרדיקלי מחזיק בה, במוקד הכוח האחרון שנותר לו, כבת ערובה. בדיוק כמו בתרבות, הוא מנצל את המושג "חופש הביטוי" - להסתה. האקדמיה נהנית מזה שממשלה לא יכולה להתערב לה, ועושה כרצונה. לו היו מקרים בודדים או חריגים באקדמיה לא הייתי כל כך חרדה. לא מדובר בכמה עשבים שוטים, צמחה לנו מתחת לאף גינה שלמה של קוצים".

ד"ר אורי כהן מאונברסיטת תל אביב טען כי "בתוך המערכות של ניהול האקדמיה בישראל יש כמה סתירות חריפים ביותר שפוגעים בניהול המוסדות. האונברסיאטות משנת 1969 ועד אמש המועצה להשכלה גבוהה לא הקימו אונברסיטה בברכתה. אז היינו 3 מיליון אנשים כיום אנחנו 9 מיליון אנשים. בשבדיה למשל הם הקימו בזמן הזה 10 מוסדות. לצערנו פרופ' ממכון ויצמן נבחר לנשיא האקדמיה למדעים ותומך ב- BDS ותומך בחיסולה של אוניברסיטה רגילה שחיה לצידנו. הניהול באוניברסיטאות אינו שיוויוני. להיות ציוני באקדמיה זה להיות חיה אמיצה".

ד"ר מוטי קידר מאונברסיטת בר אילן ציין כי "בארץ החופש האקדמי מוגבל. למשל האונבריסטה העברית הייתה צריכה לבטל הסכם עם השב"כ כי פרופ' במוסד ביקש להחרים את ארגון "הדיכוי". מרצים צעירים מהימין מפחדים להצטרף לחוג הפרופ' לחוסן מדיני ביטחוני כי הם מפחדים להתבטא. יש שליטה של השמאל הקיצוני שם. אם לא נתעורר היום מה שקרה לאקדמיה בארה"ב ובאירופה שהפכו להיות אנטישמיות זה מה שיקרה גם באקדמיה שלנו".

הרב ד"ר חיים שיין הוסיף, "שכנעו אותנו שאנחנו מנשקי קמיעות. אני מכיר פרופסורים עם דעות ימין עמוקות כי הם מפחדים להביע את דעתם. זו טרגדיה גדולה מאוד. במקום להתבכיין ולבוא בתלונות אני מציע לאנשי אקדמיה מהימין להביע את דעתם ולא לפחד. אם אנשי הימין לא יפסיקו להתבכיין ואנחנו נפחד הם ימשיכו לשלוט בכל מקום".

שי רוזנגרטן רכז הפעילים של תנועת "אם תרצו" אמר כי "מרצים ישראלים מסתובבים בעולם מתוקף היותם מרצים במוסדות ישראלים ומעלילים שישראל היא מדינת אפרטהייד שמבצעת פשעים נגד האנושות. כאשר מרצים ישראלים קוראים לחרם על אוניברסיטת אריאל, לחרם על המדינה וקוראים ללחץ בינלאומי עליה זה יוצר השפעה שלילית עצומה. כאשר המדינה רוצה להעניק פרסים לאומיים לאותם אנשים כמו פרופ' עודד גולדרייך שחתמו על עצומות הקוראות להחרמת אוניבירסטית אריאל מבינים שישנה בעיה חמורה".

"אני קורא לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון: אל תהיי חותמת גומי להענקת פרס ישראל לאדם המקדם חרם אקדמי על מוסדות הפועלים בה. אל תעניקי פרס לתומכי החרם האקדמי נגד ישראל", הוסיף רוזנגרטן.

אלעד גביאן סטודנט לקולנוע ממכללת בית ברל הציג חולצה מגואלת בדם וסיפר, "חטפנו בבית ברל גם במבצע שומר החומות. 52 אנשי סגל שלחו מכתב תמיכה במחבלים. שלחתי עצומה לתלות דגל ישראל בכניסה למכללה. כאשר העלתי את הנושא לשיח הם תלו מהר דגלים. מסתבר שהנפת דגל ישראל זה לבחור צד. זימנו אותי לשיחה עם מנכ"ל המכללה ועשה לי שיחת השתקה. נמנע ממני להגיע לשיעורים ולעשות פעילויות הקשורות לעבודה. כל זה כי ביקשתי לתלות את דגל מדינת ישראל. תקפו אותי בגלל שבקשתי שיתלו דגל ישראל. יש פה מלחמת עצמאות שקטה".

תמר ולד ממכללת תל חי שיתפה, "מהרגע הראשון שנכנסתי למכללה חוויתי סתימת פיות. במסגרת קורס בהיסטוריה אמרו לנו שאסור להגיד מלחמת העצמאות אלא צריך להגיד מלחמת 48. כאשר אומרים משהו למרצים הם מורידים לנו ציונים. אני פוחדת לדבר פה וזה אומר הכל".