הרב ד"ר משה רט
הרב ד"ר משה רט צילום: רעות קורנברג, ראות טובה

התואר 'סופר' לא חדש לרב ד"ר משה רט, שכן הוא חתום כבר על שני ספרים שיצאו לאור בשנים האחרונות – 'פשוט להאמין' ו'פנטזיהדות'. אבל בניגוד לשני הספרים הקודמים שהיו על גבול העיון, הספר החדש של הרב רט הוא לא רק פרוזה – הוא ספר אימה.

"במשך שנים חלמתי לכתוב ספר באורך מלא", מתאר הרב רט את השתלשלות הדברים שהובילה ללידת ספרו החדש 'בנפול תרדמה', "אבל לא היו לי הכישרון והניסיון הדרושים לכך - לדעת לתאר בצורה חיה ומוחשית את המיקומים, הדמויות והאירועים".

ליעלה גן דווקא היה את הניסיון והכישרון הדרושים, והרב רט, שהכיר אותה דרך הפייסבוק, פנה אליה והציע לה לכתוב ספר במשותף. בשלב הראשוני אני הצגתי את הרעיונות" הוא מתאר את התהליך המאתגר, "היא היתה מעלה אותם על הכתב, ואז היינו מחליפים הערות ותגובות עד שהגענו לנוסח מוסכם".

"בהמשך התחלתי גם אני לכתוב חלק מהפרקים והיא זו שהעירה עליהם, וכמובן שגם לקחה חלק בתכנון העלילה. היו לנו מדי פעם חילוקי דעות לגבי עניינים מסוימים, אבל בסופו של דבר הצלחנו להגיע להסכמה ולתוצר הסופי. הכתיבה והעריכה ההדדית חידדה את כישרון הכתיבה אצל שנינו, כך שגם אנחנו וגם הספר יצאנו נשכרים מזה".

הספר, שיצא בהוצאת בת של דברי שיר בשם 'הוצאת מסתרים', הוא ספר אימה-פנטזיה מקורי, שעלילתו מתרחשת ברחבי ירושלים בין מנזרים עתיקים, בתי קברות, גני אירועים וקמפוסים אקדמיים - ובמקביל בין מציאות לאשליה, בין רציונליות למיסטיקה ובין ספקנות לאמונה, בעולם שבו שום דבר אינו כפי שהוא נראה.

הספר החדש
צילום:באדיבות המרואיין

הגיבור של הספר, נתן דיאמנט, הוא חוקר משטרה ציני וספקן שמאמין רק במדע ובהיגיון, אבל כאשר סדרת אירועים מוזרים ומצמררים פוקדת את ירושלים, נתן נשלח לחקור אותה ויחד עם עיתונאית בשם קרן הוא יוצא לחשוף את האמת. אמת שהולכת לזעזע את עולמו.

"הבחירה למקם את העלילה בירושלים הייתה מאוד טבעית" מסביר הרב רט, "גם כי יעלה היא ירושלמית ומכירה היטב את העיר, כך שיכלה לתאר אותה בצורה מציאותית ומוחשית. אבל מעבר לזה, ירושלים היא עיר עתיקה ומסתורית, הצופנת סודות רבים מהעבר וטעונה באווירה רוחנית מוחשית ממש. משום כך היא מתאימה לשמש כזירה למאבק הקדמון בין כוחות האור והחושך, הקדושה והטומאה, אותו מתאר הספר".

כאמור לא מדובר בסתם ספר פרוזה אלא בספר אימה, והרב רט מודע היטב לניגוד כביכול שיש בין היהדות לבין מידת הפחד. כביכול, כי הוא עצמו לא ממש מאמין בזה. "לפחד יש דווקא מקום מרכזי ביהדות" הוא מפתיע, "ואפשר לראות את זה בפסוקים - "אשרי אדם מפחד תמיד", "לפניו נעבוד ביראה ופחד", "ובכן תן פחדך" וכן הלאה".

"כמו כל כוח, הפחד יכול לשמש לחיוב או לשלילה. התפקיד החיובי של הפחד הוא לעורר את האדם מתרדמתו ואדישותו, לערער את תפיסת עולמו המאובנת והבטוחה, ולהמריץ אותו לפעול, להשתנות ולהגן על מה שיקר לו".

"האדם בזמננו שקוע בתחושה של "כוחי ועוצם ידי" שמעניקים לו המדע והטכנולוגיה, ולפעמים נדרשת טלטלה של פחד כדי להזכיר לו את קיומו של הרובד העל-טבעי והרוחני שבמציאות. ואת זה" הוא מסכם, "אני מנסה להעביר באמצעות הספר".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו