חיסון לקורונה
חיסון לקורונהצילום: Flash90

בית המשפט לענייני משפחה בחיפה נעתר לבקשת שני אחים בני 15 ואימם שביקשו להתחסן נגד נגיף הקורונה, חרף התנגדות האב.

בהחלטה, שהתקבלה בשבוע שעבר במסגרת בקשה שהגישה אימם, קבע בית המשפט כי בנסיבות העניין, טובת הקטינים, שמירה על בריאותם וכיבוד רצונם החד משמעי מחייבים את מתן החיסון.

נשיאת בתי משפט השלום בחיפה, השופטת שלי אייזנברג, ציינה בהחלטה כי בית המשפט הסתמך על ההמלצה העדכנית כפי שפורסמה באתר האינטרנט של משרד הבריאות ביום 21.6.21 להרחיב את החיסונים נגד נגיף הקורונה בקרב בני 12-15, נוכח העלייה בתחלואה בקרב ילדים וההתפרצויות האחרונות בבתי הספר במודיעין בבנימינה ועוד, כתוצאה מווריאנטים שונים.

השופטת קבעה כי "בית המשפט ער לדיון הציבורי הסוער בכל הנוגע לחיסונים בכלל, ולחיסוני הקורונה בפרט, אשר שב והתעורר ביתר שאת עם מתן החיסונים לגילאי 12-15. יחד עם זאת, בית המשפט אינו יכול לסמוך על נתונים כאלו או אחרים שהועלו במהלך ראיון טלוויזיוני, מקום בו מונחות בפניו המלצות משרד הבריאות... לעניין הדחיפות והנחיצות בחיסון- בשנה האחרונה נוכחנו לדעת, כי בכל הנוגע לנגיף הקורונה המציאות משתנה כהרף עין. נדמה כי השבועיים האחרונים מהווים תזכורת מהדהדת למציאות השברירית והמתעתעת בה אנו חיים".

בית המשפט נתן משקל משמעותי בהחלטתו לעמדתם של הקטינים, שהובאה באמצעות עו"ד סנדרה בוכהיים דה-וינד, שמונתה לייצג אותם מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ומסרה לבית המשפט את עמדתם. בית המשפט קיבל את עמדת הקטינים כי החיסון יקנה להם תחושת ביטחון להמשיך ולעסוק בפעילויותיהם הספורטיביות כמו גם לבוא במגע עם בני גילם, כאשר שני הקטינים ספורטאים פעילים, משתתפים בתחרויות ובאים במגע עם בני נוער רבים ואחרים.

"זכות הילד להשתתף בקבלת החלטות הנוגעות לו מעוגנת באמנת האו"ם בדבר זכויות הילד אשר מדינת ישראל היא צד לה...עמדת הקטינים כפי שבאה לידי ביטוי בדיווח האפוט' לדין חד משמעית - הקטינים מעוניינים בקבלת החיסון. הקטינים נימקו את רצונם נוכח צרכיהם ואורחות חייהם.. לא התרשמתי כי הקטינים מושפעים ממי מהוריהם ו/או מוסתים. סבורני כי דווקא בנסיבות המשפחה דנן, נוכח השבר ביחסי האב והקטינים, יש ערך מוסף לכיבוד בית המשפט את רצון הקטינים, שעה שהם למודי אכזבות מהקשר עם האב, וביתר שאת, כאשר רצונם זה מתיישב עם טובתם כפי שקבע אותה בית המשפט. אשר על כן, אני נעתרת לבקשה ומורה כי האם רשאית לחסן את הקטינים נגד נגיף קורונה ללא הסכמת האב", כתבה השופטת.

עו"ד סנדרה בוכהיים דה-וינד, שייצגה את הנערים מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי ציינה כי "ישנה חשיבות רבה לכך שבית המשפט יתייחס לרצונם של הילדים ולהבנה כי מדובר ברצון עצמאי שלהם שאינו קשור לקונפליקט או לחילוקי דעות בין ההורים ואף לא תלוי בהשפעה של אחד מהם. מדובר בנערים שהם ספורטאים, שמודעים לחיסון ולשיח הציבורי סביבו וכפי שבית המשפט התרשם בעצמו, הם לחלוטין מבינים את היתרונות והחסרונות בפעולת החיסון. יש בהחלטה מסר חשוב של כיבוד עמדתם העצמאית של הקטינים, לאור גילם ובגרותם, וראייתם כבני אדם בעלי זכויות עצמאיות".