ניסיון ההשתלטות על האש סמוך לאש קודש
ניסיון ההשתלטות על האש סמוך לאש קודשצילום: אלחנן אלברט

אלחנן אלברט, תושב כוכב השחר ומתנדב בצוות הכיבוי של תחנת בנימין, מספר על תופעת ההצתות סביב יישובי בנימין, תופעה שהגיעה אתמול עד לקו הבתים בישוב אש קודש.

על הרגע בו הבין שהאירוע מתחיל מספר אלברט: "זה תפס אותי תוך כדי עבודת חשמל בישוב, הרחתי עשן וזיהיתי שמשהו לא בסדר. הרמתי טלפנתי לבירור. אמרו לי שזה אולי שארית מההצתות הקודמות. לקחתי את האוטו וטסתי לשטח וראיתי את החשש שלי. מתגלה לעיני גל של אש טס לכיוון הישוב במרחק של קילומטר. התקשרתי לכיבוי להזניק כוחות נוספים".

בתוך מספר דקות הגיעו למקום אנשים "לא ראו את זה כי האש הייתה בואדי נסתר. הם יודעים היטב את כיוון הרוח והמהירות שלה והם מנצלים את הרוח. הגל הזה של אש שוטף ומתנפץ על קו הבתים הראשון של הישוב", אומר אלברט ומציין כי אמנם קשה להעריך את פרק הזמן שחלף, אך ככל הנראה מדובר בכרבע שעה עד שהאש הגיעה אל קו הבתים.

"זה המקום להגיד המון תודה לנערי הגבעות ואנשי המועצה וצוותי הכיבוי שהגיעו עם עשרות מפוחים ומחבטים, עזבו הכול ורצו לתוך האש. בשלב הזה מבינים שהסכנה היא לא הבתים אלא אתר הקראוונים. מוציאים את הבתים, מנתקים בלוני גז, ובשלב זה האש במהירות של שישים קמ"ש לכיוון אתר הקראוונים שנמצא בקצה הישוב. האש הקיפה את כל הישוב ותקפה את אתר הקראוונים. ממש נלחמנו על הקירות של הקראוונים. הפעלנו טרקטורים, פעלנו בידיים, עם מפוחים, סמרטוטים ובקבוקי מים, כל מה שניתן היה והיה שלב שהאש התנפצה על קיר הקראוונים. אנשים חירפו את נפשם בצורה הכי פשוטה כדי לעצור את האש הזו".

"ההבנה הייתה שאם הקראוון הראשון יישרף כל האתר יישרף. לא יהיה ניתן לעצור את זה, גם לא בכבאית", אומר אלברט המדבר על התופעה כולה: "זו תופעה חדשה. זו מלחמה לכל דבר והישובים מבינים שהם צריכים להיות ערוכים".

"בנקודה שאנחנו מדברים עליה הישוב עשה שביל אש חוץ משהביל הקיים. האש דילגה מעל עשרה מטרים של שביל האש, וזה מטורף. יצטרכו לעשות הרבה שיעורי בית בעקבות האירוע הזה. כשמגיעה רוח עם חום מטורף ותופסת את הקוצים בצד השני של השביל ומדליקה את זה. אפשר לעשות שריפות מנע ולבלום, אבל צריך להבין שאנחנו במלחמה חדשה, ושלא נגיע למצב שבו עד שמישהו לא יישרף ויהיו נפגעים בנפש המערכת הביטחונית לא תטפל בזה".

אלברט מוסיף ומספר: "אנחנו מוקפצים בכל יום לגבעות ולחוות. יש כאן מלחמה חדשה ואין אכיפה מולם. הם עושים את זה בקלות. הם מכירים את הטיימינג הנכון ולמזג האוויר הנכון ומעלים באש את כל האזור. מדובר בפגיעה בטבע, אלפי דונמים שנשרפים, פגיעה וסכנה לבני אדם. אתה רואה אתמול את השועלים והצבאים רצים לתוך הישוב בניגוד לטבע שלהם, זה עצוב, אבל לראות משפחה נשלפת מהקראוון עם ילדים מבוהלים כי בעוד רגע הקראוון עולה בלהבות, זו הסכנה".

"השב"כ יודע להגיע למרססי גרפיטי של תג מחיר והוא לא יודע להגיע למבצעים הדברים האלה? אני דורש להגיע למבצעי הדברים האלה ולהעניש אותם. חייבת להיות כאן מערכת הרתעה", הוא אומר ומוסיף: "אנחנו מוקפצים בכל יום. נערי הגבעות מתורגלים. כל החוות וכל הישובים מתורגלים. הנוער כאן קנו בכספם הפרטי מפוחים. המועצה מתגברת אותם ועובדים כתף אל כתף. יש לנו ידע וניסיון. מאות מתנדבים הגיעו על טרקטורונים, עם רחפנים ועוד, אבל יש כאן קריאה של קו אדום שחס ושלום לא נשלם על זה במחיר של נפש. בתים אפשר לשקם, נפש אי אפשר להחזיר. זו מלחמה לכל דבר".