מתחברים לתורה באקדמיה
מתחברים לתורה באקדמיהצילום: איגוד בתי המדרש התורניים באקדמיה

בערב השקה מיוחד שערך "איגוד בתי המדרש באקדמיה" במרכז "שלוה" בירושלים הושקה תכנית "מתחברים לתורה באקדמיה".

בערב ההשקה שהתקיים אמש (ראשון) השתתפו רבני קמפוסים, מנהלים וראשי בתי מדרש באקדמיה מכל רחבי הארץ. בערב הוצגה תוכנית הפעילות השנתית של האיגוד לחיזוק המעטפת התורנית של בוגרי הסטודנטים הדתיים במוסדות האקדמיים השונים.

בכנס נידונו סוגיות וממשקים בין עולם התורה לעולם האקדמי וההתמודדות עם האתגרים הרוחניים של הסטודנטים והסטודנטיות הדתיים. "אין כיום מספיק מודעות בקרב הר"מים והמחנכים למקום שהבוגרים שלהם נמצאים רגע אחרי סיום לימודיהם בישיבה", אמר הרב ד"ר יהודה אלטשולר, ראש המכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר אילן. "יש צורך בחשיבה יצירתית לייצר את החיבור בין הישיבות מהם באים התלמידים לבין בתי המדרש הפועלים באקדמיה".

"פרסמנו תוכנית זהות יהודית עם מלגה שמיועדת לחילונים. קיבלנו מאות פניו של דתיים שלצערנו לא התאימו לקריטריונים שמייעדים את התקציב לחילונים. הצמא הוא עצום", סיפר איציק ואזנה מאריאל, אחד ממייסדי איגוד בתי המדרש התורניים באקדמיה שהנחה את הכנס.

"בתי המדרש של האיגוד יוצרים עבור הסטודנטים קהילה שהיא הרבה מעבר לבית המדרש. המורכבות והסתירות במרחב האמונות והדעות היא רק חלק מהסיפור. המסגרת החברתית היא המרכיב אולי הכי מרכזי שמשפיע על עיצוב הזהות הדתית בשנים האלו", אמר הרב מתניה ידיד, שעושה בימים אלו עבודת מחקר על עיצוב הזהות הדתית של הבוגרים.

מתחברים לתורה באקדמיה
מתחברים לתורה באקדמיהצילום: איגוד בתי המדרש התורניים באקדמיה

הרב ידיד הוסיף: "התפקיד שלנו להיות שם בשנים האלו ולהעמיד דמויות תורניות שיודעות להיות שם עם החבר'ה ולדבר בשפה שלהם".

בכנס השתתפו רבני הקמפוסים של אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר אילן, והמרכז האקדמי לב. הרב שלמה שפר, רב אוניברסיטת בר אילן סקר בפני המשתתפים תמורות ושינויים בעולם האקדמי בפרספקטיבה של מעל 30 שנה כרב הקמפוס. "ככל שהמורכבות של התפיסות האקדמיות מתחדדת אל מול תפיסות היסוד של היהדות, מתעורר יותר ויותר הצורך של הוספת קדושה ותורה בכל מקום שאפשר במרחבי הקמפוס. 'בתי המדרש' זו מילה שלפעמים מרחיקה חלק מהחבר'ה, וצריך לתרגם אותה לשפה שתצליח לגעת בלבבות של הצעירים ולחבר אותם אל הקודש".

"פלטינה ופלסטלינה", ספרו החדש של הרב ד"ר יוסי שטמלר, רב אוניברסיטת חיפה, חולק למשתתפי הכנס. "הספר נוגע בדיוק בנקודה של ההתמודדות בין היסודות העמוקים והאיתנים של היהדות אל מול התפיסות האנושיות של עולם המחקר, ומעניק כלים לחיזוק העולם התורני".

הרב יוסף צבי רימון, ראש בתי המדרש במרכז האקדמי לב, הדגיש את החשיבות של תנועה ציבורית שתעורר את המודעות לנושא. "אנחנו מאמינים בזה שאדם צריך לפתח את החול. מאמינים שאדם שהולך לאקדמיה יכול לקדש שם שמיים ולהגיע לדברים גבוהים. אבל המורכבות הזו מסובכת, ויש הרבה נפילות בדרך". הרב רימון קרא: "זה צריך לעורר את כולנו. לא רק לשמור שלא יתקלקלו, אלא גם לדייק ולחבר את התורה לעולם המעשה בגדלות".

"אחת ההתמודדויות הקשות של הדור שלנו, היא ההתמודדות של בוגרי הישיבות והמדרשות שמגיעים לעולם האקדמי", אמר הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, בסרטון ברכה ששלח לקראת האירוע. "אשרי מי שעוסק בלהוסיף תורה לתוך העולם האקדמי, להוסיף תורה וקדושה בתוך המסגרות האקדמיות".

בסיום הערב הציג שמוליק וינברגר, מנהל האיגוד, את התכנית השנתית של האיגוד לשנת תשפ"ב. "הערב הזה הוא עוד צעד ביצירת תנועה ציבורית שנושאת את הדגל של 'תורה באקדמיה'", אמר. "בשנה הקרובה בע"ה נקיים סדנאות לבנות שירות, תלמידי ישיבה, בנות מדרשה ומשתחררים, על מנת שיוכלו למצוא מראש מסלול תורני מלווה באחד מבתי המדרש. בנוסף, נשקיע מאמצים בחשיפת הר"מים, המחנכות, הרכזים והרכזות למציאות אליה ממשיכים הבוגרים, ונקיים השתלמויות למתן כלים להכוונה נכונה לקראת היציאה לאקדמיה".